Ecos do claro-escuro: possibilities between brazilian black literature and experimentation with artistic images
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2022v24n3.63955Keywords:
imagination, literature, image, experimentation, GestaltAbstract
This article intends to present the route taken by the project Ecos do Claro-Escuro carried out at the Instituto Federal Catarinense, campus São Bento do Sul. Organized from the dynamics of integrated actions that were planned to articulate teaching, research and extension, the project was proposed with the aim of developing activities linked to Brazilian black literature and in arts. The meetings were held to analyze and create new interpretations and sensibilities based on the experiences of the participants themselves connected to a theoretical and practical context. About the themes of the meetings the chosen authors were: Conceição Evaristo, Solano Trindade, Ricardo Aleixo e Éle Semog. As theoretical premises, the debate was mediated by the notion of imagination in Bachelard together with the elements that allow a visual reading of forms, with the Gestalt theorie on the concepts of unity, contrast, balance, pregnancy of form, among others. Related to the Brazilian black literature the authors used were Luiz Silva and Conceição Evaristo. About the range and results of the project, some print material and an app were elaborated to publicize those literary texts, a selection of articles which debate and present the works of those four Brazilian black authors as well as to promote the project on the internet and to the external community.
Downloads
References
ALEIXO, Ricardo. Meu negro. [S. l.: s. .n], 2018. 1 vídeo (2 min). Publicado pelo canal Todavia. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=FyoJianxCJc. Acesso em: 4 ago. 2022.
ALEIXO, Ricardo. Pesado demais para a ventania: antologia poética. São Paulo: Todavia, 2018.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
CARNEIRO, Aparecida Sueli; FISCHMANN, Roseli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2005.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.
CUTI, Luiz Silva. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.
EVARISTO, Conceição. Da representação à auto-apresentação da mulher negra na literatura brasileira. Revista Palmares, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 52-57, 2005.
EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma poética de nossa afro-brasilidade. Scripta, Belo Horizonte, v. 13, n. 25, p. 17-31, 2º sem. 2009.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
GOMES FILHO, João. Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. São Paulo: Escrituras, 2008.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Ática, 2004.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 2004.
MORAIS, Claryssa de Pádua; FIORINI, Carlos Fernando. A teoria da Gestalt aplicada à música: considerações sobre o Nuevo Estudio Sencillo X – Omaggio a Stravinsky de Leo Brouwer. Opus, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 239-260, jul. 2019. ISSN 15177017. DOI: http://dx.doi.org/10.20504/opus2019b2511. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/opus2019b2511. Acesso em: 4 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.20504/opus2019b2511
PACHECO, Eliezer. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 4, n. 1, p. 4-22, 2020. ISSN 25944827. DOI: https://doi.org/10.36524/profept.v4i1.575
SALLES, Cecilia A. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Intermeios, 2011.
SEMOG, Éle. Cadernos Negros: os melhores poemas. São Paulo: Quilombhoje, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leandro Machnicki Altaniel, Raquel Cardoso de Faria e Custódio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.