QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AND THE CURRICULUM
possibilities of pedagogical practices in multigrade classes
Keywords:
Curriculum, Quilombola school education, Multigrade classesAbstract
The research aims to understand the school curriculum and the pedagogical practices of a quilombola school with a multigrade class. The school curriculum adds a set of meanings, with selection criteria for knowledge production. The curriculum design in quilombo schools is characterized by the historical appreciation of their lands and culture. The multigrade classes, common in rural and/or rural communities, are characterized by bringing together different series that are managed by the same physical space in the same physical space. In this context, it is important to reflect on the curricular guidelines and pedagogical practices aimed at quilombola school education with multigrade classes. In the field survey, a qualitative approach was adopted; in which two teachers from a school in a quilombola community with a multigrade class participated in the research; as a survey instrument, the semi-structured interview was used. The results as participants in their reports point to the need to build curriculum policies in accordance with the school demands in which Quilombola Education prevailed, thus also indicating the lack of commitment to public policies aimed at schools in Quilombola communities. And they pay attention to the construction and enhancement of an education that maintains culturally constructed and legitimized knowledge.
Downloads
References
ARROYO, Miguel. G. Os movimentos sociais e a construção de outros currículos. Educar em Revista, Curitiba, n.55, p. 47-68, 2015.
ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista FAEEBA- Educação e contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, 2013.
BRITO, Eliana. P. Pereira. Estrela.; SANTOS, Amilton.; MATOS, Michelle. Pode um currículo aquilombar-se? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 176, p. 429- 443, 2020.
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018
CALDART, Roseli Salete. Pedagogias do Movimento Sem Terra. Petrópolis: Vozes, 2002.
CHIZZOTTI, Antônio; DA SILVA, Rosa Eulália Vital. Base Nacional Comum Curricular e as Classes Multisseriadas na Amazônia. E-Curriculum, São Paulo, v.16, n. 4, p.1408-1436, 2018.
OLIVEIRA, Flaviana Maria; GIMENEZ, Roberto. Educação do Campo: uma proposta de formação de professores para classes multisseriadas em formato de roda. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 3, n. 3, p. 1084-1104, 2018.
FERREIRA, Antônio. O currículo em escolas quilombolas do Paraná: a possibilidade de um modo de ser, ver e dialogar com o mundo. 2014. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p.1165-1182, 2014.
HAGE, Salomão; REIS, Maria Isabel. Tempo, espaço e conhecimento nas escolas rurais (multi) seriadas e transgressão ao modelo seriado de ensino. Em aberto, Brasília, v. 16, n.101, p.77-91, 2018.
PARENTE, Cláudia da Mota Darós. Escolas multisseriadas: a experiência internacional e para o caso brasileiro. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 82, p. 57-88, 2014.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed. Belo Horizonte, Autêntica, 2011.
SILVA, Tomas Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.), Identidade e diferença, Petrópolis: Vozes, 2000, p. 73-102.
SOUZA, Shirley Pimentel Silva. Pedagoga. Docente da Secretaria Municipal de Educação de Cachoeira do Piriá. Currículo Lattes: http://lattes de. Educação escolar quilombola: as pedagogias quilombolas na construção curricular. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal da Bahia. Salvador. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.