SOCIAL CURRICULUM CONSTRUCTION

what students do

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64673

Keywords:

Curriculum, Pandemic, Transformative Education

Abstract

This article deals with the curricular constructions that emerged during the Covid 19 pandemic and that should be resumed in return to face-to-face academic activities. It presents a case developed in a Brazilian higher education institution involving several actors in search of answers to real challenges faced by public institutions. It takes a qualitative approach, through a case study with data production involving various documentary and narrative sources.  It is theoretically based on Dewey (1979) Sacristán (1998), Peres-Gomes (1998) and Freire (1997).  The analysis presented seeks, at the same time, to explore the possibilities of building a curriculum in action strongly committed to the diagnosis and search for solutions to real community problems and the practice of academic research also committed to political and social dimensions. It is concluded that educational institutions faced the challenges of, without losing their commitment to the production of knowledge, overcoming the pandemic with their best instruments: wisdom and social cohesion are an attribute of their curriculum in action, participatory and alive.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernando José de Almeida, Pontifical Catholic University of Sao Paulo, Brazil.

PhD in Philosophy of Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo and Professor at the same institution.

Maria da Graça Moreira Silva, Pontifical Catholic University of Sao Paulo, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo and Professor at the same institution.

Tatiana Soster, Getulio Vargas Foundation, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo, Professor and Coordinator of the School of Public Policy and Government of the Getulio Vargas Foundation.

References

ALMEIDA, Fernando José de; SILVA, Maria da Graça Moreira da. Currículo como direito e a cultura digital. Revista e-Curriculum, São Paulo, n.12v.02maio/out. 2014.

AMARAL, Maria Nazaré de Camargo Pacheco. Dewey: Filosofia e Experiência Democrática. 1ª edição. São Paulo: Ed. Perspectiva. 2007.

ANDERSON, Lori; KRATHWOHI, David. A taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New YporL: Addison Wesley Longman, 2001.

Dewey, John. Democracia e Educação. 4. Edição. São Paulo: Companhia Editora Nacional. 1979.

FUNDAÇÃO GETULIO VARGAS. Escola de Políticas Públicas e Governo– FGV-EPPG. Estrutura do curso de graduação em administração pública da FGV EPPG. Disponível em: https://eppg.fgv.br/curso/graduacao/graduacao-em-administracao-publica#estrutura. Acesso em: 20 out. 2022.

FUNDAÇÃO GETULIO VARGAS. Escola de Políticas Públicas e Governo. Projeto Pedagógico do Curso. 2021a. Disponível em repositório institucional. Acesso em: 20 out. 2021.

FUNDAÇÃO GETULIO VARGAS. Escola de Políticas Públicas e Governo. Plano de Ensino e Aprendizagem DEPPG-I. Disponível em repositório institucional. Acesso em: 20 out. 2021b.

FUNDAÇÃO GETULIO VARGAS. Portal. Disponível em: https://portal.fgv.br/noticias/desafios-estrategicos-politicas-publicas-e-governanca-sao-discutidos-alem-sala-aula. Acesso em: 20 out. 2022.

FREIRE, Paulo. A Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1987.

GOODSON, Ivor F. Currículo: Teoria e História. Trad. Attílio Brunetta. 13. ed. São Paulo: Editora Vozes. 2012.

LEMOS, André. Cibercultura: Tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 8.ed. Porto Alegre: Editora Sulina. 2015.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. DCN-AP. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Administração Pública. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14957-rces001-14&category_slug=janeiro-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 25 out. 2022.

OCDE (2022), Educacion at a Glance. Les indicateurs de l'OCDE,, OECD Publishing, Paris. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance_19991487. Acesso em: 25 de out. de 22.

PAPERT, Seymour. Eight Big Ideas Behind the Constructionist Learning Lab. Unpublished internal document. South Portland, Maine. (1999). Disponível em: http://stager.org/articles/8bigideas.pdf. Acesso em: 25 out. 2022.

PÉREZ GÓMEZ, Angel I. Ensino para a compreensão. In: SACRISTÁN, J. Gimeno e GÓMEZ, A. I. Pérez. Compreender e Transformar o Ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998, p. 67-98.

RUPP, Lucila Lerro. A produção audiovisual e o acesso ao não dito: diálogos entre a narrativa de vídeos produzidos por estudantes e suas narrativas orais e textuais. Orientador: Fernando José de Almeida. 2022. 225 p. Tese de doutorado. Em Educação: Currículo. PUC-SP.

SACRISTÁN, José Gimeno. Plano do currículo, plano do ensino: o papel dos professores/as. In: SACRISTÁN, J. Gimeno e GÓMEZ, A. I. Pérez. Compreender e Transformar o Ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998, p. 197-232

SCRUM.ORG. O que é Scrum? Uma melhor maneira de construir produtos Disponível em: https://www.scrum.org/resources/what-is-scrum . Acesso em: 18/10/2022.

SOSTER, Tatiana. Revelando as essências da educação maker: percepções das teorias e das práticas. 2018. 175 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

SOSTER; Tatiana; FUHRMANN, Tamar; CAMPOS, Fabio. Mapping Assessment Practices in School Makerspaces. In: FABLEAN ASIA 2020 - Constructive Diversity: Role of maker education in building diverse learning environment across cultures. Bangkok, Thailand. Proceedings […]. Suksapattana Foundation, 2020. p. 25-29.

WOLFF, Carolina Gil. Ensino remoto e pandemia: urgências e expressões curriculares da cultura digital. Orientador: Fernando José de Almeida. 2020. 125p. Dissertação de mestrado, em Educação: Currículo da PUC-SP.

Published

2022-12-15

How to Cite

ALMEIDA, F. J. de .; SILVA, M. da G. M.; SOSTER, T. SOCIAL CURRICULUM CONSTRUCTION : what students do. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. ’1–14, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64673. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64673. Acesso em: 17 may. 2024.