INDIGENOUS HISTORY AND CULTURE IN THE NCCB OF ELEMENTARY EDUCATION

analysis of concepts and proposals for teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.65994

Keywords:

School curriculum., Cultural diversity., History Teaching.

Abstract

This article aims to understand the proposal of the National Common Curricular Base (NCCB) for the teaching and learning of indigenous history and culture in the curricular component of History, in the final years of Elementary School, in order to have an understanding of what should be worked in this stage of Basic Education. This is a documental and bibliographical research, with a qualitative and exploratory approach, having the objects of knowledge and Skills of the NCCB of History from 6th to 9th grades, related to indigenous peoples, as the corpus of analysis. It is believed that despite the existence of discourses in defense of cultural and identity diversity, as well as teaching that promotes knowledge of indigenous peoples and their historical, social, economic and cultural contributions, the NCCB, in part, structures the curricular component of History from a traditional and Eurocentric perspective, dividing its teaching in a quadripartite manner and placing European peoples at the center of the historical narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Laís Francine Weyh, Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Master in Education in Sciences from the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul and professor of the Government of the State of Rio Grande do Sul.

Sidinei Pithan da Silva, Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Paraná and professor at the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul.

Ivo dos Santos Canabarro, Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul, Brazil.

PhD in History from the Fluminense Federal University and professor at the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul.

References

ALMEIDA, Silvio Luis de. Racismo estrutural. São Paulo: Jandaíra, 2021.

ANDREO, Igor Luis; JOLY, José Victor. A questão indígena nos marcos legais de educação básica: uma análise sobre a BNCC de História. Revista Eletrônica História Em Reflexão, Dourados/MS, v.15, n.31, p. 43-58, nov.2022. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/historiaemreflexao/article/view/14791/8635. Acesso em: 16 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.30612/rehr.v16i31.14791

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 16 fev. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Inclui no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União, seção 1, p. 1, mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 16 fev. 2023.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.

GUIMARÃES, Selva. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. 13. ed. São Paulo: Papirus, 2012.

LE GOFF, Jacques. A história deve ser dividida em pedaços? São Paulo: Ed. UNESP, 2015.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MILITÃO, Andréia Nunes. Contrapontos da BNCC para a Educação Escolar Indígena. Olhar de professor, Ponta Grossa/PR, v.25, p.1-17, out. 2022. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20938. Acesso em: 16 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.25.20938.047

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SILVA, Tomaz Tadeu da.; MOREIRA, Antonio Flávio. (Orgs.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

SOUZA, Matheus Vargas de. Nativos americanos na BNCC: entre Pré-História e Antiguidade? Temporalidades - Revista de História, Belo Horizonte/MG, Edição 30, v.11, n.2, mai./ago. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/12714/12223. Acesso em: 16 fev. 2023.

Published

2023-07-04

How to Cite

WEYH, L. F.; SILVA, S. P. da; CANABARRO, I. dos S. . INDIGENOUS HISTORY AND CULTURE IN THE NCCB OF ELEMENTARY EDUCATION: analysis of concepts and proposals for teaching. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–12, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.65994. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/65994. Acesso em: 11 may. 2024.