Literature as an act of resistance in “O sagrado pão dos filhos”, by Conceição Evaristo

Authors

  • Maria Valdenia da Silva UECE
  • Jaquelânia Aristides Pereira UECE
  • Maria de Fátima Vasconcelos da Costa UFC

Keywords:

Afro-Brazilian literature, Short story, Critical, Resistance, Reading circles

Abstract

Conceição Evaristo is an Afro-Brazilian writer of great relevance in the current Brazilian scenario. She has contributed for building a resistance literature focused on ethno-racial and gender issues, in an intersectional movement which also includes the class category. Her literary production, in general, is guided by her experience as a black woman, submitted to various subaltern conditions in Brazil and by evoking the memory of her African ancestors as a way of constructing a counter-discourse about the black struggle in the country. This paper presents a comprehension discourse of the short story “O sagrado pão dos filhos”, from the book Histórias de leves enganos e parecenças, which resulted from our reading and interpretation of this text and from the experience of a shared reading in a reading circle at Memórias de Baobá, an even held in the city of Fortaleza, Brazil. Literary criticism, Bakhtinian approach of language as well as French discourse analysis were used as basis for the literary analysis of the short story. “O sagrado pão dos filhos” was perceived in its complex aesthetic texture revealing how literature builds the human, setting up a decolonial gesture, echoing silent voices that are subjacent to the racial process of economic and symbolic subalternization.

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Author Biographies

Maria Valdenia da Silva, UECE

Doutora em Letras pela Universidade Federal da Paraíba. Professora adjunta do Curso de Letras e do Mestrado Interdisciplinar em História e Letras da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, vinculada à Universidade Estadual do Ceará.

Jaquelânia Aristides Pereira, UECE

Doutora em Letras pela Universidade Federal da Paraíba. Professora adjunta do Curso de Letras e do Mestrado Interdisciplinar em História e Letras da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, e do Mestrado Profissional em Letras, vinculados à Universidade Estadual do Ceará.

Maria de Fátima Vasconcelos da Costa, UFC

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora titular do Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará.

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Published

2019-07-04