EMERGENCIES FROM AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE IN NATURAL SCIENCES DEGREE COURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.66378

Keywords:

interdisciplinary, Nature Sciences, Teachers

Abstract

The research sought to investigate how the teacher training courses in the area of Natural Sciences present the interdisciplinary perspective, through the Pedagogical Course Projects (PPCs).  To this end, a documentary analysis was carried out in which 29 PPCs from different regions of Brazil were analyzed. With the analysis performed, two topics of discussion emerged: the documents that present a discussion about the interdisciplinary perspective and the documents that did not define it. Based on the discussions held, we argue that the proposed curriculum still presents the fragmentation of the curricular organization through disciplines, so that despite the emergence of courses that value interdisciplinarity in theory, they do not explain strategies that make it possible in practice. Thus, the PPCs that present the interdisciplinary perspective, continue working their subjects in a segmented way. Thus, although they propose an interdisciplinary action, the organization of their PPCs does not make clear the possibility of interdisciplinary work in the training of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jéssica Blank Lopes, Federal University of Rio Grande, Brazil.

Licensed in Biological Sciences from the Instituto Federal Sul-Riograndense and Master's student in Education in Sciences from the Federal University of Rio Grande.

Rafaele Rodrigues de Araujo, Federal University of Rio Grande, Braszil

Doctor in Science Education from the Federal University of Rio Grande and Professor at the Institute of Mathematics, Statistics and Physics from the same university.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília, DF, 2013.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org). O que é interdisciplinaridade? 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

GOODSON, Ivor Frederick. Currículo: teoria e história. 10 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora LTDA, 1976.

LENOIR, Yves; HASNI, Abdelkrim. La interdisciplinaridad: por un matrimonio abierto de la razón, de la mano y del corazón. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 35, p. 167-185, 2004. DOI: https://doi.org/10.35362/rie350882

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice Casimiro; DELBONI, Tania. O Currículo e seus Desafios na Escola Pública: práticas, políticas e atores. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 719-721, 2018. Disponível em: < https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/apresentacao.pdf>. Acesso em: 8 mar. 2023.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U, 2017.

KRASILCHICK, Myriam. O Professor e o Currículo das Ciências. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1987.

MARANDINO, Martha; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez Editora, 2009.

MASETTO, Marcos Tarciso. Trilhas abertas na universidade: inovação curricular, práticas pedagógicas e formação de professores. São Paulo: Summus, 2018.

MELLO, Guiomar Namo de. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical. Revista São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102- 88392000000100012&lng=en&nrm=iso> Acesso em: 11 de junho 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100012

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.); DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2016.

MORIN, Edgar. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertand Brasil, 2001.

RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica: para alunos dos cursos de graduação e pós-graduação. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.

RICARDO, Elio Carlos. Competências, interdisciplinaridade e contextualização: dos Parâmetros Curriculares Nacionais a uma compreensão para o ensino das ciências. 2005. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

ROLDÃO, Maria do Céu. Professores e gestão do currículo. Porto: Porto Editora, 2002.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2016.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v.13, n. 39, dez. 2008. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbedu/a/swDcnzst9SVpJvpx6tGYmFr/>. Acesso em: 08 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010

TRINDADE, Diamantino Fernandes. Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org). O que é interdisciplinaridade? 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013, p. 65-84.

UNIVERISIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências: Química e Biologia. Itacoatiara, 2009.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CARIRI. Projeto Pedagógico de Curso de Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais e Matemática. Brejo Santo, 2015.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO AMERICANA. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências da Natureza: Biologia, Física e Química. Foz do Iguaçu, 2014.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Carangola, 2016.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Ituitaba, 2016.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Passos, 2016.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Ubá, 2016.

UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Naturais (Ênfase em Biologia). Santo Antônio de Pádua, 2018.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Interdisciplinar em Ciências Naturais/Biologia. São Luís, 2013.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO MATO GROSSO. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Química. Sinop, 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PAMPA. Projeto Pedagógico de Curso de Licenciatura em Ciências da Natureza. Dom Pedrito, 2015.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Plena em Ciências Naturais. Marabá, 2010.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura Plena em Ciências Naturais. Santarém, 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Projeto Pedagógico de Curso de Licenciatura em Ciências. Matinhos, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências da Natureza. Senhor do Bomfim, 2012.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Ciências Exatas. São Carlos, 2017.

ZABALA, Antoni. Enfoque globalizador e pensamento complexo. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Published

2024-03-13

How to Cite

LOPES, J. B.; ARAUJO, R. R. de. EMERGENCIES FROM AN INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVE IN NATURAL SCIENCES DEGREE COURSES. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e66378, 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.66378. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/66378. Acesso em: 16 jul. 2024.