In the center of the impasse: reading and rewriting Machado de Assis with high school students

Authors

  • Carla Cristiane Martins Vianna IF-Sul

Keywords:

Literary reading, Literary recreation, Teaching practice, Machado de Assis, Literary literacy

Abstract

For various reasons, reading classical authors by young people has been questioned. This paper intends to reflect upon literature teaching in High School using Machado de Assis’ works. It presents and analyzes an activity of literary reading and writing that resulted in retellings of Machado’s tales, more specifically, of “Noite de Almirante” (1884) [‘Admiral’s Night’] and “Missa do galo” (1894) [‘Midnight Mass’]. In order to do so, the Machadian short stories are presented, as well as students’ textual productions. Such analyses are carried out in the light of theories dedicated to the issue of literary literacy, which results in an exposition of reasons for reading and discussing authors such as Machado de Assis, who serves as an inspiration for the exercise of literary writing in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Cristiane Martins Vianna, IF-Sul

Docente do Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSul). Doutora em Literatura Brasileira pela URGS.

References

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2011.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora

UNESP/ Imprensa Oficial do Estado, 1999.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

DIAS, Ana Crélia. Literatura e educação literária: quando a literatura faz sentido(s). Revista Cerrados, Brasília, v. 25, n° 42. Disponível em:<http://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/210-228/15647>. Acesso em: 13 jul. 2017.

HOUDART-MÉROT, Violaine. Da crítica de admiração à leitura “scriptível”. In: ROUXEL, A.; LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

LEAHY-DIOS, Cyana. LEAHY-DIOS. Educação literária como metáfora social. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2000.

ROUXEL, A. A tensão entre utilizar e interpretar na recepção de obras literárias em sala de aula: reflexão sobre uma inversão de valores ao longo da escolaridade. In: ROUXEL, A.;

LANGLADE, G.; REZENDE, N. L. (Orgs.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

Published

2019-07-04