DOWN THE RABBIT HOLE

idiosyncrasies of the curriculum and the political-pedagogical project in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i1.58031

Keywords:

Curriculum, Political-Pedagogical Project, Teacher Training, Higher Education

Abstract

Through excerpts from Lewis Carroll's famous work, "Alice's Adventures in Wonderland", this article aims to discuss the curriculum, political-pedagogical project and the implications of these in higher education, especially in courses for teacher training, also aiming to share the results of the dissertation work carried out in a university in the state of São Paulo with three undergraduate courses. Seeking to identify the similarities between the crow and the desk, we believe there is much more between curriculum and political-pedagogical project than bureaucratic obligation: an intrinsic relationship and a potential that deserves to be discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Pâmela Christina Gonçalves de Morais, Paulista State University, Brazil.

Master in Education from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho and Professor at the Municipality of Rio Claro, São Paulo.

Maria Antonia Ramos de Azevedo, Paulista State University, Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo and Professor at the Universidade Estadual Paulista.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Conselho Estadual de Educação do Estado de São Paulo. Deliberação CEE nº 142/2016 que dispõe sobre a regulação, supervisão e avaliação de instituições de ensino superior e cursos

superiores de graduação vinculados ao Sistema Estadual de Ensino de São Paulo. Acesso em > http://www.ceesp.sp.gov.br/portal.php/consultores_cadastro1/consultores_legislacao/consultores_deliberacao_142_2016< em 23 jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Parecer CNE/CP nº 2/2015, aprovado em 9/6/2015.

CARROLL, L. 1832-1898. Aventuras de Alice no País das Maravilhas; Através do Espelho e o que Alice encontrou por lá. Ilustrações de John Tenniel. Tradução Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

CUNHA, L. A. A universidade reformanda: O golpe de 1964 e a modernização do ensino superior. 2ª edição. São Paulo: Editora UNESP, 2007a.

CUNHA, M. I. Aportes teóricos e reflexão da prática: A emergente reconfiguração dos currículos universitários. Educación Superior y Sociedad, Vol. 9, n. 1: 11-20, 1998b.

MORAIS, P.C.G. A proposta de formação de professores contida nos projetos políticos-pedagógicos dos cursos de licenciatura: um estudo sobre currículo / Pâmela Christina Gonçalves de Morais. - Rio Claro, 2018.

MOROSINI, M. (Ed.). Enciclopédia de pedagogia universitária – glossário. Brasília: INEP, 2006. v. 2, p. 380.

PHILIPPI JR, A.; SILVA NETO, A. J. (editores) Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia & inovação. Barueri, SP: Manole, 2011.

ROMANOWSKI, J. P. Formação e profissionalização docente. 3ª edição. Curitiba: Ibpex, 2007.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SACRISTÁN, J. G. (org) Saberes e Incertezas sobre o currículo. Tradução: Alexandre Salvaterra. Revisão técnica: Miguel González Arroyo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SGUISSARDI, V. Universidade pública estatal: entre o público e o privado/mercantil. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 90, p. 191-222, Janeiro-abril 2005.

VEIGA, I. P. A.; CARDOSO, M. H. F. (orgs). Escola fundamental: currículo e ensino. Campinas, SP: Papirus, 1991. (Coleção Magistério, Formação e Trabalho Pedagógico).

VEIGA: I.P.A. Projeto Político-Pedagógico: uma construção possível. Campinas, SP: Papirus, 1995.

VEIGA, I.P.A Inovações e Projeto Político-Pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Caderno Cedes, v. 23, n. 61, p. 267-281. Campinas, dezembro/2003.

Published

2022-04-30

How to Cite

MORAIS, P. C. . G. de .; AZEVEDO, M. A. R. de . DOWN THE RABBIT HOLE: idiosyncrasies of the curriculum and the political-pedagogical project in higher education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 1–15, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i1.58031. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/58031. Acesso em: 17 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)