CONTRIBUTIONS OF CONTEMPORARY ARTISTS TO ART TEACHING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

a historical-cultural perspective

Authors

Keywords:

Contemporary art, Early Childhood Education, Historical-Cultural Theory

Abstract

This work aims to identify, from the theoretical assumptions of Historical-Cultural Theory and Historical-Critical Pedagogy, the contributions that art teaching and the approach of contemporary artists add to the development of children in Early Childhood Education. The bibliographical research, that has a investigative nature, brings together the studies of Elkonin (2017) and Leontiev (2004) in an approach that stages of child development and the main activity of each of them in early childhood with contemporary art. Firstly, the research relate the context of Early Childhood Education and art teaching from a Historical-Cultural Pedagogy perpective for the development of chilrem in early childhood and then analyze contemporary works or art and list their contributions to Early Childhood Education. It was verified that the teaching of art, especially the contemporary art in Early Childhood Education, makes contributions to the learning and development of children. The results achieved from this work highlight the importance of teachers structuring and systmatizing art teaching that goes beyond mechanized, naturalized and spontaneous activies with children, however, without falling into purely techicality. The art teaching allows children acess to historical and cultural knowledge that humanizes them, with an emphasis on the development of their higher psychic functions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Thais Rodrigues Furyama, State University of Maringá, Brazil.

Master's student in Education at the State University of Maringá.

Regina Ridão Ribeiro de Paula, State University of Maringá, Brazil.

PhD student in Education at the State University of Maringá. Teacher in the public network of Maringá.

Heloisa Toshie Irie Saito, State University of Maringá, Brazil.

PhD in Education from the University of São Paulo. Professor at the State University of Maringá.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 4 jun. 2024.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [2024]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l9394.htm. Acesso em: 4 jun. 2024.

ELKONIN, Daniil Barisovich. Sobre o problema da periodização do desenvolvimento psí-quico na infância. In: LONGAREZI, Andrea Maturano; PUENTES, Roberto Valdés (orgs.). Ensino desenvolvimental: Antologia Livro 1. Uberlândia: Edufu, 2017. p. 149-172.

EVA Lacerda. Disponível em: https://eva-lacerda.wixsite.com/evalacerdaatelie/exposicoes. Acesso em: 5 jun. 2024.

FACCI, Marilda Gonçalves Dias. A periodização do desenvolvimento psicológico individual na perspectiva de Leontiev, Elkonin e Vigostski. Cadernos CEDES, Campinas, v. 24, n. 62, p. 64-81, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/3Nc5fBqVp6SXzD396YVbMgQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6 jun. 2024.

IAVELBERG, Rosa. Desenho na Educação Infantil. São Paulo: Melhoramentos, 2013.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução: Rubens Eduardo Frias. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: UFSM, 2011.

MARTINS, Lígia Márcia. O ensino e o desenvolvimento da criança de zero a três anos. In: ARCE, Alessandra; LÍGIA, Márcia Martins (orgs.). Ensinando aos pequenos: de zero a três anos. 2. ed. Campinas: Alínea, 2012. p. 1-25.

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contri-buições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação Infantil e Arte: Sentidos e Práticas Possíveis. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA (UNESP). Pró-Reitoria de Graduação (org.). Ca-derno de formação: didática dos conteúdos formação de professores. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. v. 3. p.1-14.

PASQUALINI, Juliana Campregher; LAZARETTI, Lucinéia Maria. Que educação infantil queremos?: um manifesto em defesa da educação escolar para crianças pequenas. Bauru: Mireveja, 2022.

PEREIRA, Marcelo Campos. O tempo dos bebês na Educação Infantil. In: SILVA, José Ri-cardo; SOUZA, Regina Aparecida Marques de; MELLO, Suely Amaral (orgs.). Educação de bebês: cuidar e educar para o desenvolvimento humano. São Carlos: Pedro & João, 2018. p. 143-165.

ROCHA, Thalia Mendes; PAULA, Regina Ridão Ribeiro de; BALISCEI, João Paulo. Arte contemporânea e o uso de recursos didáticos-brinquedos: uma vivência com os (in)utencílios de Hélio Leites no ensino de Artes Visuais. O Mosaico, Curitiba, v. 12, n. 2, p. 163-186, 2020.

RIBEIRO, Poliana Hreczynski; SAITO, Heloisa Toshie Irie; FRANCISCO, Marcos Vinicius. Experiências artísticas e estéticas na aprendizagem e desenvolvimento das crianças em ida-de pré-escolar: contribuições da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17622/209209215625. Acesso em: 5 jun. 2024.

SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. 40. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. El problema del desarrollo cultural del niño. In: BLANCK, G. (org.). El problema del desarrollo cultural del niño y otros textos inéditos. Buenos Aires: Editorial Almagesto, 1998. p. 31-55.

Published

2024-11-01

How to Cite

FURYAMA, B. T. R. .; PAULA, R. R. R. de; SAITO, H. T. I. CONTRIBUTIONS OF CONTEMPORARY ARTISTS TO ART TEACHING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: a historical-cultural perspective. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e68469, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/68469. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand