Amongpaintings and ruins: Mariana Luz, a forgotten poetic voice

Authors

Keywords:

Mariana Luz, Social poetry, O Rosariense, Maranhão press, Brazilian literature

Abstract

This paper analyzes the poems “Quadros [Paintings]” and “Ruínas [Ruins]”, published in the newspaper O Rosariense, in 1904, by Mariana Luz (1871-1960), a writer from the State of Maranhão, Brazil. The poems address the hierarchization of race, gender and, above all, class, presenting as aesthetics symbolism when articulating sounds, images and senses to portray the unjust Brazilian society of the early twentieth century. Mariana Luz, an afro descent from the interior of Maranhão, breaks her place of belonging to bring to the country the suffering of the less fortunate in the pages of the Maranhão press. In view of this, this text, besides reviewing the Brazilian literary historiography, analyzes how Mariana Luz was a voice of resistance in a basically conservative and patriarchal press in problematizing the class relationship between white and non-white, men and women subjects. In other words, an author who deserves to be known and valued for both her aesthetic and historical-social quality.

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Author Biography

Cristiane Navarrete Tolomei, Universidade Federal do Maranhão

Professora adjunto de Literaturas de Língua Portuguesa da Universidade Federal do Maranhão (UFMA), campus III. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PGLB/UFMA) na linha de pesquisa Literatura, Cultura e Fronteiras do Saber, e do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade (PGCult/UFMA) na linha de pesquisa Expressão e processos culturais. É graduada em Letras Português/Espanhol pela Universidade Estadual Paulista ? UNESP (2002), de São José do Rio Preto; Mestre em Teoria Literária também pela Universidade Estadual Paulista ? UNESP (2004), de São José do Rio Preto; Doutora em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo ? USP (2010) e Pós-doutora em Fontes Primárias e História Literária pela Universidade Estadual Paulista ? UNESP (2013), de Assis, e pós-doutora em Literatura e outras formas de saber pela Universidade de São Paulo ? USP (2015,2017). É líder do Grupo de Estudos e de Pesquisa Literatura, História e Imprensa (GEPELHI/UFMA), registrado no Diretório dos Grupos de Pesquisa do CNPq, desenvolvendo projetos de pesquisa em fontes primárias e expressões e processos socioculturais. É diretora do Centro de Documentação e de Pesquisa Maria Firmina dos Reis (CEMDOP/UFMA). Membro da Associação Brasileira de Professores de Literatura Portuguesa - ABRAPLIP. Coordenou o Projeto de Extensão CineLetras/UFMA (2015-2016). Foi Membro da Equipa da Edição Crítica da Obra de Eça de Queirós (2012-2017), de Coimbra. Como experiência na captação de recursos, a docente já aprovou vários projetos de pesquisa pelo PIBIC-UFMA/CNPq/FAPEMA-UNIVERAL-EVENTOS. Atua na área de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa, Literatura e Imprensa, Literatura e História, Recepção de documentos primitivos, Estudos Oitocentistas, Estudos queirosianos, decolonialidade.

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Published

2020-01-11