CURRICULUM, COMPLEXITY AND KNOWLEDGE CONSTRUCTION

implied relationships of the knowing, the learning and the teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.65671

Keywords:

Complexity, Curriculum, Knowledge Construction

Abstract

This article shows the necessity to reflect on curricular issues using the Epistemology of Complexity, substantiating the importance of this theory to move the curriculum away from the Cartesian Methodology and from the positivist logic that, by dissociating and compartmentalizing knowledge, inhibits the possibilities of analysis and the understanding of the whole. Therefore, the concepts of curriculum and complexity are discussed, also the importance of this relationship and the possible developments for the education field. In this wake, permeated by Morinian principles, the production developed in this text presents conceptual links that dialogue with Jean Piaget's Genetic Psychology and its relationship with skills and competencies development, highlighting the didactic and epistemological foundations that favor the learning process. From the inside of these movements, it is possible to observe the need for a comprehensive, generous, and flexible curriculum planning, that is open to the creativity and to the new, welcoming uncertainty and new cognitive effervescences. The methodology is bibliographic research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcos Irineu Klausberger, Federal Institute Sul-rio-grandense, Brazil.

PhD in Geography from the Federal University of Rio Grande do Sul and Professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-rio-grandense.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Ensinar, aprender, apreender e processos de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Prestes (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, 2004.p. 11-38.

BATISTA, Bruno Nunes. A religação dos saberes e a ação estratégica: o pensamento complexo na prática docente. Competência, Porto Alegre, v.9, n.1, p. 11-28, jan/jul. 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/210450. Acesso em: 30 jan. 2023.

BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Penso, 2012.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: [s.n.], 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 30 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio – PCNEM. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Lei nº 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei Nº 9.394, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais e dar outras providências. Brasília: [s.n.], 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm. Acesso em: 30 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília: [s.n.], 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 30 jan. 2023.

CAVALCANTI, Lana. Jovens escolares e suas práticas espaciais cotidianas: o que tem isso a ver com as tarefas de ensinar geografia? In: CALLAI, Helena Copetti (Org.). Educação geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011. p. 35-59.

COSTELLA, Roselane Zordan. Competências e habilidades no contexto da sala de aula: ensaiando diálogos com a teoria piagetiana. Cadernos do Aplicação. Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 226-240, jan./jun. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/CadernosdoAplicacao/article/view/23262/18279. Acesso em: 30 jan. 2023.

COSTELLA, Roselane Zordan. Ensinar o quê… para quê… quando… desafios da geografia na contemporaneidade. In: MARTINS; Rosa Elisabete Militz Wypyczynski; TONINI, Ivaine Maria; GOULART, Lígia Beatriz (Orgs.). Ensino de geografia no contemporâneo: experiências e desafios. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2014. p. 188-205.

FRANCO, Sérgio Roberto Kieling. Piaget e a Dialética. In: FRANCO, Sérgio Roberto Kieling; BECKER, Fernando (Orgs). Revisitando Piaget. Porto Alegre: Mediação, 1998. p. 09-20.

KLAUSBERGER, Marcos Irineu; BATISTA, Bruno Nunes. Ensino de geografia, interação e autoria: possibilidades para compreender a dinâmica espaciotemporal do campo brasileiro. Revista Internacional de Formação de Professores. Itapetininga, SP, v. 2, n.4, p. 55-75, out./dez.. 2017. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/484/771. Acesso em: 30 jan. 2023.

MACEDO, Lino de. A situação-problema como avaliação e como aprendizagem. In: BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. ENEM: Exame Nacional do Ensino Médio. Textos teóricos e metodológicos. Brasília: MEC/INEP, 2009a. p. 17-26.

MACEDO, Lino de. Competências e habilidades: elementos para uma reflexão pedagógica. In: BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. ENEM: Exame Nacional do Ensino Médio. Textos teóricos e metodológicos. Brasília: MEC/INEP, 2009b. p. 49-69.

MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo: educação, currículo e avaliação. Pedagogia módulo 4, volume 2 – EAD. Ilhéus: Editus, 2011.

MACHADO, Nilson José. Interdisciplinaridade e contextuação. In: BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. ENEM: Exame Nacional do Ensino Médio. Textos teóricos e metodológicos. Brasília: MEC/INEP, 2009. p. 31-48.

MELLO, Guiomar Namo de. Referenciais curriculares da Educação Básica para o século 21. In: RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento pedagógico. Referenciais curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: Ciências Humanas e suas Tecnologias. Porto Alegre: Secretaria de Educação/Departamento Pedagógico, 2009. p.11-24.

MONTANGERO, Jacques; MAURICE-NAVILLE, Danielle. Piaget ou a inteligência em evolução. Tradução de Fernando Becker e Tânia Beatriz Iwasko Marques. Porto Alegre: Artmed, 1998.

MORAES, Maria Cândida. Complexidade e currículo: por uma nova relação. Polis Revista Latinoamericana. Santiago, v. 09, n.25, p. 1-20, 2010. Disponível em: https://journals.openedition.org/polis/573. Acesso em: 22 fev. 2023.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória.14. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

MORIN, Edgar. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução de Edgar de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PIAGET, Jean. A epistemologia genética. Tradução de Nathanael C. Caixeiro. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. Tradução de Álvaro Cabral. 4ª Ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica, tempo. Razão e emoção. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2009.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

ZABALA, Antoni. Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Tradução de Ernani Rosa.Porto Alegre: Artmed, 2002.

ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Tradução Carlos Henrique Lucas Lima Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2023-03-29

How to Cite

KLAUSBERGER, M. I. CURRICULUM, COMPLEXITY AND KNOWLEDGE CONSTRUCTION: implied relationships of the knowing, the learning and the teaching. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–15, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.65671. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/65671. Acesso em: 19 may. 2024.