QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AND THE CURRICULUM

possibilities of pedagogical practices in multigrade classes

Authors

Keywords:

Curriculum, Quilombola school education, Multigrade classes

Abstract

The research aims to understand the school curriculum and the pedagogical practices of a quilombola school with a multigrade class. The school curriculum adds a set of meanings, with selection criteria for knowledge production. The curriculum design in quilombo schools is characterized by the historical appreciation of their lands and culture. The multigrade classes, common in rural and/or rural communities, are characterized by bringing together different series that are managed by the same physical space in the same physical space. In this context, it is important to reflect on the curricular guidelines and pedagogical practices aimed at quilombola school education with multigrade classes. In the field survey, a qualitative approach was adopted; in which two teachers from a school in a quilombola community with a multigrade class participated in the research; as a survey instrument, the semi-structured interview was used. The results as participants in their reports point to the need to build curriculum policies in accordance with the school demands in which Quilombola Education prevailed, thus also indicating the lack of commitment to public policies aimed at schools in Quilombola communities. And they pay attention to the construction and enhancement of an education that maintains culturally constructed and legitimized knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maisa Eveline Duarte da Silva, Federal University of Pará, Brazil

Pedagogue at the Federal University of Pará. Teacher at Cachoeira de Piriá City Hall.

Neide Maria Fernandes Rodrigues de Sousa, Federal University of Pará, Brazil

PhD in Education from the Federal University of Pará and Professor at the same institution

References

ARROYO, Miguel. G. Os movimentos sociais e a construção de outros currículos. Educar em Revista, Curitiba, n.55, p. 47-68, 2015.

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista FAEEBA- Educação e contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, 2013.

BRITO, Eliana. P. Pereira. Estrela.; SANTOS, Amilton.; MATOS, Michelle. Pode um currículo aquilombar-se? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 176, p. 429- 443, 2020.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018

CALDART, Roseli Salete. Pedagogias do Movimento Sem Terra. Petrópolis: Vozes, 2002.

CHIZZOTTI, Antônio; DA SILVA, Rosa Eulália Vital. Base Nacional Comum Curricular e as Classes Multisseriadas na Amazônia. E-Curriculum, São Paulo, v.16, n. 4, p.1408-1436, 2018.

OLIVEIRA, Flaviana Maria; GIMENEZ, Roberto. Educação do Campo: uma proposta de formação de professores para classes multisseriadas em formato de roda. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 3, n. 3, p. 1084-1104, 2018.

FERREIRA, Antônio. O currículo em escolas quilombolas do Paraná: a possibilidade de um modo de ser, ver e dialogar com o mundo. 2014. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p.1165-1182, 2014.

HAGE, Salomão; REIS, Maria Isabel. Tempo, espaço e conhecimento nas escolas rurais (multi) seriadas e transgressão ao modelo seriado de ensino. Em aberto, Brasília, v. 16, n.101, p.77-91, 2018.

PARENTE, Cláudia da Mota Darós. Escolas multisseriadas: a experiência internacional e para o caso brasileiro. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 82, p. 57-88, 2014.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed. Belo Horizonte, Autêntica, 2011.

SILVA, Tomas Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.), Identidade e diferença, Petrópolis: Vozes, 2000, p. 73-102.

SOUZA, Shirley Pimentel Silva. Pedagoga. Docente da Secretaria Municipal de Educação de Cachoeira do Piriá. Currículo Lattes: http://lattes de. Educação escolar quilombola: as pedagogias quilombolas na construção curricular. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal da Bahia. Salvador. 2015.

Published

2024-07-25

How to Cite

SILVA, M. E. D. da; SOUSA, N. M. F. R. de. QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AND THE CURRICULUM: possibilities of pedagogical practices in multigrade classes. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e66483, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/66483. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand