INITIAL EDUCATION UNDER DEBATE

discursive articulations around the opinion CNE/CP 22/2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.64118

Keywords:

Initial teacher training, CNE/CP 22/2019, Discoursive articulations

Abstract

In this scope we aim to contribute to the reading, interpretation, translation and signification of the CNE/CP 22/2019, that defines the National Curricular Directives for the Initial Training of Teachers for Basic Education and institutes the Common National Base for the Initial Training of Teachers for Basic Education (BNC-Formação). We approach such questions based on the studies of Ball that allows us to think of spaces for the translations and reinterpretations of the subjects, added to the contributions of Ernesto Laclau's discourse theory. We defend that the aforesaid curricular policies may be defended in a post-structural perspective, as a struggle for signification that seeks to, constantly, a definition of what constitutes the best training for teachers in an attempt to establish meanings for the category. We consider that the normative text of the CNE/CP no. 2019/22 opinion, while presenting itself as attempts to close and fix the meanings around the initial teacher training, is a discourse that, while being hegemonized, tends to lose strength when facing demands that are contextual and also when facing the precariousness and contingencies. Through the infinity of possibilities of signification present in policy articulations, through the CNE/CP no. 2019/22 opinion, even if taken as "correct" to enforce and govern the control of educational actions and decisions, is not taken, nor securely consolidated and destined to a successful implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Neylanne Aracelli de Almeida Pimenta, State University of Amazonas, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and professor at the State University of Amazonas.

Paula Eduarda das Dores de Souza Lima, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Master in Education from the State University of Rio de Janeiro and PhD student at the same institution.

Márcia Betânia de Oliveira, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

PhD in Education from the State University of Rio de Janeiro and professor at the State University of Rio Grande do Norte.

References

ANFOPE – Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. Documento Final X Encontro Nacional. Brasília, DF: [s. n.], 2000.

BALL, Stephen. Education Reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BALL, Stephen. Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional. Currículo sem Fronteiras, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 10-32, jul./dez., 2006.

BALL, Stephen et al. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BALL, Stephen et al. Como as escolas fazem as políticas: educação em escolas secundárias. Ponta Grossa/MG: Editora da UEPG, 2016.

BOLSON, Janaína Boniatti. As políticas de formação inicial de professores em exercício no Brasil. São Leopoldo: UNISINOS, 2016.

BORGES, Verônica. Espectros da profissionalização docente nas políticas curriculares para formação de professores: um self para o futuro professor. [S.l.: s. n.], 2015.

BOWE, Richard; BALL, Stephen J; GOLD, Anne. Reforming Education and changing schools: Case studies in policy sociology. vol. 10. London and New York: Routledge Library Editions, 2017.

BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. CASA CIVIL. Lei No. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 – Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília/DF, 1996.

BRASIL. MEC/CNE. Parecer CNE/CP nº 2, de 9 de junho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília, 2015a.

BRASIL. MEC/CNE. Resolução CNE/CP nº 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília/DF, 2015b.

BRASIL. MEC/CNE. Parecer CNE/CP n.o 22/2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, 2019a.

BRASIL. MEC/CNE. Resolução CNE/CP n.o 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, 2019b.

BRASIL. MEC/CNE. Resolução CNE/CP n.o 1, de 29 de dezembro de 2020. Dispõe sobre prazo de implantação das novas Diretrizes Curriculares Nacionais (DCNs) durante a calamidade pública provocada pela pandemia da COVID-19. Brasília, 2020.

BURITY, Joanildo. Discurso, política e sujeito na teoria da hegemonia de Ernesto Laclau. In: MENDONÇA, Daniel; RODRIGUES, Léo Peixoto (Org.). Pós-estruturalismo e Teoria do Discurso em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EdiPucRs, 2014.

DIAS, Rosanne E. Ciclo de políticas Curriculares na Formação de Professores no Brasil (1996-2006). 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Rio de Janeiro/RJ, 2009.

DIAS, Rosanne E. Demandas das políticas curriculares para a formação de professores no espaço Ibero-americano. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 2, n.11, p. 461-478, ago. 2013.

DIAS, Rosanne E.; LOPES, Alice C. Competências na formação de professores no Brasil: o que (não) há de novo. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 85, p. 1155-1177, dez., 2003. Disponível em: www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 9 set. 2019.

DIAS, Rosanne E.; LOPES, Alice C. Sentidos da Prática nas Políticas de Currículo para a Formação de Professores. Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, pp.79-99, jul/dez. 2009.

EVANGELISTA, Olinda. Professores na linha de tiro. Disponível em: https://www.construcaosocialista.com.br/noticias/professores-na-linha-de-tiro--103. Acesso em: 28 out. 2020.

FRANGELLA, Rita de Cássia P.; DIAS, Rosanne Evangelista. Formação de professores em tempos de BNCC: um olhar a partir do campo do currículo. Formação em Movimento, [S.l.], v. 2, i.2, n. 4, p. 380-394, jul./dez., 2020.

GOODSON, Ivor F. A crise da mudança curricular: algumas advertências sobre iniciativas de reestruturação. In: SILVA, Luiz Heron da (org.). Século XXI – Qual conhecimento? Qual currículo? Petrópolis: Vozes, 1999. p. 109-126.

GOODSON, Ivor. A crise da mudanca dos currículos. In: GOODSON, Ivor. As políticas de currículo e escolarização. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 21-39.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução de Joanildo Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios, 2015.

LOPES, Alice C. Políticas curriculares: continuidade ou mudança de rumos? Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro/Campinas: Anped/Autores Associados. vol. 9 , nº 26, mai/ago, p. 109-118, 2004.

LOPES, Alice C. Discursos nas políticas de currículo. Currículo sem fronteiras. v.6, nº 2, pp. 33-52, jul/dez. 2006.

LOPES, Alice C; MACEDO, Elizabeth. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de políticas de currículo. In: BALL, Stephen J., MAINARDES, Jefferson (orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011a.

LOPES, Alice C; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011b. Apoio: Faperj.

MACEDO, Elizabeth. Fazendo a base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola /Escola de Formação da Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (Esforce) – v. 13, n.25, p. 38-58, jan./mai. 2019. – Brasília: CNTE, 2007.

MAINARDES, Jefferson. A abordagem do Ciclo de políticas e suas contribuições para a análise da trajetória de políticas educacionais. Atos de pesquisa em educação – PPGE/ME FURB., v. 1, n.º 2, p. 94-105, maio/ago., 2006.

MATHEUS, Danielle dos S.; LOPES, Alice C. Sentidos de qualidade na política de currículo (2003-2012). Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 337-357, abr./jun. 2014. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_realidade. Acesso em: 13 set. 2021.

MENDONÇA, Daniel de; LINHARES, B. F. ; BARROS, S. . O fundamento como 'fundamento ausente' nas ciências sociais: Heidegger, Derrida e Laclau. SOCIOLOGIAS (UFRGS. IMPRESSO), v. 18, p. 164-194, 2016.

OLIVEIRA, Veronica B. de, JESUS, Ana Paula de. Fazendo a “racionalidade” tremer: notas disruptivas acerca da BNC-Formação. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 25, n. 55, p. 31-50, set./dez., 2020.

OLIVEIRA, Marcia Betania de. Pós-estruturalismo e teoria do discurso: perspectivas teóricas para pesquisas sobre políticas de currículo. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro , v. 23, e230081, 2018 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782018000100267&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 06 dez. 2018. Epub 03-Dez-2018.

http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230081.

PEREIRA, Talita V; OLIVEIRA, Verônica B. BASE NACIONAL COMUM: A autonomia docente e o currículo único em debate. Revista Teias, [s.l.], v. 15. n. 39. 24-42, 2014.

PIMENTA, Neylanne Aracelli de Almeida. Recontextualização na produção da política curricular para formação de professores no Amazonas / Neylanne Aracelli de Almeida Pimenta. – 2022. Tese (Doutorado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Faculdade de Educação.

RODRIGUES, L. P.; MENDONÇA, D. (Orgs.). Ernesto Laclau e Niklas Luhmann: pós-fundacionismo, abordagem sistêmica e as organizações sociais. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006.

Published

2022-10-15

How to Cite

PIMENTA, N. A. de A.; LIMA, P. E. das D. de S. .; OLIVEIRA, M. B. de. INITIAL EDUCATION UNDER DEBATE: discursive articulations around the opinion CNE/CP 22/2019. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–15, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.64118. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64118. Acesso em: 12 may. 2024.