Multidirectional dialogues, transit between genres and humor senses in Teocracia em Vertigem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2021v23n2.57362

Keywords:

Dialogism, Discursive Genres, Humour, Teocracia em Vertigem, Porta dos Fundos

Abstract

Based on theoretical contributions from Bakhtin Circle, this paper analyzes Teocracia em Vertigem, a medium-length film released on YouTube by the Brazilian humor collective Porta dos Fundos as Christmas Special on December 10th, 2020. More specifically, it seeks to understand the film dialogues in relation to texts in circulation in the culture – understood as manifestations of the dialogical constitution of the discourse – as well as the ways in which the hybridization and intercalation of genres – considered as forms of heterodiscourse – manifest and contribute for the production of senses from the multiple relations between fabulation and reality engendering. As background for the discussions, it also considers the characteristics of humorous discourses, which is sometimes conceived as revelation of social codes and conventions fragilities; sometimes as a relief resulting from a momentary relaxation of psychic repression; and sometimes in its expression of carnival laughter. The paper, thus, intends to reflect on both aesthetic and critical potentialities of Teocracia em Vertigem, highlighting the presence of movements that turn the world “upside down”, which goes from the desecration of biblical narrative to the games around the arbitrariness of the representation itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nara Lya Cabral Scabin, Universidade Anhembi Morumbi

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (PPGCOM-UAM). É Mestre e Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. É lider do Grupo de Pesquisa Representações, Mediações e Humor na Cultura Audiovisual (UAM) e integrante do MidiAto - Grupo de Estudos de Linguagem: Práticas Midiáticas (USP). E-mail: naralyacabral@yahoo.com.br.

References

BAHIA, Lia; AMÂNCIO, Tunico. Notas sobre a emergência de um novo cenário audiovisual no Brasil nos anos 2000. Contracampo, Niterói, n. 21, p. 114-130, 2010. Disponível em: <http://www.contracampo.uff.br/index.php/revista/article/view/41/44>. Acesso em: 19 jan. 2021.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance I: o romance como gênero literário. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance II: as formas do tempo e do cronotopo. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2018.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Dialogismo, polifonia e enunciação. In: BARROS, Diana Luz Pessoa de; FIORIN, José Luiz. (Org.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2003. p. 1-9.

BOAVENTURA, Luis Henrique; FREITAS, Ernani Cesar de. O estilo como elemento ligamentar entre stand-up comedy e Literatura. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 223-240, jul./dez. 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/interc/a/ZQWqWGb4Xj9WS7sxj44ZVNG/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 11 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-5844201410

CABRAL, Nara Lya Simões C. Mobilizações discursivas da categoria “politicamente correto”: um mapa dos sentidos que emergem no jornalismo. 2015. 488 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo.

CAMILLO, Mateus; OLIVEIRA, Rebeca. Chamado de ‘véio da Havan’ nas redes, Luciano Hang assume apelido e consolida meme. Folha de S. Paulo, Hashtag, São Paulo, 24 maio 2019. Disponível em: <https://hashtag.blogfolha.uol.com.br/2019/05/24/chamado-de-veio-da-havan-nas-redes-luciano-hang-assume-apelido-e-consolida-meme/>. Acesso em: 19 jan. 2021.

EAGLETON, Terry. Humor: o papel fundamental do riso na cultura. Trad. Alessandra Bonrruquer. Rio de Janeiro: Record, 2020.

FARIA E SILVA, Adriana Pucci Penteado de. Hibridização e gêneros do discurso em Recife Frio, de Kleber Mendonça Filho. Bakhtiniana, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 97-118, 2020. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/44276/31608>. Acesso em: 19 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457344276

GOES, Tony; FIORATTI, Gustavo. Especial de Natal do Porta dos Fundos fala de atentado, Bolsonaro e Regina Duarte. Folha de S. Paulo, Ilustrada, São Paulo, 9 dez. 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2020/12/especial-de-natal-do-porta-dos-fundos-fala-de-atentado-bolsonaro-e-regina-duarte.shtml?origin=folha>. Acesso em: 19 jan. 2021.

GRILLO, Sheila Vieira de Camargo. Discurso alheio: polifonia e apreensão. In: SILVA, Luiz Antônio da (Org.). A língua que falamos. Português: história, variação e discurso. 1. ed. São Paulo: Globo, 2005. p. 73-104.

GRILLO, Sheila Vieira de Camargo. Esfera e campo. In: BRAIT, Beth. (Org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2006. p. 133-160.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

JOST, François. Extensão do domínio da televisão à era digital. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 61-74, mai./jun. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i2p61-74>. Acesso em: 05 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i2p61-74

LADEIRA, João Martins. Negócios de audiovisual na internet: uma comparação entre Netflix, Hulu e iTunes-Apple TV, 2005-2010. Contracampo, Niterói, v. 26, n. 1, p. 147-162, abr. 2013. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/17495/11121>. Acesso em: 19 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i26.247

LADEIRA, Pedro; ONOFRE, Renato; MACEDO, Isabella. “A vontade é encher tua boca com porrada”, diz Bolsonaro após repórter perguntar sobre Queiroz. Folha de S. Paulo, Poder, São Paulo, 23 ago. 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/poder/2020/08/a-vontade-e-encher-tua-boca-com-porrada-diz-bolsonaro-apos-reporter-perguntar-sobre-queiroz.shtml>. Acesso em: 19 jan. 2021.

LORENTZ, Braulio. “Porta dos Fundos lança ‘Teocracia em Vertigem’ e Porchat comenta: ‘Não conhecem história da Bíblia”. G1, Pop & Arte, Rio de Janeiro, 10 dez. 2020. Disponível em: <https://g1.globo.com/pop-arte/noticia/2020/12/10/porta-dos-fundos-lanca-teocracia-em-vertigem-e-porchat-comenta-nao-conhecem-historia-da-biblia.ghtml>. Acesso em: 19 jan. 2021.

MACHADO, Irene. Gêneros discursivos. In: BRAIT, Beth (Org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2005. p.151-166.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2003.

MEIER, Bruno. Canal Canalha, o novo gigante do YouTube. Veja, Veja Gente, São Paulo, 30 jul. 2018. Disponível em: <https://veja.abril.com.br/blog/veja-gente/canal-canalha-o-novo-gigante-do-youtube/>. Acesso em: 19 jan. 2021.

O GLOBO. Bolsonaro foi o maior alvo de memes sobre política na internet brasileira em 2020. O Globo, Sonar, Rio de Janeiro, 02 jan. 2021. Disponível em: <https://blogs.oglobo.globo.com/sonar-a-escuta-das-redes/post/bolsonaro-foi-o-maior-alvo-de-memes-sobre-politica-na-internet-em-2020.html>. Acesso em: 19 jan. 2021.

PAMPLONA, Nicola. Procurado por ataque ao Porta dos Fundos confessa crime e pedirá asilo à Rússia. Folha de S. Paulo, Televisão, São Paulo, 04 jan. 2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2020/01/procurado-por-ataque-a-sede-do-porta-dos-fundos-diz-que-pedira-asilo-a-russia.shtml?origin=folha>. Acesso em: 19 jan. 2021.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Medida Provisória N.º 2.228-1, de 6 de setembro de 2001. Brasília, 2001. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/mpv/2228-1.htm>. Acesso em: 19 jan. 2021.

RAMOS, Fernão. Mas afinal... o que é mesmo documentário? São Paulo: SENAC, 2008.

SCOLARI, Carlos Alberto. Ecología de La Hipertelevisión. Complejidad narrativa, simulación y transmedialidad en la televisión contemporânea. In: SQUIRRA, Sebastião;

FECHINE, Yvana. Televisão digital: desafios para a comunicação. Porto Alegre: Sulina,

p. 174-201.

SUPIA, Alfredo. Quando a realidade parece ficção, é hora de fazer mockumentary. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 65, n. 1, p. 60-63, jan. 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.21800/S0009-67252013000100024 >. Acesso em: 19 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.21800/S0009-67252013000100024

TEOCRACIA em Vertigem. Direção: Rodrigo Van Der Put. Produção: Porta dos Fundos. Brasil: Porta dos Fundos, 2020. YouTube.

VALE, Rony Petterson Gomes do. Humor, humoristas e problemas de topia discursiva. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 15, n. 2, p. 267-283, mai./ago. 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ld/a/YFj8rZqfvbKcYWfFxG5LZNQ/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 06 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-4017-150204-1115

VOLÓCHINOV, Valentin. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

WALLACE, Richard. Mockumentary Comedy: performing authenticity. Palgrave Macmillan, 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-77848-8

ZERO HORA. PowerPoint sobre denúncia contra Lula vira meme nas redes sociais. Zero Hora, Política, Porto Alegre, 14 set. 2016. Disponível em: <https://gauchazh.clicrbs.com.br/politica/noticia/2016/09/powerpoint-sobre-denuncia-contra-lula-vira-meme-nas-redes-sociais-7461013.html>. Acesso em: 19 jan. 2021.

Published

2021-10-27

Issue

Section

AUDIOVISUAL NARRATIVES: HISTORICAL, AESTHETICAL AND CULTURAL PERSPECTIVES