CRUZO METHODOLOGY

thinking about ways of making curriculum based on meetings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14iEspecial.60790

Keywords:

Cruzo methodology, Curriculum, Event

Abstract

This article aims to make possible the understanding and elaboration of a curriculum based on a methodology entitled, in this article, as Cruzo methodology. This methodology is understood as a strategy of curriculum elaboration through the convergence between subjectivities, histories, and cultures, recognizing the school as a community in which plurality is present. The education is understood as an event, in the Derridean meaning, in which predictability and calculation do not fit, therefore, the school is not a place to build or teach a fixed and desirable only way, which live up the expectation of a supposed market or society.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marinazia Pinto, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master's Degree in Letters from the Federal Rural University of Rio de Janeiro and Professor of Portuguese Language at the Municipal Education Department of Rio de Janeiro.

Marcelo José Derzi Moraes , State University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Philosophy from the State University of Rio de Janeiro and Professor at the State University of Rio de Janeiro.

References

ARAÚJO, Hellen Gregol; LOPES, Alice Casimiro. Redes políticas de currículo: a atuação da Fundação Getúlio Vargas. Práxis Educativa, v. 16, 2021. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18297. Acesso em: 20/07/2021.

BORGES-ROSARIO, Fábio.; MORAES, Marcelo José Derzi.; HADDOCK-LOBO, Rafael. Toco, farofa e marafo. In: BORGES-ROSARIO, Fábio.; MORAES, Marcelo José Derzi.; HADDOCK-LOBO, Rafael. Encruzihadas Filosóficas. Rio de Janeiro: Editora Ape’Ku, 2020

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018a.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2018b.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio em debate. Brasília, DF: MEC, 2010c.

BROWN, Wendy. NAS RUÍNAS DO NEOLIBERALISMO: a ascensão da política antidemocrática no ocidente. Tradução: Mario A. Marino; Eduardo Altheman C. Santos. São Paulo: Editora Filosófica Politeia, 2019.

DERRIDA, Jacques. Força de lei. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.

DERRIDA, Jacques. O monolinguismo do outro ou a prótese de origem. Tradução: Fernanda Bernardo. Belo Horizonte: Chão da Feira, 2016.

DERRIDA, Jacques. MEMÓRIA DE CEGOS: o auto-retrato e outras ruínas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.

DERRIDA, Jacques. Torres de Babel. Tradução: J. Barreto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

DERRIDA. Qu’est-ce que la deconstruction? In: Le Monde, mardi 12 octobre 2004.

DERRIDA, Jacques. O animal que logo sou. Tradução: Fábio Landa. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

DERRIDA, Jacques. Posições. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2001a.

DERRIDA, Jacques. A solidariedade entre os seres vivos. Entrevista a Evando Nascimento. Folha de São Paulo, São Paulo, 27 de Maio de 2001b. Suplemento Mais!

DERRIDA, Jacques. ESPECTROS DE MARX: o estado da dívida, o trabalho do luto e a nova internacional. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

HADDOCK-LOBO, Rafael. Fantasmas da Colônia. Rio de Janeiro: Editora Apeku, 2020.

HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Tradução: Ricardo Uebel, Maria Isabel Bujes e Maria Vorraber Costa. In: THOMPSON, Kenneth. (org.) Media and cultural regulation. London, Thousand Oaks, New Delhi: The Open University; SAGE Publications, 1997. Cap. 5. (Publicado em Educação & Realidade com a autorização do autor).

LOPES, Alice Casimiro. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 13, n. 25, p. 59-75, jan./mai. 2019. Disponível em: . Acessado em 23/07/2021.

LOPES, Alice Casimiro. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: Alice Casimiro Lopes; Daniel de Mendonça. (Org.). A TEORIA DO DISCURSO DE ERNESTO LACLAU: ensaios críticos e entrevistas. 1ed.São Paulo: Annablume, 2015, v. 1, p. 117-147

LOPES, Alice Casimiro.; BORGES, Verônica. Currículo, conhecimento e interpretação. Currículo sem fronteiras, v. 17, n. 3, p. 555-573, set.dez. 2017. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org. Acesso em 10/07/2021.

LOPES, Alice Casimiro.; MACEDO, Elizabeth. Apresentação: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas. Revista Roteiro. Joaçaba, v. 46, Jan./Dez., 2021

MACEDO, Elizabeth. A teoria do currículo e o futuro monstro. In: Alice Casimiro Lopes, Marcos Siscar (orgs). Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução, porvir. - São Paulo: Cortez, 2018

MACEDO, Elizabeth. MAS A ESCOLA NÃO TEM QUE ENSINAR?: Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, set./dez. 2017

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, maio/agosto 2006

MACHADO, Adilbênia Freire. Filosofia africana para descolonizar olhares: perspectivas para o ensino das relações étnico-raciais. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia. Canoas, v. 3, n. 1, 2014.

MORAES, Marcelo J. D. DEMOCRACIAS ESPECTRAIS: por uma desconstrução da colonialidade. Rio de Janeiro: Editora Nau, 2020

MORAES, Marcelo J. D. Desobediência Epistemológica: Ubuntu e Teko Porã: outros possíveis a partir da desconstrução. In: CORREIA, A.; MARQUES, S. T.; SILVA, C. V. da; SOLIS, D. E. N. Filosofia francesa contemporânea. Coleção XVII. Encontro ANPOF: ANPOF, p. 70-81, 2017.

MORAES, Marcelo J. D. Acontecimento e desconstrução. Cadernos da FaEL, v.3, 2010 https://unig.br/wp-content/uploads/ACONTECIMENTO-E-DESCONSTRUCAO.pdf. Acessado em 15/01/2021

OLIVEIRA, Eduardo David de. Filosofia da ancestralidade: corpo e mito na filosofia da educação brasileira. Tese. Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2005.

PINTO, Marinazia Cordeiro; MORAIS, Max Willa. Currículo e Projeto Político Pedagógico: programa de experimentação, transgressão e potência das periferias. In: VIANNA, Douglas.; RIBEIRO, Luciana.; SANTOS, Patrícia Elaine Pereira dos. Pesquisadores da educação na escola pública: desafios na produção de conhecimento a partir das periferias. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

RODRIGUES, Thamara de Oliveira. Sonho como exercício da diferença: o protagonismo ameríndio no questionamento do fim. In: BORGES-ROSÁRIO, Fabio; MORAES, Marcelo José Derzi de, HADDOCK-LOBO, Rafael. (orgs.). Encruzilhadas Filosóficas. Coleção X (Org. Rafael Haddock-Lobo). Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2020

RUFINO, Luís. Pedagogia das encruzilhadas. Mórula Editora, 2019.

Published

2021-12-30

How to Cite

PINTO, M.; MORAES , . M. J. D. CRUZO METHODOLOGY: thinking about ways of making curriculum based on meetings. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. Especial, p. 1–11, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14iEspecial.60790. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/60790. Acesso em: 13 may. 2024.