WITHOUT SEPARATING MYSELF FROM LIFE

the curricular internship in Physical Education as a limit-experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.60192

Keywords:

Internship, Teacher formation, Physical Education

Abstract

The internship is a central curricular element in the processes of fabrication and maintenance of teachers identities. Anchored in a report produced by a supervised internship student from the Physical Education course of a public university, this article aims to discuss the power games that go through the internship and point out other possibilities for reading and writing this practice. Starting from a review that points to changes in the meaning of the term, the text proposes the redefinition of the internship based on Michel Foucault's notion of transgression. Viewed as a transgressive action, which is not limited to professional subjection within an established political-discursive order, the internship can make it possible to overcome the outlined limits, configuring itself as a limit-experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mário Luiz Ferrari Nunes, State University of Campinas, Brazil.

Doctor in Education from the University of São Paulo (USP). Professor at the Department of Physical Education and Humanities at the School of Physical Education at the State University of Campinas (Unicamp).

Samuel Ribeiro dos Santos Neto, State University of Campinas, Brazil.

Master in Physical Education and Doctoral Student in Education at the State University of Campinas.

References

AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de; ANDRADE, Maria de Fátima Ramos de. O trabalho de orientação dos estágios frente aos diferentes cenários educacionais. Currículos sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 147-161, jul./dez. 2011.

BALL, Stephen J. Performatividade, privatização e o pós-Estado do bem-estar. Educação e Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1105-1126, set./dez. 2004.

BAUMAN, Zigmund. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2008.

BENITES, Larissa Cerignoni; SOUZA NETO, Samuel. Educação Física, professores e estudantes: a escolha da docência como profissão e os saberes que lhes são constitutivos. Pensar a Prática, v.14, n. 2., p. 1-11, mai./ago. 2011.

COLOMBO, Irineu Mario; BALLÃO, Carmen Mazepa. Histórico e aplicação da legislação de estágio no Brasil. Educar em Revista, n. 53, p. 171-186, jul./set. 2014.

DIAZ, Mario. Foucault, Docentes e discursos pedagógicos. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Liberdades reguladas: a pedagogia construtivista e outras formas de governo do eu. Petrópolis: Vozes, p. 14-29, 1999.

EHRENBERG, Mônica Caldas; NEIRA, Marcos Garcia. Análise da proposta de estágio na Licenciatura em Educação Física da Universidade de São Paulo. Revista Olh@res, v. 01, n. 01, p. 325-348, Maio, 2013.

FOUCAULT, Michel. Eu, Pierre Rivière, que degolei minha mãe, minha irmã e meu irmão: um caso de parricídio no século XIX. Rio de Janeiro: Graal, 1977.

FOUCAULT, Michel. Herculine Barbin: Diário de um Hermafrodita. Rio de Janeiro: Francisco Alvez, 1983.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: DREYFUSS, Hubert.; RABINOW, Paul. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 231-249, 1995.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames: Estratégia, poder-saber. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos IV: Estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p.203-222, 2003.

FOUCAULT, Michel. Tecnologias de si. Verve, n. 6, p. 321-360, out. 2004a.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática de liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p.258-280, 2004b.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2006.

FOUCAULT, Michel. Estruturalismo e Pós-estruturalismo. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos II: Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 322-350, 2008.

FOUCAULT, Michel. Prefácio à transgressão. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos III: Estética, literatura, pintura e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 28-46, 2009a.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos III: Estética, literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 264-298, 2009b.

FOUCAULT, Michel. A linguagem ao infinito. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos III: estética, literatura, pintura e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p.47-59, 2009c.

FOUCAULT, Michel. O pensamento do exterior. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos III: estética, literatura, pintura e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 219-242, 2009d.

FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do Sujeito: Curso do Collège de France (1981-1982). São Paulo: Martins Fontes, 2011.

FOUCAULT, Michel. Os anormais: Curso do Collège de France (1974-1975). São Paulo: Martins Fontes, 2013.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade II: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

KRUG, Hugo Norberto; IVO, Andressa Aita; CONCEIÇÃO, Victor Julierme Santos da; ILHA, Franciele Roos da Silva; KRUG, Rodrigo de Rosso. Necessidades formativas de acadêmicos de licenciatura em Educação Física em situação de estágio curricular supervisionado. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 1, p. 252-274, 2013.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

LIMA, Paulo Gomes; MARRAN, Ana Lúcia. Estágio curricular supervisionado no ensino superior brasileiro: algumas reflexões. Revista e-Curriculum, v. 7, n. 2, p. 1-19, ago. 2011.

MACHADO, Roberto. Foucault, a filosofia e a literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2ª ed, 2014.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. A gaia ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

NUNES, Mário Luiz Ferrari; BENINI FILHO, Flávio de Andrade; BOSCARIOL, Marina Contarini. O estágio supervisionado de licenciatura em Educação Física como experiência de si. Revista e-Curriculum, v.16, n. 1, p. 82-108, jan./mar. 2018.

SILVA JÚNIOR, Arestides Pereira da; FLORES, Patric Paludett; BISCONSINI, Camila Rinaldi; ANVERSA, Ana Luíza Barbosa; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli. Estágio curricular supervisionado na formação de professores em educação física: uma análise da legislação a partir da Resolução CFE – n° 03/1987. Pensar a Prática, v. 19, n. 1, p. 1-14, jan./mar. 2016.

SODRÉ, Marina de Lima; NEIRA, Marcos Garcia. A formação de professores de Educação Física na Universidade de São Paulo: análise das experiências de estágio disciplinar. Cadernos de Educação Física: estudos e reflexões, v. 10, n. 19, p 11-18, 2011.

TRINDADE, Thais Pulgatti. Vivências de estagiários de licenciaturas e contextos emergentes na educação básica. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Santa Maria, fs 139, 2019.

WILLIAMS, James. Pós-estruturalismo. Petrópolis: Vozes, 2012.

Published

2021-12-22

How to Cite

NUNES, M. L. F.; SANTOS NETO, S. R. dos . WITHOUT SEPARATING MYSELF FROM LIFE: the curricular internship in Physical Education as a limit-experience. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–15, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14i3.60192. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/60192. Acesso em: 11 may. 2024.