CURRICULAR COMPONENTS AND DISCIPLINARY CONTENTS OF VETERINARY MEDICINE COURSES IN BRAZIL
Keywords:
Workload, Curriculum, VeterinarianAbstract
Undergraduate courses in Veterinary Medicine in Brazil have some autonomy in developing their political-pedagogical projects, as long as mandatory basic curricular components are included. They must also guarantee a generalist, humanistic, critical, and reflective education regarding activities inherent to the professional practice, within their specific fields of activity. The present work aimed to analyze the existing undergraduate courses in Veterinary Medicine in Brazil, relating the curricular components and disciplines taught by field of formation. An exploratory, descriptive, and quantitative study was developed through research and document analysis in curricular matrices of 196 public and private courses. An average total workload of 4,547.6 hours was observed. Of this total, 3,815.7 refer to mandatory disciplines, 459.8 to supervised curricular internships, 53.5 to course completion work, 96 to elective disciplines, and 122.6 to complementary activities. Within the mandatory disciplines, 1,224.5 hours are allocated to Biological and Health Sciences, 299.1 hours to Humanities and Social Sciences, and 2,292.9 hours to Veterinary Medicine Sciences. It is concluded that undergraduate courses in Veterinary Medicine in Brazil have complied, following the legislation, with the inclusion of mandatory components in their curricula. However, there are variations among Brazilian states and regions in this distribution of workload, with the North region standing out with the highest numbers allocated to mandatory and elective disciplines, the Midwest region for course completion work, and the South region for supervised curricular internships.
Downloads
References
ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; MARTINS, Elcimar Simão. Estágio curricular supervisionado como práxis: algumas perguntas e possíveis respostas. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 1, p. 191-203, 2020.
ARRUDA, Benedito Fortes de. A Medicina Veterinária no Brasil: avanços e perspectivas. Revista Unimar Ciências, Marília, v. 26, n. 1-2, p.177-180, 2017.
BIRGEL, Eduardo Harry. O ensino da Medicina Veterinária no Estado de São Paulo. Revista de Educação Continuada em Medicina Veterinária e Zootecnia do CRMV-SP, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 70-79, 2011.
BRASIL. Resolução CNE/CES 1, de 18 de fevereiro de 2003. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Medicina Veterinária. Brasília, DF, 2003. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de agosto de 2019, Seção 1, pp. 199 e 201.
BRASIL. Resolução CNE/CES 2, de 18 de junho de 2007. Dispõe sobre carga horária mínima e procedimentos relativos à integralização e duração dos cursos de graduação, bacharelados, na modalidade presencial. Diário Oficial da União, Brasília, 19 de junho de 2007, Seção 1, p. 6.
BRASIL. Resolução CNE/CES 3, de 15 de agosto de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina Veterinária e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de agosto de 2019, Seção 1, pp. 199 e 201
BÜRGER, Karina Paes. O ensino de Saúde Pública Veterinária nos cursos de graduação em Medicina Veterinária do estado de São Paulo. 2010. 148 f. Tese (Doutorado em Medicina Veterinária) - Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Jaboticabal, 2010.
CRUZ, Carolina de Alvarenga. O ensino da Saúde Pública Veterinária nos cursos de graduação em Medicina Veterinária da região sudeste do Brasil. 2015. 96 f. Dissertação (Mestrado em Medicina Veterinária) - Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Jaboticabal, 2015.
EAEVE. European Association of Establishments for Veterinary Education. European System of Evaluation of Veterinary Training (ESEVT). 2016. Disponível em: https://www.eaeve.org/fileadmin/downloads/SOP/ESEVT__Uppsala__SOP_May_2016.pdf Acesso em: 20 mar. 2020.
FERNANDES JÚNIOR, Alvaro Martins; ALMEIDA, Siderly do Carmo Dahle de; GOI, Viviane Marques. A interface currículo e política. Educação, Cultura e Comunicação, Lorena, v. 8, n. 16, p. 161-170, 2017.
MELO, Lúcio Esmeraldo Honório de; MAGALHÃES, Francisco de Oliveira; ALMEIDA, Argus Vasconcelos de; CÂMARA, Cláudio Augusto Gomes da. De alveitares a veterinários: notas históricas sobre a medicina animal e a Escola Superior de Medicina Veterinária São Bento de Olinda, Pernambuco (1912-1926). História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Manguinhos, v. 17, n. 1, p. 107-123, 2010.
OIE. Recommendations on the competencies of graduating veterinarians (‘day 1 graduates’) to assure national veterinary services of quality of national veterinary services. Paris: Oie, 2012. Disponível em: http://www.oie.int/fileadmin/Home/eng/Support_to_OIE_Members/Vet_Edu_AHG/D AY_1/DAYONE-B-ang-vC.pdf Acesso em: 28 mar. 2020.
OLIVEIRA, Marivaldo da Silva; BRUZAMOLIN, Amanda Louise; OLIVEIRA, Marcia Maria Fernandes de. Avaliação e formação pedagógica dos docentes de um curso superior de medicina veterinária. Revista Intersaberes, Curitiba, v. 13, n. 30, p. 525-540, 2018.
PFUETZENREITER, Márcia Regina; ZYLBERSZTAJN, Arden; AVILA-PIRES, Fernando Dias de. Evolução nos currículos dos cursos de Medicina Veterinária com enfoque sobre o ensino de Saúde Pública. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 3, 2001, Atibaia. Anais [...]. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2001. Disponível em: https://fep.if.usp.br/~profis%20/arquivo/encontros/enpec/iiienpec/Atas%20em%20html/o66.htm. Acesso em 28 mar. 2020
HOWARD, Felipe Antonio San Martin. Homologación de planes de estudio de Medicina Veterinaria en Latinoamérica. Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú, Lima, v. 14, n. 2, p. 178-180, 2003.
UNIÃO EUROPEIA. Parlamento Europeu e Conselho Europeu. Diretiva 2005/36/CE de 7 de setembro de 2005, relativa ao reconhecimento das qualificações profissionais. Jornal Oficial da União Europeia, L 255, pp. 22-41, 30 set. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.