THE DISCOURSE OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN NEOLIBERALISM

the social field, public policies and possible reorientations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.66124

Keywords:

Paradigm., Environmental Epistemology, Capitalism

Abstract

The veracity of thinking and carrying out education in diverse and different ways brings the possibility of building and delimiting particular perspectives and epistemologies, which includes Environmental Education (EE) and its insurgency with the environmentalist movement. However, the guidelines claimed by this movement were incorporated into the apparatus of the hegemonic system of neoliberalism, appropriating discourses and concepts that could increasingly fracture the current system. In this perspective, this essay leads us to reflect on the appropriation of neoliberalism in what it confers to EE discourses and the educational scope, specifically the curriculum, for the maintenance of the status quo. In contrast, we propose the deepening of debates and reflections around critical EE, Political Ecology and Environmental Epistemology, which have potential for mitigation and gradual transformation of the society-nature relationship. Thus, we emphasize the essentiality of these discussions, in view of our relationship with nature, the environmental crisis and climate change, as well as our way scientific production.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adler Santos Garcia Costa, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

Specialist in Natural Sciences, its Technologies and the World of Work at the Federal University of Piauí and Master's student at the Federal University of Mato Grosso do Sul.

Luiz Henrique Ortelhado Valverde, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

Master and PhD student in Science Teaching at the Federal University of Mato Grosso do Sul, Biologist at the Environmental Education Unit of the State Department of Education of Mato Grosso do Sul.

Marcos Vinicius Campelo Junior, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

PhD in Science Teaching from the Federal University of Mato Grosso do Sul.

References

ANDRADE, Maria; PICCININI, Cláudia. Educação ambiental na base nacional comum curricular: retrocessos e contradições e o apagamento do debate socioambiental. In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 9., 2017, Juiz de Fora. Anais…. Juiz de Fora: UFJF, 2017. Disponível em: http://epea.tmp.br/epea2017_anais/pdfs/plenary/0091.pdf. Acesso em: 07 fev. 2023.

BASSO, Daniela; NETO, Luiz. As influências do neoliberalismo na educação brasileira: algumas considerações. Itinerarius Reflectionis, Jataí, v. 1, n. 16, 2014. Disponível em: https://revistas.ufg.br/rir/article/view/29044. Acesso em: 07 fev. 2023.

BARBOSA, Giovani; OLIVEIRA, Caroline. Educação Ambiental na Base Nacional Comum Curricular. REMEA, Rio Grande, v. 37, n. 1, p. 323-335, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/11000. Acesso em: 07 fev. 2023.

BOMFIM, Vanessa. As relações entre a educação ambiental e o neoliberalismo: gestão capitalista, educação e meio ambiente um diálogo possível?. I Seminário Internacional de Pesquisa em Políticas Públicas e Desenvolvimento Social, São Paulo, 2014. In: Anais…. SIPPEDES, 2014. Disponível em: https://www.franca.unesp.br/#!/pos-graduacao/pp/eventos/i-sippedes/trabalhos-completos/politicas-publicas-meio-ambiente-e-sustentabilidade/. Acesso em: 22 jan. 2023.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 jan. 2023.

CRUZ, Lauro; SILVA, Mônica. Versões de uma base: disputas, continuidade e rupturas na produção da BNCC do Ensino Médio. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, Pré-publicação (Ahead of Print), p. 1-14, 2023.

DERISSO, José; DUARTE, Rita. Crítica ao ideário neoliberal na educação: precarização e descaracterização da escola pública paulista. Rev. HISTEDBR On-line, Campinas, v. 17, n. 4, p. 1169-1185, 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8651218. Acesso em: 07 fev. 2023.

DEVALL, Bill; SESSIONS, George. Ecologia Profunda: Dar Prioridade à Natureza na Nossa Vida. 3. ed. Tradução: Edições Sempre-em-Pé. Portugal: Edições Sempre-em-Pé, 2004. 290 p.

FOLADORI, Guillermo. Limites do desenvolvimento sustentável. 1. ed. Campinas: Unicamp, 2001.

GIRARDI JR, Liráucio. Pierre Bourdieu: mercados linguísticos e poder simbólico. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 24, n. 3, 2017. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/25978. Acesso em: 07 fev. 2023.

JESSOP, Bob. Análise crítica do discurso no pós-Marxismo de Laclau e Mouffe. Tradução: MENGER, Katiele; GRANATO, Leonardo. Simbiótica, Vitória, v. 7, n. 2, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/32606/21657. Acesso em: 07 fev. 2023.

LACLAU, Ernesto. Populist Rupture and Discourse. Screen Education, 34 (Spring), 1980, p. 87-93.

LAYRARGUES, Philippe. A crise ambiental e suas implicações na educação. In: QUINTAS, J. (Org.) Pensando e praticando a educação ambiental na gestão do meio ambiente. 2. ed. Brasília: IBAMA, p. 159-196, 2002.

LAYRARGUES, Philippe; LIMA, Gustavo. As Macrotendências Político-Pedagógicas da Educação Ambiental Brasileira. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. XVII, n. 1, p. 23-40, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/asoc/a/8FP6nynhjdZ4hYdqVFdYRtx/. Acesso em: 07 fev. 2023.

LAYRARGUES, Philippe; TORRES, Ana. Por uma educação menos seletiva: reciclando conceitos em educação ambiental e resíduos sólidos. Revbea, São Paulo, v. 17, n. 5, p. 33-53, 2022. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13946. Acesso em: 07 fev. 2023.

LEFF, Enrique. Epistemologia Ambiental. 5. ed. Tradução: Sandra Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2002. 239 p.

LEFF, Enrique. Racionalidade ambiental: a reapropriação social da natureza. Tradução: Luís Carlos Cabral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006. 555 p.

LEFF, Enrique. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade e poder. 11. ed. Tradução: Lúcia Mathilde Endlich Orth. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015. 496 p.

LENZI, Cristiano. Sociologia ambiental: risco e sustentabilidade na modernidade. 2. ed. Curitiba: Appris, 2019.

LIMA, Gustavo. Formação e dinâmica do campo da educação ambiental no Brasil: emergência, identidades, desafios. 2005. 207 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

LIMA, Gustavo. Educação ambiental crítica: do socioambientalismo às sociedades sustentáveis. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 145-163, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/tSMJ3V4NLmxYZZtmK8zpt9r/?format=pdf. Acesso em: 07 fev. 2023.

LOUREIRO, Carlos. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez, 2012. 165 p.

LOUREIRO, Carlos; LIMA, Maria. A hegemonia do discurso empresarial de sustentabilidade nos projetos de educação ambiental no contexto escolar: nova estratégia do capital. Rev. Contemporânea de Educação, v. 7, n. 14, p. 280-294, 2012. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1672. Acesso em: 07 fev. 2023.

LOUREIRO, Carlos; LAYRARGUES, Philippe. Ecologia política, justiça e educação ambiental crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 53-71, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/8VPJg4SGvJLhcK3xcrrnHRF/. Acesso em: 07 fev. 2023.

MACEDO, Elizabeth. Currículo: Política, Cultura e Poder. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 98-113, 2006. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss2articles/macedo.htm. Acesso em: 07 fev. 2023.

MENDES, Carolina; TALAMONI, Jandira. Neoliberalismo e Educação Ambiental: uma leitura crítica sobre as relações público-privadas entre escolas e o agronegócio. PRACS, v. 11, n. 2, p. 67-87, 2018. Disponível em: https://docplayer.com.br/158288478-Neoliberalismo-e-educacao-ambiental-uma-leitura-critica-sobre-as-relacoes-publico-privadas-entre-escolas-e-o-agronegocio.html. Acesso em: 07 fev. 2023.

OLIVEIRA, Lucas; NEIMAN, Zysman. Educação ambiental no âmbito escolar: análise do processo de elaboração e aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revbea, v. 15, n. 3, p. 36-52, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10474. Acesso em: 07 fev. 2023.

RIBEIRO, Maria; MALVESTIO, Anne. O ensino da temática ambiental nas instituições de ensino superior no Brasil. Revbea, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 347-361, 2021. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/11150. Acesso em: 07 fev. 2023

SALGADO, Stephanie; SÁNCHEZ, Celso. “Vou para o sul saltar o cerrado”: educação ambiental crítica, ecologia política e decolonialidade. In: OLIVEIRA, Carolina (coord.). Criando desde El Sur: ecofeminismo, soberania alimentar, racismo ambiental. Rio das Ostras, RJ: NUPEM Editora, p. 36-51, 2021.

SANTINELO, Paulo; ROYER, Marcia; ZANATTA, Shalimar. A Educação ambiental no contexto preliminar da base nacional comum curricular. Pedagogia em Foco, Iturama, v. 11, n. 6, p. 104-115, 2016.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil [livro eletrônico]. 2 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008. 551 p.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2011. 138 p.

SILVA, Silvana; LOUREIRO, Carlos. O sequestro da Educação Ambiental na BNCC (Educação Infantil - Ensino Fundamental): os temas Sustentabilidade/Sustentável a partir da Agenda 2030. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XII, Natal, 2019. In: Anais…. Natal: Ed. da UFRN, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/ xii-enpec/anais/resumos/1/R0724-1.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.

SILVA, Silvana; LOUREIRO, Carlos. As Vozes de Professores-Pesquisadores do Campo da Educação Ambiental sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Ciências & Educação, Bauru, v. 26, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/pnkHjbvq7Q65L6Y6HJZQsgg/?lang=pt. Acesso em: 07 fev. 2023.

SOUZA, Marcelo. Ambientes e territórios: uma introdução à ecologia política. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2019. 350 p.

TEIXEIRA, L.; AGUDO, M.; TOZONI-REIS, M. Sustentabilidade ou “Terra de Ninguém”? - Formação de professores e educação ambiental. Rev. Trabalho, Política e Sociedade, v. II, n. 2, p. 43-64, 2017. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/RTPS/article/view/345. Acesso em: 07 fev. 2023.

TEIXEIRA, C.; TORALES, M. A questão ambiental e a formação de professores para a educação básica: um olhar sobre as licenciaturas. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial, n. 3, p. 127-144, 2014. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/38111. Acesso em 07 fev. 2023.

TOZONI-REIS, Marília; CAMPOS, Luciana. Educação ambiental escolar, formação humana e formação de professores: articulações necessárias. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial, n. 3, p. 145-162, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/cfc9PgJjwsyVc7wMkw4bJSz/?format=pdf. Acesso em: 07 fev. 2023.

VIEIRA, Maria; CAMPELO JUNIOR, Marcos; ZANON, Angela. Desenvolvimento sustentável e crise ambiental: novos percursos da ecologia política. Revista Sapiência: Sociedade, Saberes e Práticas Educacionais, v. 10, n. 2, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/sapiencia/article/view/11069. Acesso em: 07 fev. 2023.

WANDERLEY, Luiz. Indícios de Racismo Ambiental na Tragédia de Mariana: resultados preliminares e nota técnica. Relatório Preliminar. Grupo PoEMAS, 2015. Disponível em: https://www.ufjf.br/poemas/files/2014/07/Wanderley-2015-Ind%C3%ADcios-de-Racismo-Ambiental-na-Trag%C3%A9dia-de-Mariana.pdf. Acesso em: 26 jan. 2023.

WANDERLEY, Luiz; MANSUR, Maíra; MILANEZ, Bruno; PINTO, Raquel. Desastre da Samarco/Vale/BHP no Vale do Rio Doce: aspectos econômicos, políticos e socioambientais. Ciência e Cultura, v. 68, p. 30-35 2016. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252016000300011. Acesso em: 07 fev. 2023.

WUTZKI, Nathalie; TONSO, Sandro. A educação ambiental e a 2ª versão preliminar da base nacional comum curricular (BNCC): uma reflexão sobre a área de ciências da natureza. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Anais…. Florianópolis: UFSC, p. 1-9, 2017.

Published

2023-04-25

How to Cite

COSTA, A. S. G.; VALVERDE, L. H. O. .; CAMPELO JUNIOR, M. V. THE DISCOURSE OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN NEOLIBERALISM: the social field, public policies and possible reorientations. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–17, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.66124. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/66124. Acesso em: 19 may. 2024.