EDUCATIONAL PROCESSES OF TRADITIONAL PEOPLE IN THE AMAZON NOTES FOR THINKING THE MIX-GRADED CLASSES CURRICULUM

notes for thinking the mix-graded classes curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58076

Keywords:

Mix-graded classes, Rural Education, Educational practice

Abstract

This essay debates the preliminary results of a research about mix-graded classes in rural schools. The research has been taking place in the Bragantina region, in the state of Pará. It analyzes the rural schools’ curriculums, built from the educational practice in the classrooms. Furthermore, it analyzes the school-based learning embodiment that occurs or does not occur, in the mediation with the students’ local knowledge. For the research building, we anchored in theoretical references and data collected from observations and interviews. The latter was held in a rural community with educators, parents, and students from a mix-graded class. The thoughts to result from this essay will enable the following discussion with the education city managers and the schools’ teaching staff. Thus, the intention is to ensure an effective commitment for continuous training with an agenda that considers alternatives for redefining the pedagogical work in the elementary schools under this teaching organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Natalina Mendes Freitas, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pará and Professor at the Faculty of Education at the Federal University of Pará.

Eliana Campos Pojo Toutonge, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Social Sciences from the University of Campinas and full Professor at the Federal University of Pará.

References

ARROYO, M. G. Educandos e educadores: seus direitos e o currículo. In: Indagações sobre currículo. Brasília: MEC, 2007.

ARROYO, M. G. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos mestres. Petrópolis, RJ: Vozes. 2005.

ALVES, N.org.). Criar currículo no cotidiano. São Paulo: Cortez, 2002.

CALDART, R. S. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, Edgar J.; CERIOLI, Paulo R. & CALDART, R.S. (orgs.). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Coleção Por uma Educação do Campo. V. 4. Brasília, DF: Articulação Nacional por Uma Educação do Campo. 2002

CASTRO, E. Tradição e modernidade: a propósito de formas de trabalho na Amazônia. Paper nº 97 do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos/NAEA, 1998.

CASTRO, E. Terras de preto entre rios e igarapés. In: Castro, E. Belém de Águas e Ilhas. Belém: CEJUPA, 2006.

CERTEAU, M. l de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 2ª Ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

FERRAÇO, C. E. Currículo, formação continuada de professores e cotidiano escolar: fragmentos de complexidade das redes vividas. In: FERRAÇO, C. E. (Org.). Cotidiano escolar, formação de professores (as) e currículo. 2ªed. São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 41. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

FREITAS, M. N. M. O ensino de Ciências em escolas multisseriadas na Amazônia ribeirinha: um estudo de caso no estado do Pará. Dissertação de mestrado. Universidade Federal do Pará/ Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico – UFPA/ NPADC, 2005.

GEPERUAZ. Classes Multisseriadas: desafios da educação rural no Estado do Pará/ Região Amazônica. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq, através do Programa Norte de Pesquisa e Pós-Graduação – PNOPG, realizada no biênio de 2002 – 2004. Belém – PA.

HAGE, Salomão Mufarrej; CORREA, Débora Lisboa; BARROS, Oscar Ferreira & CORRÊA, Sérgio Roberto Moraes. Educação do Campo na Amazônia: retratos da realidade das escolas multisseriadas no estado do Pará. Anais da 57ª Reunião Anual da SBPC. Universidade Federal do Ceará. Fortaleza: CE. 17 a 22 de Julho/2005.

OSOWSKI, Cecília Irene. Dizer poético e currículo: tramas de conhecimentos. In: OSOWSKI, Cecília Irene (Org.). Provocações da sala de aula. São Paulo: Edições Loyola. 1999.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 3ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2021-06-12

How to Cite

FREITAS, M. N. M.; TOUTONGE, E. C. P. EDUCATIONAL PROCESSES OF TRADITIONAL PEOPLE IN THE AMAZON NOTES FOR THINKING THE MIX-GRADED CLASSES CURRICULUM: notes for thinking the mix-graded classes curriculum. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–12, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58076. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/58076. Acesso em: 19 dec. 2024.