CHILDHOOD AND CURRICULUM

implementation of Elementary Shool with nine years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.53932

Keywords:

Childhood, Curriculum, Nine-year elementary school, Quotidian

Abstract

This text is an invitation to discuss the relationship between childhood and curriculum, through of students and teachers experiences from two schools in the city of Vitória (in Espírito Santo, Brazil) wich the deployment and implementation of the nine-year-long Elementary. As main objective, it aims at problematizing and discuss its consequences, with a proposal to dialogue with the guiding document "initial learning cycle project elaborated in 2010" and discuss with the practicing subjects of the school quotidian: children and teachers. The text includes authors of the curriculum and childhood such as Alves (2002; 2010), Ferraço (2005), Certeau (1994), Kohan (2003) and Larrosa (2004) who enhanced our analyses by giving visibility to the school's knowledge, valuing the knowledge of children and teachers. The school is analised from its political and desiring forces, that is, a place of clashes between the instituted formss and instituting formss. In this sense, the text will shows how this policies and practices are present in schools through the experience of children and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kelen Antunes Lyrio, Vitória City Hall - Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and pedagogue of the Municipality of Vitória.

Angela Francisca Caliman Fiorio, Espírito Santo State Government and Vitória City Hall, Brazil.

PhD in Education from the Graduate Program in Education at the Federal University of Espírito Santo. Pedagogue in the Espirito Santo State Government and Elementary School Manager of the Municipality of Vitória.

References

ALVES, Nilda. Redes educativas ‘dentrofora’ das escolas, exemplificadas pela formação de professores. In: Encontro nacional de didática e prática de ensino, XV, 2010, Belo Horizonte. Coleção didática e prática de ensino - convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: Currículo; ensino de Educação Física; ensino de Geografia; ensino de História; Escola, Família e Comunidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 49 – 66.

ALVES, Nilda. Tecer conhecimento em rede. In.: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (org.). Et al. O Sentido da Escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. A necessidade da orientação coletiva nos estudos sobre cotidiano - duas experiências. In.: BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Neto (org.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. Florianópolis: ED. DA UFSC, São Paulo: Cortez, 2002.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2007.

BRASIL, Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7 de 14 de dezembro de. Fixa as diretrizes nacionais para o Ensino Fundamental de Nove Anos. Diário oficial da união, Brasília, 18 de dezembro, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Parecer CNE/CEB nº 22/2009, de 9 de dezembro de 2009. Disponível em www.mec.gov.br/cne.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Lei nº 10.172/2001, de 9 de janeiro de 2001.

CERTEAU, Michel De. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

CONSELHO MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO (Vitória). Resolução nº 07/2008. Lei nº 4.746/1998. Atos Oficiais, Vitória,10 dez. 2008.

FERRAÇO, Carlos Eduardo (Org.). Currículo, formação continuada de professores e cotidiano escolar: fragmentos de complexidade das redes vividas. In.: FERRAÇO, Carlos Eduardo (org.). Cotidiano escolar, formação de professores(as) e currículo. São Paulo: Cortez, 2005.

KOHAN, Walter Omar. Infância. Entre educação e filosofia. 1. ed. – Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LARROSA, Jorge. Linguagem e Educação depois de Babel. Belo Horizonte, Autêntica, 2004a.

______. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 4. ed. –Belo Horizonte: Autêntica, 2004b.

PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal. Professoras alfabetizadoras. Histórias plurais, práticas singulares. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

PREFEITURA MUNICIPAL DE VITÓRIA. Secretaria Municipal de Educação. Temas Infantis de Vitória. 2019.

PREFEITURA MUNICIPAL DE VITÓRIA. Secretaria Municipal de Educação. Diretrizes Curriculares do Ensino Fundamental e da Educação de Jovens e Adultos. 2016.

PREFEITURA MUNICIPAL DE VITÓRIA. Secretaria Municipal de Educação. Documento orientador: Projeto Ciclo inicial de aprendizagem. 2010.

PREFEITURA MUNICIPAL DE VITÓRIA. Secretaria Municipal de Educação. Educação Infantil: Um outro olhar. 2006.

Published

2020-11-10

How to Cite

LYRIO, K. A.; FIORIO, A. F. C. . CHILDHOOD AND CURRICULUM: implementation of Elementary Shool with nine years. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 613–624, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n3.53932. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/53932. Acesso em: 17 may. 2024.