NEW CURRICULUM PROJECTS

the curricular practices of Escolas Parque

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.66117

Keywords:

Curriculum, Park School, Curriculum Practices

Abstract

The curriculum is a structuring element of the organization of pedagogical work, of the knowledge that permeates teaching actions in teaching institutions. Faced with the current socio-political-educational scenario, marked by the advancement of ultra-conservative policies and still influenced by the consequences of the COVID-19 pandemic, there is an urgent need to develop initiatives for curricular creations oxygenated by more inclusive, solidary and emancipatory movements and actions. As disbelieving as it is to believe that these proposals exist and can be propagated, in the Federal District, it is believed that the Parque Schools present curricular constructions that are articulated to these needs. It is intended to reflect on the curricular proposal of one of these schools, located in the City of Ceilândia, considered an initiative to rescue the educational belief for possible worlds, where educational projects of integral education recognize and value diversity, the construction of knowledge and training citizen . This is a qualitative study, whose data were produced through document analysis, observations and interviews with teachers. This curricular proposal supports the school's social function of expanding opportunities for learning times and spaces. In educational curricular practices, it is also necessary to emphasize the successes, not just the mistakes, look at the achievements, not just as difficulties. It is necessary to exalt the work that brings life to the Parque Schools. Education needs, among many other things, more doses of optimism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Guilherme Ferreira, University of Brasilia, Brazil.

Master and PhD student in Education at the University of Brasilia, professor of Physical Education at the Education Department of the Federal District.

Edileuza Fernandes da Silva, University of Brasilia, Brazil.

PhD in Education from the University of Brasília and Professor at the same institution.

Lívia Gonçalves de Oliveira, University of Brasilia, Brazil.

Master in Education from the University of Brasilia and Professor at the State Department of Education of the Federal District.

References

APPLE, Michael. Educando à direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.

APPLE, Michael. Ideologia e currículo. São Paulo: Artmed, 2008.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica, 2022: notas estatísticas.

CARBELLO, Sandra Regina Cassol. A organização escolar na perspectiva de Anísio Teixeira: a centralidade do trabalho docente. Tese (Doutorado). Faculdade de Ciências e Letras. Universidade Estadual Paulista. Araraquara, SP. 2016.

CARBELLO, Sandra Regina Cassol; RIBEIRO, Ricardo. Escola Parque: notas sobre a proposta de Anísio Teixeira para o ensino básico no Brasil. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. v. 9 n. 2. 2014.

COELHO, Lígia Martha Coimbra da Costa (Org.). Educação integral em tempo integral: estudos e experiências em processo. Rio de Janeiro: FAPERJ, p. 89-99, 2009.

CORSETTI, Berenice; ECOTEN, Maria Cristina Furtado. A relação entre sociedade, estado e educação no brasil: uma reflexão a partir da contribuição de Anísio Teixeira. Cadernos de História da Educação – v. 13, n. 2 – jul./dez, p. 557-568, 2014.

CRUZ, Shirleide Pereira da Silva. Professor polivalente: profissionalidade docente em análise. Curitiba: Appris, 2017.

FERNANDES, Enilda; CAMARGO, Paulo Edyr Bueno. A organização do trabalho didático na proposta da escola parque de Anísio Teixeira. Revista Histedbr. v. 17 n. 1 pg. 55-76. Campinas, SP. 2017.

FREITAS, Helena Costa Lopes. A nova política de formação de professores: prioridade postergada. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1203-1230, out. 2007.

FREITAS, Luis Carlos. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. 7ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2005.

GAMBOA, Silvio Sánchez. Quantidade-qualidade: para além de um dualismo técnico e de uma dicotomia epistemológica. In: SANTOS FILHO, José Camilo dos; GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 84-110.

GOHN, Maria da Glória Marcondes. A educação não-formal e a relação escola-comunidade. ECCOS – Rev. Cient., UNINOVE, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 39-65, 2004.

GOODSON, Ivor. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 35, Maio/Ago, 2007.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Escola Parque Anísio Teixeira de Ceilândia. Projeto Político Pedagógico. 2022.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Regimento da rede pública de ensino do Distrito Federal, 2019.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Currículo em Movimento da Educação Básica. Caderno Pressupostos Teóricos. p. 1-92, 2018a.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Escola Parque Anísio Teixeira de Ceilândia. Projeto Inicial. p. 1-52, 2014.

LEME, Deborah Raquel Rosin Delphino de Moraes. Conceituação e desenvolvimento da escola parque em Brasília, Rio de Janeiro, Salvador e São Paulo: de 1931 a 2013. Dissertação (Mestrado). Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo, SP. 2013.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. Tradução Florestan Fernandes. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

OXFAM BRASIL. O vírus da desigualdade 2021. Disponível em: https://materiais.oxfam.org.br/o-virus-da-desigualdade Acesso em: 1 mar. 2023.

» https://materiais.oxfam.org.br/o-virus-da-desigualdade

PEREIRA, Eva. Warriors. Nas asas de Brasília, memórias de uma utopia educativa (1956-1964). Distrito Federal. Universidade de Brasília. 2011.

ROLDÃO, Maria do Céu. Profissionalidade docente em análise: especificidades dos ensinos superior e não superior. Nuances: Estudos Sobre Educação, ano XI, v. 12, n. 13, p. 105-126, jan./dez. 2005.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SAVIANI, Demerval. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, Santarém/PA, Vol. 10, p. 01-25,e 020063,2020.

SAVIANI, Demerval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Revista Movimento de Educação, ano 3, n. 4, 2016.

SILVA, Francisco Thiago. Contribuições e diálogos com a teoria crítica para o campo curricular no Brasil. In: SILVA, Francisco Thiago; CAMINHA, Viviane M. (org.). Currículo e teoria crítica: Resgatando diálogos. 1. ed. Brasília, DF: Kiron, 2021.

SILVA, Francisco Thiago; BORGES, Lívia Freitas Fonseca. Currículo, Narrativa E Diversidade: Prescrições Ressignificadas. In. SILVA, Francisco Thiago; MACHADO, Liliane Campos (Orgs.). Currículos, Narrativas e diversidade. - 1. ed. – Curitiba: Appris, 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: Uma Introdução às Teorias de Currículo. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2011.

SOUZA, Edilson. Diálogos entre Anísio Teixeira e Darcy Ribeiro – o projeto educacional de Brasília (1960) e o Programa Especial de Educação – I PEE Rio de Janeiro (1980). Tese (Doutorado). Universidade do Estado de Rio Janeiro, RJ. 2014.

SOUZA, Edilson. Um plano educacional para um novo tempo: Anísio Teixeira e as escolas classe/escola parque de Brasília. Caderno Eletrônico de Ciências Sociais. v. 3, n. 2 pg. 39-52. 2015.

VIEIRA, Elaine; VOLQUIND, Lea. Oficinas de Ensino: o quê, por quê? Como? 4. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2002.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Revista Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007.

Published

2023-04-26

How to Cite

FERREIRA, G.; SILVA, E. F. da; OLIVEIRA, L. G. de. NEW CURRICULUM PROJECTS: the curricular practices of Escolas Parque. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–16, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.66117. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/66117. Acesso em: 17 jul. 2024.