SCENES OF SCHOOL AFFECTIONS

curricular cuts and shifts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64677

Keywords:

Curriculum, Body, Scene

Abstract

This essay makes the affective cases of school an invitation to curricular conversations to think about the body in its potentialities and freedoms. To this end, it works based on fables of the body framed by a fictitious camera that follows the narrative processes of the body within the school. Thus, the premise that the body is just another institutional tool in opposition to the controlling and prescriptive curriculum, the essay aims to subvert the logic that founds the discussions around bodily affectivities. It takes advantage of the discussion about the heterocentric production of genders and sexualities and proposes to question how each affective production is always a momentary and provisional arrangement. Finally, they express the power of petty policies that affirm lives in difference through scenes of friendship networks that have altered the landscapes of some schools, which question the possibilities of corporeal existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Steferson Zanoni Roseiro, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Espírito Santo, PhD student at the same institution and Professor at the Municipal Education Network of Cariacica/ES.

Nahun Thiaghor Lippaus Pires Gonçalves, Federal Institute of Espírito Santo, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Espírito Santo and Professor at the Federal Institute of Espírito Santo, Itapina campus.

Alexsandro Rodrigues, Federal University of Espírito Santo, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo and Professor at the same institution.

References

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. Tradução de Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.

CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis, RJ: DP et Alii, 2009.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. Tradução de Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.

HUBERT; ZANZIN. Pele de Homem. Tradução de Renata Silveira. São Paulo: Nemo, 2021.

LAZZARATO, Maurizio. Fascismo ou revolução? O neoliberalismo em chave estratégica. Traduzido por Takashi Wakamatsu e Fernando Scheibe. São Paulo: n-1 edições, 2019.

NIETZSCHE, Friedrich. Crepúsculo dos ídolos ou Como se filosofa com o martelo. Tradução de Jorge Luiz Viesenteiner. Petrópolis: Vozes, 2014.

PRECIADO, Beatriz. Manifesto Contrassexual. Tradução de Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2014.

RODRIGUES, Alexsandro; SOUZA, Leonardo Lemos de. Por uma política de leitura aberta de mundos: o buraco negro e o fim do mundo como possibilidade de nascimento crianceiros. Educação e Filosofia, v. 34, n. 70, jan./abr., p. 103-131, 2020.

ROSEIRO, Steferson Zanoni. Fabulate ergo sum: a criação, o currículo e o cuidado com a vida. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 17, jun., p. 01-25, 2021.

ROSEIRO, Steferson Zanoni; CARVALHO, Janete Magalhães. Religio curriculare: biopolítica da vida curricular. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 13, n. 1, p. 44-65, jan./abr., 2018.

ROSEIRO, Steferson Zanoni; GONÇALVES, Nahun Thiaghor Lippaus Pires. Se for o currículo, vá embora! Pisar o chão da escola. Curitiba: CRV, 2021.

ROSEIRO, Steferson Zanoni; GONÇALVES, Nahun Thiaghor Lippaus Pires; SILVA, Sandra Kretli da. Bolsa de professora, lugar de virtualidades. Interfaces da educação, Paranaíba, v. 11, n. 32, p. 135-158, 2020.

ROSEIRO, Steferson Zanoni; PEROVANO, Nayara Santos; LOURENÇO, Suzany Goular. A coordenação festejante e as criações curriculares: vida e alegria nos cotidianos escolares. Revista Imagens da Educação, v. 12, n. 1, jan./mar., p. 210-228, 2022.

ROSEIRO, Steferson Zanoni; SILVA, Sandra Kretli da. Currículos disfuncionais: inventar as lutas contra o capitalismo. Educação e Realidade, v. 43, n. 3, jul./set., 2018.

Published

2022-12-15

How to Cite

ROSEIRO, S. Z.; GONÇALVES, N. T. L. P.; RODRIGUES, A. SCENES OF SCHOOL AFFECTIONS: curricular cuts and shifts. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–9, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i3.64677. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64677. Acesso em: 17 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)