WEAVING CONSIDERATIONS ABOUT CURRICULUM IN DISCUSSION ABOUT GENDER AND SEXUALITY WITH BIOLOGY TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.60710Keywords:
Curriculum, Biology textbook, SexualityAbstract
The present article is the output of a research in the field of curriculum, aimed to understand how the curriculum –as practiced by Biology teachers- addresses issues of gender and sexuality. This is a qualitative research, in which the data were produced through semi-structured interviews with five teachers and analyzed using Textual Discursive Analysis. The focus of the analysis on the curriculum and its relation with the textbook, show as results the disputes for meanings, since the teachers recognized the limited nature of the textbook in dealing with the themes of gender and sexuality. The results also point out that these teachers had no intention of discussing this theme, however, through the reports of the students' experiences, they revisited the previously idealized curriculum. In this sense, the students, by intending to discuss gender and sexuality issues beyond the biological aspects, have directly contributed for other curricular configurations to occur.
Downloads
Metrics
References
BAHIA. Secretaria Estadual de Educação. Núcleo Territorial de Educação – 20 (NTE-20). Informações disponibilizadas via e-mail. Vitória da Conquista, Bahia. 05 de jul. 2019.
BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 549-559, maio/ago. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000200016/19404 Acesso em: 10 jan. 2020.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2010.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 11. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
MACEDO, Elizabeth. Um discurso sobre gênero nos currículos de ciências. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 32, n. 1, p. 45-58, jan-jun. 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/6659 Acesso em: 06 ago. 2019.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Trabalho de campo: contexto de observação, interação e descoberta. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 2. ed. rev. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.
RIBEIRO, Paula Regina Costa; MAGALHÃES, Joanalira Corpes; SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; VILAÇA, Teresa. O ensino de biologia e suas articulações com as questões de corpos, gêneros e sexualidades. Bio-grafia: Escritos sobre la Biología y su enseñanza, Bogotá, v. 9, n. 16, p. 77-86, jan-jun. 2016. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/4500/3714 Acesso em: 20 nov. 2020.
SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz. Quando o corpo é uma (des)construção cultural. In: MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra; AMORIM, Antonio Carlos Rodrigues. (Org.). Ensino de Biologia: conhecimentos e valores e disputa. Niterói: Eduff, 2005.
SILVA, Elenita Pinheiro de Queiroz; CICILLINI, Graça Aparecida. Cultura, educação e produção curricular na Biologia: o tema corpo humano como pretexto. In: SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S.; BARZANO, M. A. L.; SILVA, E. P. Q. (Org.). Ensino de Biologia: histórias, saberes e práticas formativas. Uberlândia: EDUFU, 2009.
SILVA, Leonardo Agostinho da; OLIVEIRA, Meyre-Ester Barbosa de. Currículo, Sexualidade e Ação docente: desdobramentos discursivos e os sentidos produzidos no contexto escolar. Revista Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v. 13, n. Especial, p. 820-833, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54710/32446 Acesso em: 17 jul. 2021.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.