THE THE ENVIRONMENTAL DIMENSION IN THE CURRICULUM OF INITIAL TEACHER EDUCATION AT UFPB

a critical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.61381

Keywords:

Curriculum, Critical Environmental Education, Initial Teacher Training

Abstract

This study aimed to discuss how Environmental Education is presented in the curriculum of Licentiate Degree courses in Social Sciences, History, Geography and Biological Sciences at the Federal University of Paraíba - UFPB, Campus de João Pessoa. Therefore, it was based on a qualitative research, figuring the subjective meaning of the messages expressed in the analyzed content, through Document Analysis. For the treatment of the data found, Content Analysis was used, in association with Document Analysis, in the search for contextual conditions and evaluative and historical components, which are changeable. As a result, it was possible to observe that, despite the characteristics of critical education, the curricula still present traditional and pragmatic projects that favor conservative and behavioral environmental educational approaches. It is concluded that it is paramount that training processes, developed capacities, professional profiles and contents covered in the curricular field are based on the understanding of reality in its entirety. That they are theoretically, methodologically and epistemologically based on critical theories of education, and that they express the necessary coherence to achieve the expected transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Theóffillo da Silva Lopes, Federal University of Paraíba and Municipality of João Pessoa, Brazil.

Master in Development and Environment at the Federal University of Paraíba, PhD student at the same institution and Professor at the City Hall of João Pessoa.

Francisco José Pegado Abílio, Federal University of Paraíba, Brazil.

Doctor in Sciences from the Federal University of São Carlos and Professor at the Federal University of Paraíba.

References

APPLE, Michael. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acesso em: 19 de julho de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Brasília: MEC, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica. Resolução nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Brasília: MEC, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Brasília: MEC, 2015.

CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 2012.

ESTEBAN, Maria Paz Sandín. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.

FERRARI, Nadir; MAESTRELLI, Sylvia Regina Pedrosa; TORRES, Juliana Rezende. Educação ambiental crítico-transformadora no contexto escolar: teoria e prática freireana. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; TORRES, Juliana Rezende (Orgs.). Educação ambiental: dialogando com Paulo Freire.São Paulo: Cortez, 2014.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 5. ed. Campinas: Editora Autores Associados, 2018.

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro. Paz e terra, 42 ed. 2005.

GILBERTO, Irene Jeanete Lemos; FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Observatório da prática docente como espaço de reflexão sobre o currículo e os desafios das práticas. In: FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro; GILBERTO, Irene Jeanete Lemos; CAMPOS, Elisabete Ferreira Esteves (Orgs.). Práticas pedagógicas: pesquisa e formação.. São Paulo: Edições Loyola, 2017.

GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. Campinas, SP: Papirus, 1995.

GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. Campinas, SP: Papirus, 2004a.

GUIMARÃES, Mauro. Armadilha paradigmática na educação ambiental. In: CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (Orgs.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental Crítica. In: LAYRARGUES, Philipe Pomier (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004b.

JAPIASSU, Hilton. A atitude interdisciplinar no sistema de ensino. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, v. 108, p. 83-94, jan./mar. 1992.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (Orgs.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Prefácio: A dimensão freireana na Educação Ambiental. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; TORRES, Juliana Rezende (Orgs.). Educação ambiental: dialogando com Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 2014.

LEFF, Enrique. Ecologia, capital e cultura: a territorialização da racionalidade ambiental. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. 6. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: A pedagogia crítico-social dos conteúdos. 28. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 1985.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação Ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Problematizando conceitos: contribuição à práxis em educação ambiental. In: CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (Orgs.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. Ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2017.

MASSON, Gisele. A importância dos fundamentos ontológicos nas pesquisas sobre políticas educacionais: contribuições do materialismo histórico-dialético. In: CUNHAS, Célio da; SOUSA, José Vieira de; SILVA, Maria Abádia da (Org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas, SP: Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, UnB, 2014.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. Ed. Porto Alegre: Penso, 2017.

SOARES, Magda. As pesquisas nas áreas específicas influenciando o curso de formação de professores. In: ANDRÉ, Marli (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática de professores. 12. Ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

Published

2023-01-31

How to Cite

LOPES, T. da S.; ABÍLIO, F. J. P. THE THE ENVIRONMENTAL DIMENSION IN THE CURRICULUM OF INITIAL TEACHER EDUCATION AT UFPB: a critical perspective. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–22, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.61381. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/61381. Acesso em: 18 nov. 2024.