Marginal strolling: imagery of a wandering poetic persona in “Visão 1961”, by Roberto Piva

Authors

  • Rodrigo Fernandes Ferreira Brito UFMT
  • Vinicius Carvalho Pereira UFMT

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2022v24n3.63488

Keywords:

Roberto Piva, Poetry, Unconscious, Modernity, Psychoanalysis

Abstract

In this article, we discuss the poem “Visão 1961”, by Roberto Piva, an important Brazilian writer whose work is still somewhat marginal to our national canon due to its images of the nightlife, oneiric ecstasy, and delirium. We chose to analyze four of its stanzas to discuss in detail some of the oneiric images (suggested in the poem’s title) of a 20th century flâneur from São Paulo. Theories on Psychoanalysis and Modernity support our discussions to elucidate both the poem’s possible meanings and most encrypted verses, also thinking of more general relations between poetry, the unconscious and writing as a journey into the self. As to the results from our analysis of “Visão 1961”, we highlight that the poet’s wandering, an important theme for modernity in the arts, has the effect of a journey in Piva’s writings, where departure, instant, route and arrival matter. In that lyrical movement, the flâneur physically meanders at São Paulo’s night, while he unconsciously strolls into himself. This is not walking towards a fixed destination, or by a previously defined road, though: Piva’s poetic persona invents his own path in every step he takes, seduced by the delirious and oneiric atmosphere abundant in his verses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Fernandes Ferreira Brito, UFMT

Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGEL/UFMT). Membro do Grupo de Pesquisa em Semióticas Contemporâneas (SEMIC/UFMT). 

Vinicius Carvalho Pereira, UFMT

Doutor e Mestre em Ciência da Literatura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor do Departamento de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGEL/UFMT)

References

Assombração urbana com Roberto Piva. Direção de Valesca Canabarro Dios. Produção de Rune Tavares, 2004. (55 min.). Disponível em: <https://youtu.be/chBVvDjvbK0>. Acesso em: 19 out. 2021.

BARTH, Luís Fernando Barnetche. Da figuração à transfiguração da fantasia na construção do caso: as ficções metapsicológicas. 2006. 172f. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 1994.

BAUDELAIRE, Charles. Poesia e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2006.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas III. São Paulo: Brasiliense, 2000.

BIRMAN, Joel. O mal-estar na modernidade e a psicanálise: a psicanálise à prova do social. Physis: Revista de Saúde Coletiva [online]. Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 123-144. 1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73311998000100007

BRITO, Bruno Eduardo da Rocha. Roberto Piva, panfletário do caos. 2009. 118f. Dissertação (Mestrado em Teoria da Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.

BRITO, Rodrigo Fernandes Ferreira. As imagens poéticas do delírio: um estudo da obra Paranoia de Roberto Piva. Dissertação (Mestrado em Estudo de Linguagem) - Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem, Instituto de Linguagens, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2016.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.

DUNKER, Christian Ingo Lenz. Mal-estar, sofrimento e sintoma: uma psicopatologia do Brasil entre muros. São Paulo: Boitempo, 2015.

FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. O futuro de uma ilusão, o mal-estar na civilização e outros trabalhos. Obras completas, v. 18. São Paulo: Companhia das Letras, 2010, p. 9-89.

FREUD, Sigmund. Personagens Psicopáticos no Teatro. Obras completas, v. 6. São Paulo: Companhia das Letras, 2016, p. 361-369.

FREUD, Sigmund. Escritores criativos e devaneios. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, v. 9. Rio de Janeiro: Imago, 1996, p. 133-143.

FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna: da metade do século XIX a meados do século XX. São Paulo: Duas Cidades, 1978.

GARCIA-ROZA, Luiz Alfredo. Freud e o inconsciente. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

LACAN, Jacques. A função criativa da palavra. Os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1996.

MAGALHÃES, Fábio Lopes Bonna Moreirão. Ideias provisórias para tempos provisórios: a trajetória da Internacional Situacionistas e apontamentos para seu lugar na Geografia. Dissertação (Mestrado em Geografia Humana) – Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Huamanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

PIVA, Roberto. Paranoia. Rio de Janeiro: IMS, 2009.

PIVA, Roberto. Piazzas. São Paulo: Kairós, 1980.

RIO, João do. A alma encantadora das ruas. Rio de Janeiro: Secretaria Municipal de Cultura, Dep. Geral de Doc. e Inf. Cultural, Divisão de Editoração, 1995.

ROUANET, Sergio Paulo. A razão nômade. Rio de Janeiro: EdUFRJ, 1993.

SERRETTI, Maria Angélica Tomás. Toxicomania: um estudo psicanalítico. Mosaico: estudos em Psicologia, n. 1, vol. 5, p. 46-60, 2012.

WILLER, Claudio. Introdução à orgia. In: PIVA, Roberto. Piazzas. São Paulo: Kairós, 1980.

Published

2023-03-07

Issue

Section

VOLUME "AHEAD OF PRINT"