O sonhador de palavras: poética cênica em “Vau da sarapalha”
Keywords:
Sarapalha, Appropriation, Short-story, Scene, PiollinAbstract
In this article we look at the symbolic plot present in the theatrical adaptation of the short story Sarapalha and also at the director’s creative process. We aim at highlighting the element which, according to our hypothesis, worked as the convergence point between the two languages: fire.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston. A Psicanálise do Fogo. Trad. Maria Isabel Braga. Lisboa: Litoral Edições, 1989.
BEIGUI, Alex; VASCONCELOS, Luiz Carlos. “Entrevista.” In: Cadernos do LINCC-Linguagens da Cena Contemporânea. Natal, v. 02, n.02, p. 130-181, 2009.
_____. “Aspectos da Teatralidade em Sarapalha de Guimarães Rosa.” In: Aletria. Belo Horizonte, v. 07, p. 31-39, 2000.
_____. O Teatro Ígneo em Vau da Sarapalha: Do Conto à Encenação – A Travessia de ‘Sarapalha’ de Guimarães Rosa (Mestrado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, UFBA, Salvador-BA, 1999.
DURAND, Gilbert. As Estruturas Antropológicas do Imaginário. Lisboa, Presença, 1989.
RABETTI, Beti. “Sarapalha: um Marco da Cena Contemporânea no Brasil.” In: Revista de Teatro. Nº 495, Rio de Janeiro, 1996.
ROSA, Guimarães. “Sarapalha.” In: Sagarana. 31 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984. Imagens Acervo do Grupo de Teatro Piollin. Fotos Cedidas pelo diretor Luiz Carlos Vasconcelos.