TENSÃO ENTRE MEMÓRIA COLONIAL E A MEMÓRIA DECOLONIAL NA CONSTRUÇÃO DO CURRÍCULO ESCOLAR

problematizando as heranças coloniais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.65089

Keywords:

Colonial Memory, Decolonial Memory, Curriculum

Abstract

This text has as basis and argumentative column the rupture with the epistemic and political metanarratives of history and the single and universal memory generated in and by the modernity-colonial-capitalist-patriarchal-racist, as well as the rupture with the universal idea of human being, humanity and society, consequently, of culture, education and curriculum. Thus, we aim to show that such a rupture opens paths to question hegemonic ideas such as civilization, culture, science, knowledge, and especially history and memory and their relations with school education and curriculum. We follow the path of literature review, linked to qualitative research, and we propose a dialogue about these ruptures, understanding them as essential for the reconstruction-production of decolonial curricula. We rely on the Epistemologies of the South, especially on Postcolonial and Decolonial Studies.  In this direction, we understand that unveiling the Colonial Memory would enable the construction of the Decolonial Memory as a founding element of the curricula and its materialization on the school floor, thus contributing to the dismantling of colonial legacies still present in the curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janssen Felipe da Silva, Federal University of Pernambuco, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pernambuco and Professor at the same institution.

Aline Renata dos Santos, Federal University of Pernambuco, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Pernambuco and Professor at the same institution.

References

ALMEIDA, Eliene Amorim. A interculturalidade no currículo da formação de professoras e professores indígenas no Programa de educação intercultural da UFPE/CAA - Curso de Licenciatura Intercultural. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco.

DUSSEL, E. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, E. (Org.). A Colonialidade do Saber, Eurocentrismo e Ciências Sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 55-70.

FERREIRA, Michele Guerreiro. Educação das relações étnico - raciais e prática curricular de enfrentamento do racismo na UNILAB. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco.

FERREIRA, Michele Guerreiro; SILVA, Janssen Felipe. Perspectiva Pós-Colonial das relações étnico-raciais nas práticas curriculares: conteúdos selecionados e silenciados. Revista Teias, São Paulo, v. 14, n. 33, dezembro, 2013, p. 25-43: Dossiê Especial.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 49ª reimpressão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista e Sociedade e Estado- Volume 31, Número 1, Janeiro/ Abril 2016.

LEMOS, G. T. Os Saberes dos povos campesinos tratados nas práticas curriculares de escolas localizadas no território rural de Caruaru-PE 2013. 183f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

MIGNOLO, W. Herencias coloniales y teorías postcoloniales. In: GONZÁLES STEPHAN, B. Cultura y Tercer Mundo: Cambios en el Saber Académico. Venezuela: Nueva Sociedad, 1996. pp. 99-136.

MIGNOLO, W. Cambiando las Éticas y las Políticas del Conocimiento: La Lógica de la Colonialidad y la Postcolonialidad Imperial. 2005. Disponível em: www.tristestopicos.org. Acesso em 09/08/2011.

MIGNOLO, Walter. Novas reflexões sobre a “idéia da américa latina”: a direita, a esquerda e a opção descolonial. In.: CADERNO CRH, Salvador, v. 21, n. 53, p. 239-252, Maio/Ago. 2008a.

MIGNOLO, Walter. Desobediência Epistêmica: a Opção Descolonial e o significado de Identidade em Política. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, Rio de Janeiro, nº 34, 2008b, p. 287-324.

MIGNOLO, Walter. Historias Locales/Diseños Globales: Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. 1ª reimpresión. Madrid: Akal, 2011.

MORIN, E. Ciência com consciência. Trad.: Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 2a ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

MOURA, Gilvania Gome de. Educação das relações étnico-raciais na prática docente do ensino médio de uma escola no território campesino de Passira-PE: um olhar para o enfrentamento do racismo. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) Centro Acadêmico do Agreste.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: ArtMed, 1999.

PORTO-GONÇALVES, C. W. Entre América e Abya Yala – tensões de territorialidades. Desenvolvimento e Meio Ambiente, n. 20, jul./dez. 2009. Editora UFPR, p. 25-30.

PLÁ, Sebastián. Curriculo, historia y justicia social. Estudio comparativo en América Latina. Revista Colombiana de Educación, N.º 71. Segundo semestre de 2016, Bogotá, Colombia.

QUIJANO, A. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org.). A Colonialidade do Saber: Eurocentrismo e Ciências Sociais. Trad. Júlio César Casarin Barroso Silva. 3. ed. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 227-278.

QUIJANO, A. Colonialidad del Poder y Clasificación Social. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Org.). El Giro Decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007, p. 93-126.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte, Editora Autêtica, 2018.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce - Extensión universitaria Universidad de la República, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Introdução. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um Discurso sobre as ciências. 10.ed. Porto: Edições Afrontamento, 1998.

SANTOS, Aline Renata dos. Recontextualizações dos princípios da educação escolar do campo, indígena e quilombola nas fotografias dos livros didáticos: disputas entre visualidades colonial e transgressor. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco.

SANTOS, Aline Renata dos. Patriarcalização e Despatriarcalização nas imagens de mulheres nos livros didáticos da educação do campo do Brasil e da Colômbia. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco.

SANTOS, Aline Renata dos e SILVA, Janssen Felipe da. POLÍTICAS EDUCACIONAIS DE LIVROS DIDÁTICOS NO BRASIL E NA COLÔMBIA: um olhar dos Estudos Pós-ColoniaisRev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.13, n.1, p. 138-152, jan/abr. 2020.

SANTOS, Aline Renata dos e SILVA, Janssen Felipe da. Diálogo entre os estudos pós-coloniais e o feminismo latino-americano na compreensão do patriarcado na constituição da américa latina. REALIS, v.8, n. 01, Jan-Jun. 2018.

SILVA, Delma Josefa. Referenciais epistêmicos que orientam e substanciam práticas curriculares em uma escola na comunidade quilombola de Conceição das Crioulas-PE. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco.

SILVA, Maria Iveni. A prática docente em escolas quilombolas no município de Lagoa dos Gatos: uma análise a partir da abordagem do Pensamento Decolonial, 2020. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) – Centro Acadêmico do Agreste, Universidade Federal de Pernambuco.

SILVA, Janssen Felipe; TORRES, Denise Xavier; LEMOS, Girleide Torres. Educação do Campo: a luta dos Movimentos Sociais Campesinos por uma Educação Escolar Específica e Diferenciada. In. Revista Pedagógica - UNOCHAPECÓ - Ano-15 - n. 28 vol. 01 - jan./jun. 2012, p. 407-436.

SILVA, Camila Ferreira da. As marcas da memória hegemônica e vivida na prática docente de professoras negras do território campesino. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco.

SILVA, Janssen Felipe da; SARTORE, Anna Rita; SANTOS, Aline Renata dos. Imagens de mulheres negras e indígenas nos livros didáticos dos territórios campesinos brasileiro e colombiano. Roteiro, Joaçaba, v. 44, n. 2, p. 1-32, maio/ago. 2019.

SILVA, Isaías da. Escola, território de direito: expectativas da comunidade campesina sobre a escola com turmas multisseriadas do campo. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) – Centro Acadêmico do Agreste, Universidade Federal de Pernambuco.

SILVA, Eunice Pereira da. GEPERGES AUDRE LORDE e processos emancipatórios: professoras e o enfrentamento do racismo em espaços escolares. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) – Centro Acadêmico do Agreste, Universidade Federal de Pernambuco.

SILVA, Janssen Felipe da Silva; SANTOS, Aline Renata dos. CURRÍCULO PÓS-COLONIAL: o desvelamento das heranças coloniais. Org.: PEREIRA, Maria Zuleide da Costa; SÜSSEKIND, Maria Luiza; HONORATO, Rafael Ferreira de Souza. Políticas curriculares no pne (2014-2024) e desdobramentos (neo) conservadores: tensões, desafios e resistências /. - João Pessoa: Editora UFPB, 2020.

SILVA, Janssen Felipe; FERREIRA, Michele Guerreiro; SILVA, Delma Josefa. Educação das Relações Étnico-Raciais: um caminho aberto para a construção da educação intercultural crítica. Reveduc UFSCar, São Carlos, v. 7, n. 1, maio de 2013, p. 248-272.

SILVA, Janssen Felipe. Sentidos da Educação na Perspectiva dos estudos pós-coloniais latino-americanos. MARTIRS, Paulo Henrique ...[et.al.]. Guía sobre post-desarrolo y nuevos horizontes utópicos 1a ed. - Ciudad Autónoma de Buenos Aires : Estudios Sociológicos Editora, 2014.

TORRES, Denise Xavier. Tensões entre Avaliações da aprendizagem, Avaliações de Sistema e Educação do Campo: a disputa nas fronteiras da validação de conhecimentos. 2018. 300 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

WALSH, C. La Educación Intercultural en la Educación. Peru: Ministério de Educación. (documento de trabalho), 2005. Disponível em: http://www.unicef.org/peru/_files/Publicaciones/Educacionbasica/peru_educacion_interculturalidad.pdf. Acesso em 14/12/2011.

WALSH, C. Interculturalidad, Plurinacionalidad y Decolonialidad: Las Insurgencias Político-Epistémicas de Refundar el Estado. Tabula Rasa. Bogotá, Colombia, No.9: 131-152, julio-diciembre 2008.

WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: VIAÑA, J.; TAPIA, L.; WALSH, C. Construyendo Interculturalidad Crítica. 3. ed. La Paz, Bolivia: CAB Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2010, pp. 75-97.

Published

2023-03-15

How to Cite

SILVA, J. F. da; SANTOS, A. R. dos. TENSÃO ENTRE MEMÓRIA COLONIAL E A MEMÓRIA DECOLONIAL NA CONSTRUÇÃO DO CURRÍCULO ESCOLAR: problematizando as heranças coloniais. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–12, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.65089. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/65089. Acesso em: 19 may. 2024.