DIDACTIC PROPOSAL FOR THE KANELA/MEMORTURÉ PEOPLE: an interdisciplinary approach based on generating themes of the Portuguese language curriculum component

an interdisciplinary approach based on generating themes of the Portuguese language curriculum component

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.65481

Keywords:

Indigenous school. Curriculum; Interdisciplinarity

Abstract

The purpose of this article is to discuss the curricular document of indigenous school education and also to present a pedagogical proposal for teaching in the village of Escalvado, belonging to the Kanela/memortunré people, (MA). Based on the Portuguese Language curricular component and the use of generative/contextual themes proposed in the pedagogy of Paulo Freire(1976,1978), and Pimentel da Silva (2018, 2019,2020). This is a descriptive analytical work developed through action research, with a qualitative approach. For this, a reflection/discussion will be made on the type of bilingualism present in the schooling process of the Kanela/Memortumré people, and the space of the Portuguese language in this teaching, pointing out some guidelines for the practice of epistemic bilingualism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Solange Maria Pereira da Silva, Federal University of Paraíba, Brazil.

Degree in Letters - Portuguese from the State University of Piauí, Master's student in Linguistics and Teaching from the Federal University of Paraíba and Professor of the State Education Network of the Government of the State of Maranhão.

Tiago de Aguiar Rodrigues, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD in Linguistics from the University of Brasília and Professor at the Federal University of Paraíba.

References

SANTOS, Lilian Abram dos. Pedagogia da contextualização e interculturalidade na formação de professores indígenas: entrevista com Maria do Socorro Pimentel da Silva. Tellus, (42), 305–322, 2020. DOI: https://doi.org/10.20435/tellus.v0i42.681. Acesso em: 11 nov 2022.

ALBUQUERQUE, Francisco Edviges. A educação escolar Apinayé na perspectiva bilíngue e intercultural. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 8, n. 1, 31 dez. 2011.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Manual de sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1979]. Tradução: Paulo Bezerra.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CALVET, Loiuis-Jean. As Políticas Linguísticas. São Paulo: Parábola, IPOL, 2007

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

GERALDI, João Wanderley. O ensino de língua portuguesa e a Base Nacional Comum Curricular. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 381-396, jul./dez. 2015. Disponível em: < https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/587. Acesso em: 11 nov 2022.

HISSA, Débora Liberato Arruda, SOUSA. Nágila. A Pedagogia dos Multiletramentos e a BNCC de Língua Portuguesa: diálogos entre textos. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 14, n. 29, p. 565-583, 2020 | e-ISSN 1982-291X | ISSN 2317-3475

LIMA, Antônio Carlos Santos de; SOUTO MAIOR, Rita de Cássia. Responsividade e Discursos Envolventes: observando o ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa. Eutomia, V.01, N.9, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/view/957. Acesso em: 11 nov 2022.

PIMENTEL-DA-SILVA. Maria do Socorro. Políticas de Retomada de Línguas Indígenas em Diferentes Contextos Epistêmicos. Dossiê Práticas de bem viver: diálogos possíveis entre o Núcleo Takinahakỹ e Milpas Educativas Revista Articulando e Const. Saberes, 2018, v.4: DOI:10.5216/racs.v4.59089.

SIMAS, Hellen Picanço Simas. PEREIRA, Regina Celi Mendes Pereira. Política Linguística Nacional na Escola Yanomami. Revista do GELNE, Natal/RN, Vol. 18 - Número 1: 23-50. 2016

MARANHÃO. Documento curricular do território maranhense: Ensino Médio/Maranhão. São Luís: Secretaria de Estado da Educação, 2022.

MARANHÃO. Lei nº 11.638, de 23 de dezembro de 2021. Estatuto Estadual dos Povos Indígenas e cria o Sistema Estadual de Proteção aos Indígenas. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=425627.

WALSH, Catherine. Interculturalidad, estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Primera edición. Universidad Andina Simon Bolivar / Ediciones Abya-Yala, Quito, 2009.

Published

2023-03-29

How to Cite

SILVA, S. M. P. da .; RODRIGUES, T. de A. . DIDACTIC PROPOSAL FOR THE KANELA/MEMORTURÉ PEOPLE: an interdisciplinary approach based on generating themes of the Portuguese language curriculum component: an interdisciplinary approach based on generating themes of the Portuguese language curriculum component. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–16, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.65481. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/65481. Acesso em: 27 may. 2024.