The salesman revisited: the paradoxes of the “narcissistic rage” in literature and cinema
Keywords:
Literature, Psychoanalysis and Cinema, Narcissistic rage, Narcissism, Heinz KohutAbstract
This article seeks to establish a relationship between Asghar Farhadi’s film, The Salesman, and Arthur Miller’s play, Death of a Salesman. Based on the psychoanalytic notion of narcissism and the theory of “mode of address”, we seek to develop a discussion around the notion of “narcissistic rage” (Kohut) and its paradoxes. Two intertwined paradoxes mainly stand out: first, the way in which, in this psychic condition, the enemy is an unrecognized part of the Self itself and, secondly, the way in which the other, which serves as a projection screen for feelings of hostility, becomes a present-absent, not perceived in its entirety. In this context, the “narcissistic rage” originates, above all, from the absence of an integrated psychic register of the otherness and, consequently, of its complexities and ambivalences. Following these questions, we hope to show how in both film and play, which serves as an intertext, an “extremely vulnerable narcissism” and its failures get to become elucidated.
Downloads
References
ALCORÃO. Rio de Janeiro: Associação Cultural Internacional Gibran, 1995.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. São Paulo: EDIPRO, 2014.
BAUDELAIRE, C. As flores do mal. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015
BION, W. R. Estudos psicanalíticos revisados. Rio de Janeiro: Imago, 1994.
BREUER, J.; FREUD, S. Estudos sobre a histeria. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. v. 2. Rio de Janeiro: Imago, 2006.
ELLSWORTH, E. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, T. T. da. (org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
FREUD, S. Além do Princípio de Prazer. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. v. 18. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
FREUD, S. 21 de setembro de 1897. In: MASSON, J. M. (Ed.). A correspondência completa de Sigmund Freud para Wilhelm Fliess – 1887-1904. Rio de Janeiro: Imago, 1986.
GARCIA-ROZA, L. A. Artigos de metapsicologia (1914-1917): narcisismo, pulsão, recalque, inconsciente: Rio de Janeiro: Zahar, 1995.
GIDE, A. O Tratado de Narciso (Teoria do símbolo). São Paulo: Flumen, 1984.
KERNBERG, O. Aggressivity, Narcissism, and Self-Destructiveness in the Psychotherapeutic Relationship. New Developments in the Psychopathology and Psychotherapy of Severe Personality Disorders. New Haven: Yale University Press, 2004.
KLEIN, M. Inveja e Gratidão e outros trabalhos (1946-1963). Rio de Janeiro: Imago, 1991.
KLEIN, M. Amor, culpa e reparação e outros trabalhos (1921-1945). Rio de Janeiro: Imago, 1996.
KOHUT, H. Análise do self: uma abordagem do tratamento psicanalítico dos distúrbios narcísicos de personalidade. Rio de Janeiro: Imago, 1988.
KOHUT, H. Self e Narcisismo. Rio de Janeiro: Zahar, 1984.
MERLEAU-PONTY, M. Sens et non-sens. Paris: Gallimard, 1996.
MILLER, A. A morte de um caixeiro-viajante e outras 4 peças. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
MILLER, A. Muerte de un viajante. Barcelona: Tusquets, 2015.
O APARTAMENTO. Direção: Asghar Farhadi, Produção: Asghar Farhadi e Alexandre Mallet-Guy. Paris/Irã: Memento Films Production/ Arte France Cinéma, 2017.
NIETZSCHE, F. Genealogia da moral: uma polêmica. Trad. De P. C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
RACAMIER, P.-C. Les paradoxes des schizophrènes. Revue Française de Pschanalyse, Paris, v. 42, p. 877-969, setembro/dezembro, 1978.
SILVA, T. T. da. (org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.