Reading Voices in the Park, by Anthony Browne: a study of reception by children from different contexts

Authors

Keywords:

Voices in the Partk, Anthony Browne, Picture Books, Children literature, Comparing reading

Abstract

Picture books, in English, libros-álbum, in Spanish and livros ilustrados, in Brazilian Portuguese, are a recent type of children books that present a close association between written texts and pictures so that the narrative is constructed from a symbiosis between them (Van der Linden, Nikolajeva & Scott, Salisbury & Styles). Anthony Browne, who is one of the most renowned contemporary writers of this genre, wrote Voices in the park, in which one single everyday scene involving relationships among people cut across by social class and generation issues is narrated by four participating voices. This paper presents the results of a CNPq-supported research project involving reading sessions and discussions (mediated conversation) of literary works. The study aimed to answer the question “How do children read picturebooks?” by analysing and comparing shared reading sessions carried out with fifth-grade students at public schools in Porto Alegre, Brazil, with data from reading sessions at two public schools in Buenos Aires, Argentina, as reported in Thomson (2016). Both studies — Brazilian and Argentinian research — drew on Chambers (2007; 2008) and other studies on literary reading sharing. The comparative analysis revealed points of contact between the readings in different contexts, especially about: i) the perception of polyphonic structures of the work; ii) the backgrounded social inequality and iii) the unexpectedness of some pictures. Inferences could be drawn about potentialities richness of reading picture books and especially when it includes adequate adult mediation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Maria Hessel Silveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada e Mestra em Letras, doutora em Educação pela UFRGS. Professora titular aposentada da Faculdade de Educação da UFRGS. Professora colaboradora convidada do Programa de Pós-graduação em Educação da UFRGS. Orientadora de Mestrado e Doutorado. Coordenadora do Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade. 

 

Darlize Teixeira de Mello, Universidade Luterana do Brasil

Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Graduada em Pedagogia - habilitação Séries Iniciais pela mesma Universidade. Professora aposentada da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Professora do Programa em Pós-Graduação em Educação e do Curso de Pedagogia da ULBRA/ Canoas.  Pesquisadora vinculada ao CNPq e Associada ao NECCSO/UFRGS.

Liége Freitas Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação (ULBRA).  

References

AARIZPE, Evelyn; STYLES, Morag. Lectura de imágenes – los niños interpretan textos visuales. México: Fondo de Cultura Econômica, 2004.

BAUER, Martin W; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

BROWNE, Anthony. Vozes no parque. São Paulo: ZAHAR, 2014.

CHAMBERS, Aidan. Dime. Espacios para la lectura. Mexico: Fondo de Cultura Econômica, 2007.

CHAMBERS, Aidan. Conversaciones. México: Fondo de Cultura Econômica, 2008.

CORRÊA, Hercules Tolêdo. Qualidade estética em obras literárias. In: PAIVA, Aparecida; SOARES, Magda (orgs.). Literatura infantil: políticas e concepções. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. p. 91-109.

GARRALÓN, Ana. Anthony Browne. Revista Emília. Janeiro, 2014. Disponível em: <https://revistaemilia.com.br/anthony-browne/>. Acesso em: 28/04/2020.

GREGORIN FILHO, Jose Nicolau. Literatura infantil: múltiplas linguagens na formação de leitores. São Paulo: Melhoramentos, 2009.

MELLO, M. 2006. Caderno de Pesquisa-Ação Participante. Indicadores Sociais, Serviços Públicos e Movimentos Sociais. Vila Fátima – Bom Jesus. Material Organizado pelo Projeto Abrindo Espaços na cidade que aprende - EJA – Educação de Jovens e adultos - EMEF Nossa Senhora de Fátima. 45 p. (Texto digitado)

NIKOLAJEVA, Maria; SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. Trad. de Cid. Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

NOGUEIRA, Ana Lúcia Horta; LAPLANE, Adriana Lia Friszman. Leitores e leituras: explorando as dobras do (im)possível. In: NOGUEIRA, Ana Lúcia Horta; LAPLANE, Adriana Lia Friszman. Leitores e leituras: explorando as dobras do (im)possível. Campinas, SP: Edições Leituras Críticas; ALB, 2017. p.11-18.

PAIVA, Aparecida. A produção literária para crianças: onipresença e ausência de temáticas. In: PAIVA, Aparecida; SOARES, Magda (orgs.). Literatura infantil: políticas e concepções. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. p. 35-52.

PETIT, Michele. A arte de ler (ou como resistir à adversidade). São Paulo: Editora 34, 2009.

RAMOS, Flávia B.; PANOZZO, Neiva S. Petry. As marcas da palavra e da ilustração. Literatura Infantil. São Paulo: Segmento, 2013. p. 26-37.

THOMSON, Maria Cristina. Sobre líneas. El libro-álbum en el aula. Ilustraciones de Alfredo Grondona White. Buenos Aires: Deldragón, 2016.

SALISBURY, Martin; STYLES, Morag. Livro infantil ilustrado – a arte da narrativa visual. São Paulo: ed. Rosari, 2013.

VAN DER LINDEN, Sophie. Para ler o livro ilustrado. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

VERDILE, Laura. “Sobre Líneas. El libro-álbum em el aula”: Redescubriendo otros rincones de la literatura infantil. La Primera Piedra. Revista Digital (On line). Mai/2016. Disponível em: https://www.laprimerapiedra.com.ar/2016/05/lineas-libro-album-aula-redescubriendo-otros-rincones-la-literatura-infantil/. Acesso em 05 de maio de 2020.

Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS