THE CURRICULUM FOR TEACHER TRAINING

tensions, disputes and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.60874

Keywords:

BNCC, Political emancipation, Teacher training

Abstract

The teacher training process is reverberated by a multitude of complexities, knowledge and expertise that enable the construction of a professional identity emancipatory. However, in the current context, it is observed that political ideologies of a neoliberal nature have intensified the strong desire to launch the training of this teaching professional for the development of skills and abilities, disregarding the diversity of education. Thus, this article aims to reflect on the conceptions and tensions of BNCC and BNC-Formação presented in thematic dossiers of two national journals, aiming to understand and present their consequences for the curriculum of undergraduate courses, for the working conditions of teachers and for the implications in the context of pedagogical practice, by conducting a bibliographic research with a qualitative approach. The data reveal the need for confrontation by education professionals, in favor of the struggle to validate the rights already conquered in other movements, in view of the rupture of neopolitical, neotechnicist ideologies. Finally, it is concluded that teacher education is a process supported by an autonomous citizen construction that envisages the social transformation of all.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Odair França de Carvalho, University of Pernambuco, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Uberlândia and Professor at the University of Pernambuco.

Genilda Maria da Silva, University of Pernambuco, Brazil.

Master in Education from the University of Pernambuco and substitute professor at the same institution.

Josenilde Lima dos Santos, University of Pernambuco, Brazil.

Master in Education from the University of Pernambuco and works in the Regional Management of Education of the State of Pernambuco in Petrolina.

References

ALBINO, Ângela Cristina Alves; SILVA, Andréia Ferreira da. BNCC e BNC da formação de professores: repensando a formação por competências. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 19 de agosto de 2021.

ANFOPE – ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum para Formação de Professores da Educação Básica (BNC-Formação): Ocultar, silenciar, inverter para o capital dominar. 24/11/2019. 2019. Disponível em: http://www.anfope.org.br/wp-content/uploads/2019/11/BNCF-Celi-Taffarel-24112019.pdf. Acesso em: 23 de agosto de 2021.

BALL, Stephen; YOUDELL, Deborah. La privatisation déguisée dans le secteur éducatif public. Internationale de L’éducation, 5ème Congrès Mondial. Juillet 2007. [Rapport préliminaire établi par Stephen J. Ball et Deborah Youdell Institute of Education, University of London].

BANCO MUNDIAL. Aprendizagem para todos: Estratégia 2020 para educação do grupo Banco Mundial. Washington DC, 2011. Disponível em: https://documents1.worldbank.org/curated/pt/461751468336853263/pdf/644870WP00PORT00Box0361538B0PUBLIC0.pdf. Acesso em: 20 de agosto de 2021.

BARBOSA, Ivone Maria; SILVEIRA, Telma Aparecida Teles Martins; SOARES, Marcos Antônio. A BNCC da educação infantil e suas contradições: regulação versus autonomia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 19 de agosto de 2021.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; BAUMANN, Ana Paula Purcina; MOCROSKY, Luciane Ferreira. Análise fenomenológica de projeto pedagógico. In: Anais. CONGRESSO DE FENOMENOLOGIA DA REGIÃO CENTRO-OESTE, 4, 19 a 21 set. 2011. Caderno de textos. Disponível em: http://www.anaiscongressofenomenologia.fe.ufg.br/up/306/o/ComunMaria ViggianiBicudo.pdf. Acesso em: 03/03/ 2019.

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 2 de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a base. Brasília. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 23 de agosto de 2021.

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CE Nº 2 de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em nível superior e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020.

BRASIL. Proposta de Diretrizes Curriculares para a formação de professores. Brasília: MEC/INEP, 2002.

CAMPOS, Roselane de Fátima; DURLI, Zenilde; CAMPOS, Rosânia. BNCC e privatização infantil: impactos na formação dos professores. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 10 de setembro de 2021.

CARVALHO, Mark Clarck Assen de. O regresso das indefinições sobre a formação de professores: Entre disputas, negações e resistências. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

DALE, Roger. Globalização e Educação: Demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Revista Educação & Sociedade, Revista de Ciências da Educação/Centro de Estudos Educação e Sociedade, São Paulo: Cortez, Campinas, vol 25, n° 87, p. 423-460, maio/ago, 2004.

DIAS, Rosanne Evangelista; LOPES, Alice Casimiro. Competências na formação de professores no Brasil: o que (não) há de novo. Educação e Sociedade. Campinas, CEDES, v. 24, n. 85, p. 1155-1177, dezembro 2003.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. Nova tentativa de padronização dos currículos dos cursos de licenciatura no Brasil: A BNC-Formação. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

FARIAS, Isabel Maria Sabino. O discurso curricular da proposta para BNC da formação de professores da educação básica. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 31 de agosto de 2021.

FELIPE, Eliana da Silva; CUNHA, Emmanuel Ribeiro; BRITO, Ana Rosa Peixoto de. O avanço do projeto neoliberal nas diretrizes para a formação de professores no Brasil. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 73. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 1995.

FRIGOTTO, Gaudêncio; DICKMANN, Ivo; PERTUZATTI, Ieda. Currículo integrado, Ensino Médio Técnico e Base Nacional Comum Curricular: entrevista com Gaudêncio Frigotto. Revista E-curriculum. v.15. n. 3, p. 871 – 884, jul/set., 2017. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em 25 de março de 2021.

GOODSON, Ivo. Currículo, narrativa e cultura social. Tradução de Eurize Caldas Pessanha e Marta Banducci Rahe. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n.35, maio/agos., 2007.

HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

HYPÓLITO, Álvaro Moreira. BNCC, Agenda Global e Formação Docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 17 de agosto de 2021.

HOBOLD, Márcia de Souza; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Apresentação do dossiê temático – formação de professores: projetos em disputa. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas curriculares: continuidades ou mudanças de rumos? Revista Brasileira de Educação. n. 26. maio/ago, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782004000200009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 de setembro de 2020.

MACEDO, Elizabeth Fernandes de. Fazendo a base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 17 de agosto de 2021.

MILITÃO, Andréa Nunes. A inserção da terminologia “direito à aprendizagem” no arcabouço legal da formação de professores. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, a firmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa. v. 7, n. 46, p. 1106 – 1133., out./dez., 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp. Acesso em 12 de agosto de 2021.

NÓVOA, António. O regresso dos professores. [E-book]. Pinhais: Melo, 2011.

OLIVEIRA, Elialdo Rodrigues; CHIZZOTTI, Antonio. Currículo e contexto multicultural: significações a partir da realidade vivida na formação docente. Revista E-curriculum. v.18, n. 3, p. 1359 – 1380, jul/set., 2017. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum. Acesso em 13 de março de 2021.

OLMEDO, Antonio; BALL, Stephen. “Nouvelle” philanthropie, capitalisme social et développement international. Revue internationale d’éducation de Sèvres, n. 58, 119-131, decembre 2011.

PACHECO, José Augusto. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.

PORTELINA, Ângela Maria Silveira. As DCN/2019 para a formação de professores: tensões e perspectivas para o curso de Pedagogia. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

ROCHA, Nathália Fernandes Egito; PEREIRA, Maria Zuleide da Costa. Base Nacional Comum Curricular: os discursos sobre a docência. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 30 de agosto de 2021.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Tradução de Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artemed, 1998.

SELLAR, Sam & LINGARD, Bob. The OECD and global governance in education. Journal of Education Policy, v. 28. n. 5, p. 710-725, 2013

SILVA, Kátia Augusta Curado Pineiro Cordeiro da; CRUZ, Shirleide Pereira da Silva. Projetos em disputas na definição das políticas da formação de professores para a Educação Básica. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

SILVA, Luciana Leandro; MEDEIROS, Carlos Augusto de. Políticas de avaliação e currículo diante do avanço neoconservador: reflexões a partir de duas realidades. Revista Espaço do Currículo. Paraíba. v.14, n.1, p. 1 – 13, jan./abr., 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br.php.rec. Acesso em 08 de setembro de 2021.

SILVA, Mônica Ribeiro. Impertinências entre trabalho, formação docente e o referencial de competências. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: http://www.esforce.org.br. Acesso em: 21 de agosto de 2021.

SILVA, Tomaz Tadeu. Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.

SIMIONATO, Margareth Fadanelli; HOBOLD, Márcia de Souza. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores: padronizar para controlar? Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; CARVALHO, Marize Souza; LUZ, Sidnéia Flores. Crise conjuntural e estrutural do capitalismo: luta pela Base Nacional Comum na Formação de Professores ANFOPE. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista – BA. v. 14, n. 30. p. 85 – 110, out./dez., 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br.index.php.praxis. Acesso em 08 de agosto de 2021.

Published

2021-12-22

How to Cite

FRANÇA DE CARVALHO, O. .; DA SILVA, G. M.; LIMA DOS SANTOS, J. . THE CURRICULUM FOR TEACHER TRAINING: tensions, disputes and perspectives. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–20, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14i3.60874. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/60874. Acesso em: 24 nov. 2024.