KNOWLEDGE SILENCED BY THE CURRICULUM

epistemology and curriculum in Field Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57814

Keywords:

Epistemology of the South, Curriculum, Countryside education

Abstract

This work instigates an analysis of a critical, emancipatory, humanizing and holistic curriculum that respects the knowledge of the subjects in the field, through their identity and cultural difference. The objective is to analyze the theoretical tensions about the studies of southern epistemologies and how they aggregate the struggles and actions in the field of the curriculum. This is a bibliographic research, based on authors such as Arroyo (2013), Oliveira (2012), Santomé (1995), Santos (2002; 2018) among others. The work illustrates theoretical discussions and documentary analysis that address the theme "Curriculum", "Southern epistemology" and "Rural education". As a result, the article inferred that curricular epistemologies must be linked to cultural issues and knowledge that condition the particularities and the sociocultural history of the subject of the field, in order to instigate them to understand the social structures that oppress them, in view the elaboration of action strategies with probability of success for its emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Letícia dos Santos Furtado, Federal University of Pará, Brazil.

Graduated in Pedagogy from the Federal University of Pará.

Eraldo Souza do Carmo, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pará and Professor at the Federal University of Pará.

References

ARROYO, M. G. Prefácio. Escola: terra de direito. In: ROCHA, M. I. A.; HAGE, S. M. Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010 (Coleção Caminhos da Educação do Campo)

ARROYO, M. G; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. Por uma educação do campo. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BASÍLIO, G. Os saberes locais e o novo currículo do Ensino Básico. Dissertação de Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo em convênio com a Universidade Pedagógica de Moçambique, 2006.

BRASIL. Resolução n. 01 CNE/CEB. Diretrizes operacionais para educação básica nas escolas do campo. Brasília: CNE, 2002.

CALDART, R. S. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: Educação do campo: identidade e políticas públicas – Caderno 4. Brasília: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”, 2002.

FURTADO, L. S.; CARMO, E. S. Para uma pedagogia cultural: o currículo e sua relação com a educação ribeirinha na Amazônia. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.18, n.4, p. 1712-1732 out./dez. 2020

GEERTZ, C. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Tradução de Vera Mello Joscelyne. Petrópolis, Vozes, 1997, 366 p.

MOREIRA, A. F.; TADEU, T. Currículo, cultura e sociedade (Orgs.). 12.ed. São Paulo: Cortez, 2013.

OLIVEIRA, I. B. Criação curricular, autoformação e formação continuada no cotidiano escolar. In: Ferraço, C. E. (org.). Cotidiano escolar, formação de professores/as e currículos. São Paulo: Cortez, 2005.

OLIVEIRA, I. B. Contribuições de Boaventura de Sousa Santos para a reflexão curricular: princípios emancipatórios e currículos Pensadospraticados. Revista e-curriculum, São Paulo, v.8 n.2, Agosto 2012.

PIRES, E. T. Para uma pedagogia cultural da tradição: práticas de professores ribeirinhos na Ilha do Marajó. 2017. 150f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM), Universidade Federal do Pará, Belém (PA).

SANTOMÉ, J. T. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. p. 159-177.

SANTOS, B. S. Construindo as epistemologias do Sul. Antologia Essencial, v. I, COLEÇÃO ANTOLOGIA DO PENSAMENTO SOCIAL LATINO-AMERICANO E CARIBENHO, CLACSO, 2018. p. 297-335.

SANTOS, B. S. Para uma pedagogia do conflito. In: Silva, Luiz Heron; Azevedo, José Clóvis de; Santos, Edmilson Santos dos. Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre, 1996. p. 15-33.

SANTOS, B. S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista crítica de ciências sociais, 63, Outubro 2002. p. 237-280.

Published

2021-06-09

How to Cite

FURTADO, L. dos S. .; CARMO, E. S. do . KNOWLEDGE SILENCED BY THE CURRICULUM : epistemology and curriculum in Field Education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–8, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57814. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/57814. Acesso em: 19 dec. 2024.