THE DEBATE ABOUT THE SOCIAL SCIENCES CURRICULUM IN BRAZIL

from Law 11.684/2008 to BNCC/2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.51075

Keywords:

Sociology teaching, Curriculum, Common Base National Curriculum, State of art

Abstract

The debate about the teaching of Social Sciences in Basic Education has been increased in the past years, mainly since the Sociology’s reintroduction in High School as a mandatory subject in 2008. The state of the art carried out on this theme points to an exponential growth, mainly by theses, dissertations, scientific articles, and work in specialized congresses. In this work, we intend to explore in a more specific way, how the discussion about the Social Sciences curriculum in High School has taken place, in the period between 2008, the year of introduction of Sociology in the high school’s curriculum, until 2018 when the final version of the Common Curricular National Base for High School had published. The established cut will be based on theses and dissertations using the CAPES’ database of dissertations and theses as database.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcelo Pinheiro Cigales, University of Brasilia, Brazil.

Doctor in Political Sociology at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), Professor at the Department of Sociology at the University of Brasília (Unb), integrates the Laboratory of Sociology Teaching Lélia Gonzalez (Lélia / UnB).

Diego Greinert, Federal University of Santa Catarina, Brazil.

PhD student in Sociology and Political Science at the Federal University of Santa Catarina, integrates the Center for the Study of Education and Contemporary Youth. CAPES Scholarship.

References

BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classe, códigos e controle. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

BODART, Cristiano; CIGALES, Marcelo Pinheiro. Ensino de Sociologia no Brasil (1993-2015): um estado da arte na pós-graduação. Revista de Ciências Sociais: RCS, v. 48, n. 2, p. 256-281, 2017.

BODART, Cristiano; SOUZA, Ewerton Diego de. Configurações do ensino de sociologia como um subcampo de pesquisa. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, Vol. 53, n. 3, p. 543-557, set/dez 2017.

BODART, Cristiano; TAVARES, Caio. A produção sobre o ensino de sociologia escolar nos periódicos brasileiros on-line de estratos superiores, 1996-2017. In: MAÇAIRA, Julia Polessa; FRAGA, Alexandre Barbosa. Saberes e Práticas do Ensino de Sociologia. Rio de Janeiro: Autografia, 2018, p. 57-102.

BODART, Cristiano. A construção conceitual e empírica do "subcampo" do ensino de Sociologia. In: BODART, Cristiano das Neves; SAMPAIO-SILVA, Roniel. (Orgs.). O ensino de Sociologia no Brasil, vol. 2. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2019. pp. 11-38.

BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. CASA CIVIL. Lei 9.394, de 20/12/1996. Brasília, 1996. Disponível em: https://bit.ly/2EV8O56. Acesso em: 20 jan 2020.

BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. CASA CIVIL. Lei 11.684, de 02/06/2008. Brasília, 2008. Disponível em: https://bit.ly/2tUnort. Acesso em: 21 jan 2020.

BRASIL. SENADO FEDERAL. Lei 13.415 de 16/02/2017. Brasília, 2017. Disponível em: https://goo.gl/5mvvhF. Acesso em: 21 jan 2020.

BRUNETTA, Antonio Alberto; CIGALES, Marcelo. Dossiês sobre o ensino de Sociologia no Brasil (2007-2015). Revista Latitude, Maceió, v. 12, n. 1, p. 148-171, 2018.

CATANI, Afrânio Mendes; CATANI, Denice Bárbara; PEREIRA, Gilson R. de M. As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo educacional brasileiro, através de periódicos da área. Revista Brasileira de Educação, n. 17, p. 63-85, 2001.

CUNHA, Luis Antônio. A educação na Sociologia: um objeto rejeitado? Cadernos Cedes: Sociologia da Educação: diálogo ou ruptura, São Paulo: Papirus, v.27, p. 9-22, 1992.

DIAS DA SILVA, Graziella Moraes. Sociologia da Sociologia da Educação: Caminhos e Desafios de uma Policy Science no Brasil (1920-1979). Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

ERAS, Lígia; OLIVEIRA, Ricardo. Uma sociologia dos livros coletâneas sobre o Ensino de Sociologia na Educação Básica (2008-2013). In: OLIVEIRA, Eveline; OLIVEIRA, Amurabi. Ciências Sociais e Educação: um reencontro marcado. Maceió: Edufal, 2015, p. 81-102.

FERREIRA, Vanessa; OLIVEIRA, Amurabi. O Ensino de sociologia como um campo (ou subcampo) científico. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 37, n. 1, p. 31-39, 2015.

FORQUIN, Jean-Claude. As abordagens sociológicas do currículo: orientações teóricas e perspectivas de pesquisa. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 187-198, 1996.

HANDFAS, Anita; MAÇAIRA, Julia. O estado da arte da produção científica sobre o ensino de sociologia na educação básica. Revista BIB, São Paulo, n. 74, p. 43-59, 2014.

MEUCCI, Simone. A Institucionalização da Sociologia no Brasil: os primeiros manuais e cursos. 2000. 158 p. Dissertação (Mestrado em Sociologia) Departamento de Sociologia. Universidade Estadual de Campinas-SP: IFCH-UNICAMP, 2000.

MICELI, Sergio (Org.). História das Ciências Sociais no Brasil. Volume I. São Paulo: Vértice: IDESP, 1989.

MICELI, Sergio. História das Ciências Sociais no Brasil. Volume II. São Paulo: Editora Sumaré: FAPESP, 1995.

MOTTA, Atila Rodolfo Ramalho. Que Sociologia é essa? Análise da recontextualização pedagógica do conhecimento sociológico. 200f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2012.

NEUHOLD, Roberta. A produção científica sobre o ensino de sociologia: grupos e linhas de pesquisa no Brasil (2000-2013). In: In: OLIVEIRA, Eveline; OLIVEIRA, Amurabi. Ciências Sociais e Educação: um reencontro marcado. Maceió: Edufal, 2015, p. 103-124.

OLIVEIRA, Amurabi. O Ensino de Sociologia na educação básica brasileira: uma análise da produção do GT Ensino de Sociologia na SBS. Teoria e Cultura, v. 11, n. 1, 2016.

OLIVEIRA, Amurabi. Cenários, tendências e desafios na formação de professores de Ciências Sociais no Brasil. Revista Política & Sociedade, Florianópolis, v. 14, n. 31, p. 39-62, 2015.

OLIVEIRA, Amurabi; MELCHIORETTO, Beatriz. O ensino de Sociologia como tema de pesquisa nas Ciências Sociais brasileiras. Revista BIB, São Paulo, n. 91, p. 1-26, 2020.

TRINDADE, Hélgio (Org.). Ciências Sociais no Brasil: Diálogos com mestres e discípulos. Brasília: ANPOCS, Liber Livro Editora, 2012.

Published

2020-04-03

How to Cite

CIGALES, M. P.; GREINERT, D. . THE DEBATE ABOUT THE SOCIAL SCIENCES CURRICULUM IN BRAZIL: from Law 11.684/2008 to BNCC/2018. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 235–250, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n2.51075. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/51075. Acesso em: 16 jul. 2024.