STATEMENTS OF A CRITICAL DIAGNOSIS

the 2017 high school reform in education journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.61836

Keywords:

Secondary education reform, Educational research, Discursive textual analysis

Abstract

This essay aims to understand the main statements present in articles published in journals in the field of education, which discuss the 2017 secondary education reform. The ATD cycle comprises the impregnation with the texts in full, the categorization and communication of the results emerging from the analysis. The essay is structured in two parts, and initially presents the methodological option adopted and the delimitation of the corpus of the analysis. Then, in the second part, it presents the results and a reflection on the main statements identified in the analysis. The conclusions indicate that the academic field of research in education has presented a critical diagnosis of the secondary education reform, indicating that it will be able to deepen even more historical problems of this stage of basic education. Furthermore, it was identified that most of the analyzed productions thematize macro contextual elements of the reform, such as the form and content of the law, the political and economic hegemony at the time the reform was issued. On the other hand, there is a small number of publications that investigate the micro context and the consequences of the reform in the context of schools and their surroundings.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Junior Bufon Centenaro, University of Passo Fundo, Brazil

Master in Education from the University of Passo Fundo and PhD student in Education from the same institution.

Altair Alberto Fávero, University of Passo Fundo, Brazil

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul and Professor at the University of Passo Fundo.

References

BALL, Stephen; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Anete. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. EM nº 00084, de 15 de setembro de 2016. Brasília, DF, 2016a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/exm/exm-mp-746-16.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.

BRASIL. Medida Provisória 746, de 22 de setembro de 2016. Altera as Leis 9.394/96 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e 11.494/07 que regulamenta o FUNDEB e dá outras providências. Brasília, DF, 2016b. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/medpro/2016/medidaprovisoria-746-22-setembro-2016-783654-publicacaooriginal-151123-pe.html. Acesso em: 24 nov. 2021.

BRASIL. Lei 13.415/17. Altera as Leis 9.394/96 que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e 11.494/07 que regulamenta o FUNDEB e dá outras providências. Brasília, DF, 2017. Disponível em https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2017/lei-13415-16-fevereiro-2017-784336-publicacaooriginal-152003-pl.html. Acesso em 20 jul. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria 649, de 10 de julho de 2018. Institui o Programa de Apoio ao Novo Ensino Médio e estabelece diretrizes, parâmetros e critérios para participação. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 132, p. 72, 11 jul. 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/29495231/do1-2018-07-11-portaria-n-649-de-10-de-julho-de-2018-29495216. Acesso em: 05 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria 756, de 3 de abril de 2019. Altera a Portaria nº 331, de 5 de abril de 2018, que institui o Programa de Apoio à Implementação da Base Nacional Comum Curricular - ProBNCC. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 65, p. 27, 04 jul. 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/70004945/do1-2019-04-04-portaria-n-756-de-3-de-abril-de-2019-70004722. Acesso em 05 set. 2021.

BERNSTEIN, Basil. Pedagogía, control simbólico e identidad. Tradução de Pabli Monzano. Madrid: Ediciones Morata, 1998.

CARVALHO, Francione Oliveira. Imagens e palavras para pensar a escola: apontamentos sobre a reforma do ensino médio. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 3, p. 973-985, jul./set., 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621. Acesso em: 05 mai.2021.

CHAGAS, Ângela Both; LUCE, Maria Beatriz. Reforma do Ensino Médio no Estado do Rio Grande do Sul (Brasil): alinhamentos e resistências. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/14653. Acesso em 05 mai. 2021.

CORTI, Ana Paula. Política e significantes vazios: uma análise da reforma do ensino médio de 2017. Educação em Revista, v. 35, p. 1-20, 2019. Disponível: https://www.scielo.br/j/edur/a/sg3HGWqjwdRD5sk5v3Kc5sb/?lang=pt. Acesso em: 05 mai. 2021.

COSTA, Maria Adélia; COUTINHO, Eduardo Henrique Lacerda. Educação profissional e a reforma do ensino médio: lei nº 13.415/2017. Educação e Realidade, v. 43, n. 4, p. 1633-1652, out./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/BbBvb3GQC8kv5DW57BfPcBg/?lang=pt. Acesso em 05 mai. 2021.

FAVORETO, Aparecida; FIGUEIREDO, Ireni Marilene Zago; DEITOS, Roberto Antonio. Políticas educacionais para o Ensino Médio: a inclusão educacional/exclusão social como intenção e gesto. Roteiro, Joaçaba, v. 44, n. 1, p. 1-24, jan./abr. 2019. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16469. Acesso em: 05 mai. 2021.

FERREIRA, Eliza Bartolozzi; FONSECA, Marilia; SCAFF, Elisangela Alves da Silva. A interferência do banco mundial no ensino secundário brasileiro: experiências históricas e desafios atuais. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 3, p. 1733-1749, out., 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12757. Acesso em: 05 mai. 2021.

FURTADO, Renan Santos; SILVA, Vergas Vitória Andrade da. A reforma em curso no ensino médio brasileiro e a naturalização das desigualdades escolares e sociais. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.18, n.1, p. 158-179 jan./mar. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/45763. Acesso em: 05 mai. 2021.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GÓIS, Luana Santana; RIBEIRO, Marivone Maria; MOTA, Luzia Matos. Educação para o mercado ideário capitalista que conforma a educação profissional brasileira. HISTEDBR On-line, v. 19, p. 1-20, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654528. Acesso em: 05 mai. 2021.

GOMES, Marcilene Pelegrine; DUARTE, Aldimar Jacinto. Desigualdade social e o direito à educação no brasil: reflexões a partir da reforma do ensino médio. Inter-Ação, Goiânia, v.44, n.1, p. 16-31, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/55708. Acesso em: 05 mai. 2021.

HERNANDES, Paulo Romualdo. A Reforma do Ensino Médio e a produção de desigualdades na educação escolar. Educação, Santa Maria, v. 44, p. 1-19, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/34731. Acesso em: 05 mai. 2021.

KRAWCZYK, Nora. A política educacional e seus desafios na pesquisa: o caso do Brasil. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 4, p. 1-9, 2019. Disponível em: https://www.revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13131. Acesso em: 05 ago. 2021.

LEÃO, Geraldo. O que os jovens podem esperar da reforma do ensino médio brasileiro? Educação em Revista, n. 34, p. 1-23, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/5ZBJkFDW3d6pL9KVFcFCQHx/abstract/?lang=pt. Acesso em 05 mai. 2021.

LEME, Renata Bento; RUIZ, Maria José Ferreira; GARCIA, Sandra Regina de Oliveira. A interferência do empresariado nas políticas para a educação do trabalhador. Trabalho & Educação, v.28, n.3, p.87-100, set./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9854. Acesso em: 05 mai. 2021.

LIMA, Marcelo; MACIEL Samanta Lopes. A reforma do Ensino Médio do governo Temer: corrosão do direito à educação no contexto de crise do capital no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v.23, p. 1-25, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/ypLL3PnTmLQkFfr97q4s3Rf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 05 mai. 2021.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. 1ª. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LUNA, Sergio Vasconcelos de. Planejamento de Pesquisa: uma introdução. 2ª. ed. São Paulo: EDUC, 2011.

MACIEL, Caroline Stéphanie Francis dos Santos. Uma Avaliação da Lei nº 13.415/17 a partir da Legística e das Metas do PNE. Educação e Realidade, v. 44, n. 3, p. 1-20, 2019. Disponível: https://www.scielo.br/j/edreal/a/Z7y68JYr5ZBBHWF8Gh8sWYK/?lang=pt. Acesso em 05 mai. 2021.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade. Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NGFTXWNtTvxYtCQHCJFyhsJ/. Acesso em: 24 nov. 2021.

MARCELINO, Angélica de Cássia Gomes; PORTO, Rita de Cassia Cavalcanti; CABRAL Angela Ninfa Mendes de Andrade. Reforma do Ensino Médio: retrocesso nas políticas educacionais brasileiras. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, v. 25, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/4586. Acesso em 05 mai. 2021.

MENDONÇA, Samuel; FIALHO, Wanessa Cristiane Gonçalves. Reforma do Ensino Médio: velhos problemas e novas alterações. Rev. educ. PUC-Camp., Campinas, v. 25, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/4626. Acesso em: 05 mai. 2021.

MERCES, Tatiana Das; LIMA, Marcelo. Formação de professores e a Reforma do Ensino Médio: aprofundamento da (des) regulamentação da docência na Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Revista de Educação Pública, v. 29, p. 1-19, jan./dez. 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7788. Acesso em 05 mai. 2021.

MIRANDA, Daniel Nunes; MARCH, Claudia; KOIFMAN, Lilian. Educação e saúde na escola e a contrarreforma do ensino médio: resistir para não retroceder. Trabalho, educação e saúde, v. 17, n. 2, p. 1-22, 2019. Disponível: https://www.scielo.br/j/tes/a/DPM4HtRwbvjdBpcPT9nYYWS/?lang=pt. Acesso em: 05 mai. 2021

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação. Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 24 nov. 2021.

OLIVEIRA, Ramon de. A Reforma do Ensino Médio como expressão da nova hegemonia neoliberal. Educação Unisinos, v. 24, p. 1-20, 2020. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2020.241.05. Acesso em: 05 mai. 2021.

SANTOS, Dayanna Pereira; CARVALHO, Edson Silva. O impacto do pensamento neoliberal sobre a “nova” reforma do ensino médio- lei n.º 13.415/2017: a educação pública em risco. Inter-Ação, Goiânia, v.45, n.1, p. 134-150, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/61088/34794. Acesso em 05 mai. 2021.

SANTOS, Émina Márcia Nery; LÉLIS, Luziane Said Cometti; VALE, Cassio. O direito à educação na perspectiva da justiça distributiva: uma análise sobre a Reforma do Ensino Médio. Educação, Santa Maria, v. 45, p. 1-25, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/38228. Acesso em: 05 mai. 2021.

SILVA, Damaris Daiane Dias da; MARTINS, Marcos Francisco. A participação docente na nova reforma do ensino médio um estudo sobre Pilar do Sul/SP. HISTEDBR On-line, v. 20, p. 1-23, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652032. Acesso em: 05 mai. 2021.

SILVA, Monica Ribeiro da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, n. 34, p. 1-15, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 mai. 2021.

Published

2022-12-15

How to Cite

CENTENARO, J. B.; FÁVERO, A. A. STATEMENTS OF A CRITICAL DIAGNOSIS: the 2017 high school reform in education journals. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–21, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.61836. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/61836. Acesso em: 16 jul. 2024.