WHERE IS GEOGRAPHY IN THE NEW HIGH SCHOOL?

the discipline in the curriculum of the Santa Catarina state school network

Authors

Keywords:

Secondary Education Reform, Base Curriculum in the Santa Catarina Territory, Geographic science

Abstract

The present work aims to map the presence of Geography in the curriculum of the New High School (NHS) in the Santa Catarina State School Network. The simplistic problem-solving characteristic that the NHS brings was discussed, as well the importance of Geography for the training of students and the implications that the new model has for teachers. Documentary analyzes were carried out on the notebooks of the Base Curriculum in the Santa Catarina Territory and the NHS Implementation Plan. A reduction in the course load was noticed, even though the number of knowledge objects and skills related to it is high. The in-depth trails and Elective Curricular Components that comprise Geography were highlighted, noting that many themes are left out. It is concluded that the NHS in Santa Catarina leads teachers to greater deprofessionalization, precariousness and a reduction in content capable of triggering a transformation in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus Testoni Carvalho, Federal Institute of Santa Catarina, Brazil.

Master's student in Education at the Federal Institute of Santa Catarina. Teacher at the Santa Catarina State Education Network.

Marilane Maria Wolff Paim, Federal University of Fronteira Sul, Brazil.

PhD in Education from the University of Vale do Rio dos Sinos. Professor at the Federal University of Fronteira Sul.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 18 jul. 2022.

BRASIL. Lei nº 12.061, de 27 de outubro de 2009. Altera o inciso II do art. 4o e o inciso VI do art. 10 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para assegurar o acesso de todos os interessados ao ensino médio público. Brasília, DF: Presidência da República, [2009]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L12061.htm#art1. Acesso em: 23 jun. 2023.

BRASIL. Lei nº 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, [2013]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm#art1. Acesso em: 23 jun. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral e altera as Leis as nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e 11.494, de 20 de junho 2007, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005. Brasília, DF: Presidência da República, [2017]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm#art3. Acesso em: 18 jul. 2022.

FERNANDES, Florestan. Educação e sociedade no Brasil. São Paulo: Dominus, 1966.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. O novo ciclo de reformas educacionais no Brasil: concepções, agentes e processos. In.: CARVALHO, Maria Bernadete da Silva Carvalho; PANCHER, Andréia Medinilha (org.). Encontro Pibid UNESP Rio Claro/SP: “As licenciaturas em risco e os espaços de formação e resistência”. 1 ed. Rio Claro, Edição UNESP, 2019, p. 13-27. Disponível em: https://igce.rc.unesp.br/Home/unidadeauxiliar/ceapla1019/2019_anais_iienpurc.pdf#page=13. Acesso em: 18 jul. 2022.

LACOSTE, Yves. A geografia – isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. 19ª ed. Campinas: Papirus, 2012.

MASSEY, Doreen. Um sentido global do lugar. In.: ARANTES, Antônio Augusto (org.). O espaço da diferença. São Paulo: Papirus, 2000. p. 175-188.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. O ensino médio e as comparações internacionais: Brasil, Inglaterra e Finlândia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 405-429, 2017. DOI: 10.1590/ES0101-73302017177657. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v38n139/1678-4626-es-38-139-00405.pdf. Acesso em: 18 jul. 2022.

MOREIRA, Antonio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Currículo, cultura e sociedade. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MOREIRA, Ruy. Pensar e ser em Geografia: ensaios de história, epistemologia e ontologia do espaço geográfico. São Paulo: Contexto, 2007.

PFEIFER, Dilmar Paulo. O LUGAR DA GEOGRAFIA NOS CURRÍCULOS ESCOLARES DO ‘NOVO’ ENSINO MÉDIO EM SANTA CATARINA: APONTAMENTOS INICIAIS. In.: Encontro Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Geografia, 14, 2021. Anais eletrônicos [...]. Campina Grande: Editora Realize, 2021. p. 1-18. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/enanpege/2021/TRABALHO_COMPLETO_EV154_MD1_SA101_ID140028092021221824.pdf. Acesso em: 18 jul. 2022.

QUEIROZ, Thiago Augusto Nogueira de. NEOLIBERALISMO E EDUCAÇÃO: CENÁRIOS PARA GEOGRAFIA NA REFORMA DO ENSINO MÉDIO BRASILEIRO. In.: Congresso Nacional de Educação, 4, 2017, João Pessoa. Anais eletrônicos [...]. Campina Grande: Editora Realize, 2017. p. 1-11. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2017/TRABALHO_EV073_MD1_SA2_ID594_23062017101808.pdf. Acesso em: 18 jul. 2022.

QUIVY, Raymond; CAMPENHOUDT, Luc Van. Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva, 1992.

SACRISTÁN, José Gimeno. O que significa currículo. In.: SACRISTÁN, José Gimeno (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso Editora, 2013. p. 16-36.

SANFELICE, José Luís. Da pedagogia colonial à Educação mercantilista. In.: AZEVEDO, Jô; DIAS, Romualdo (org.). Educação e Diálogo: Encontros com educadores em Várzea Paulista. Jaboticabal: Funep, 2011.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo Base do Território Catarinense. Governo de Santa Catarina: Florianópolis, [202-]. Disponível em: https://sites.google.com/sed.sc.gov.br/nem-sedsc/curr%C3%ADculo-base?authuser=0. Acesso em: 23 jun. 2023.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo base do ensino médio do território catarinense: caderno 2 – formação geral básica / Secretaria de Estado da Educação. Florianópolis: Gráfica Coan, 2021a.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Currículo base do ensino médio do território catarinense: caderno 3 – portfólio de trilhas de aprofundamento / Secretaria de Estado da Educação. Florianópolis: Gráfica Coan, 2021b.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Novo ensino médio: componentes curriculares eletivos: construindo e ampliando saberes: caderno 4 – portfólio dos(as) educadores(as) / Secretaria de Estado de Educação. 2ª ed. Florianópolis: Gráfica Coan, 2021c.

SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. PLANO DE IMPLEMENTAÇÃO DO NOVO ENSINO MÉDIO / SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DE SANTA CATARINA. Florianópolis: 2022.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 28 ed. Rio de Janeiro: Record, 2018.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. 8. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

STRAFORINI, Rafael. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Estudos avançados, São Paulo, v. 32, p. 175-195, 2018. DOI: 10.5935/0103-4014.20180037. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/kRrXfwBFZLLDtKqNRmgRHpH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.

Published

2024-10-08

How to Cite

CARVALHO, M. T.; PAIM, M. M. W. . WHERE IS GEOGRAPHY IN THE NEW HIGH SCHOOL? the discipline in the curriculum of the Santa Catarina state school network. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e68374, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/68374. Acesso em: 19 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand