THE AUTHONOMY AND YOUTH PROTAGONISM IN DEMOCRATIC SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.62995

Keywords:

Personal autonom, Basic school, Democracy, Personal identity

Abstract

This work aimed to comprehend the relationship between democratic education and the youth identity formation. It started from the hypothesis that a democratic curriculum could favor the construction of autonomy and protagonism. Theoretical frameworks included the conceptualizations about democratic education, specially from Puig and Araújo. It was conducted an exploratory research, a case study, in a democratic school. A small part of data was collected in a conventional school, for comparative purposes. Data analysis was performed using content analysis proposed by Bardin. Results show that in the democratic school there are evidences of construction of an environment that prioritize the search for autonomy and youth protagonism. However, more studies are needed to deliver more conclusive results.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Veronica Marcela Guridi, University of Sao Paulo, Brazil

PhD in Education from the University of São Paulo and Professor at the same institution.

Sharlene de Souza Queiroz, University of Sao Paulo, Brazil.

Master in Philosophy from the University of São Paulo and voluntary reading mediator at the Baú de Histórias Project at the ComViver Institute.

Ana Laura Godinho Lima, University of Sao Paulo, Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo and professor at the same institution.

References

ABRAMO, Helena W.; FREITAS, Maria Virgínia de; SPOSITO, Marília P. (orgs.). Juventude em debate. São Paulo: Cortez, 2000.

ARAÚJO, Ulisses Ferreira. A construção de escolas democráticas: histórias sobre complexidade, mudanças e resistências. São Paulo: Moderna, 2002.

ARAÚJO, Ulisses Ferreira. Assembleia escolar: um caminho para a resolução de conflitos. São Paulo: Moderna, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Paris: Edições 70, 2016.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

COSTA, Antonio Carlos Gomes. Protagonismo Juvenil: adolescência, educação e participação democrática. Salvador: Fundação Odebrecht, 2006.

DUARTE, Neide. Frutos do Brasil: Histórias de mobilização Juvenil. [S.l.:] Aracati, 2006.

ESCÁMEZ, Juan; GIL, Ramón. O Protagonismo na educação. Porto Alegre: Artmed, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Professora SIM tia NÃO: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olhodágua. 1993.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

HERNÁNDEZ ROJAS, Gerardo. Caracterización del Paradigma Humanista. Módulo Fundamentos del Desarrollo de la Tecnología Educativa (Bases Psicopedagógicas). Coordinador: Frida Díaz Barriga Arceo. México: Editado por ILCE- OEA, 1997. Disponível em: https://comenio.files.wordpress.com/2007/08/paradigma_humanista.pdf. Acesso em 28 de setembro de 2022.

NEILL, Alexander Sutherland. Liberdade sem Excesso. São Paulo: Ibrasa, 1969.

NEILL, Alexander Sutherland. Liberdade, Escola, Amor e Juventude. São Paulo: Ibrasa, 1970.

PUIG, Josep Maria. Democracia e participação escolar: proposta de atividades. São Paulo: Moderna, 2000.

QUEIROZ, Sharlene de Souza. Escolas democráticas: a autonomia e o protagonismo juvenil no modelo horizontal da gestão do conhecimento. Dissertação [Mestrado em Filosofia]. Programa de Pós-Graduação em Estudos Culturais. Escola de Artes, Ciências e Humanidades. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019.

REVAH, Daniel. As Pré-Escolas “Alternativas”. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 95, p. 51-62, 1995. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/825. Acesso em: 20 de março de 2022.

ROGERS, Carl. Libertad y creatividad en la educación. Buenos Aires: Paidós, 1978.

Published

2023-01-25

How to Cite

GURIDI, V. M.; QUEIROZ, S. de S.; LIMA, A. L. G. THE AUTHONOMY AND YOUTH PROTAGONISM IN DEMOCRATIC SCHOOLS. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–20, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.62995. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62995. Acesso em: 16 jul. 2024.