EVALIATION LIKE A MONSTER?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.69524

Keywords:

evaluation, knowledge, learning,, post-structuralism

Abstract

In this article, realistic conceptions of knowledge that organize pedagogical decisions are problematized and encourage assessment to be seen as a “monster” that terrorizes the schooling processes of children, young people and adults. This discussion is developed in the light of post-structural theoretical contributions, the appropriation of which has been productive for understanding the theoretical assumptions that support certainties and legitimize exclusionary evaluative practices that feed fears and insecurities in the schooling processes. As a theoretical reference, contributions from post-structural contributions produced in the field of curriculum are appropriate in dialogue with reflections on assessment. As considerations resulting from these reflections, it is worth highlighting that the promotion of evaluative practices that can, in fact, contribute to the realization of a more democratic and inclusive education presupposes theoretical investment in reflections that make explicit the contingency of pedagogical decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Millena Soares Figueiredo, Rio de Janeiro State University, Brazil.

Master's student in Education at the Rio de Janeiro State University and Early Childhood Education Teacher at Colégio Sagres.

Talita Vidal Pereira, Rio de Janeiro State University, Brazil.

PhD in Education from the Rio de Janeiro State University and Associate teacher at the Faculty of Education of Baixada Fluminense.

References

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BOBBITT, John Franklin. O currículo. Lisboa: Didática, 2004.

BORRALHO, António; CID, Marília; FIALHO, Isabel. Avaliação das (para as) aprendizagens: das questões teóricas às práticas de sala de aula. In: ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho; FERNANDES, Domingos; PEREIRA, Talita Vidal; SANTOS, Leonor (org.). Avaliar para aprender em Portugal e no Brasil: perspectivas teóricas, práticas e de desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2019. p. 219-240.

COSTA, Hugo Heleno Camilo; LOPES, Alice Casimiro. O conhecimento como resposta curricular. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/jrPMcNpkw3Pp9XrszTjCr7m/?lang=pt. Acesso em: 3 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782022270024

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática, justiça social e sustentabilidade. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 189-204, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v32n94/0103-4014-ea-32-94-00189.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0014

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2008.

ESTEBAN, Maria Teresa. O que sabe quem erra: reflexões sobre avaliação e fracasso escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

FERNANDES, Domingos. Para uma teoria da avaliação no domínio das aprendizagens. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo. v. 19, n. 41, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1454/1454.pdf. Acesso em: 13 dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.18222/eae194120082065

FERNANDES, Domingos. Para um enquadramento teórico da avaliação formativa e da avaliação sumativa das aprendizagens escolares. In: ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho; FERNANDES, Domingos; PEREIRA, Talita Vidal; SANTOS, Leonor (org.). Avaliar para aprender em Portugal e no Brasil: perspectivas teóricas, práticas e de desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2019. p. 139-164.

FIALHO, Isabel; CHALETA, Elisa; BORRALHO, António. Práticas de avaliação formativa e feedback no Ensino Superior. In: CID, Marília; COSTA, Graça dos Santos; RAJADELL-PUIGGRÒS, Núria (coord,). Ensinar, avaliar e aprender no Ensino Superior: perspectivas internacionais. Évora: Universidade de Évora (Portugal), CIEP/UE, 2020. p. 65-92 Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/30651. Acesso em: 9 jul. 2022.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LEITE, Sérgio Antônio da Silva; KAGER, Samantha. Efeitos aversivos das práticas de avaliação da aprendizagem escolar. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, p. 109-134, jan./mar. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/yrYrP46SQ7g9gqn93qTfcCp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362009000100006

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico–social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1984.

OLIVEIRA, Renata Leite de. Percepções sobre avaliação de educadoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental: um estudo no CAp-UERJ. 2021. 184f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

PEREIRA, Talita Vidal. Analisando alternativas para o ensino de Ciências Naturais: uma abordagem pós-estruturalista. Rio de Janeiro: Quartet/Faperj, 2012.

PEREIRA, Talita Vidal. Gramática e Lógica: jogo de linguagem que favorece sentimentos de conhecimento como coisa. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 600-616, 2017. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss3articles/pereira.pdf. Acesso em: 22 nov. 2023.

PEREIRA, Talita Vidal. Políticas e práticas avaliativas: outras possibilidades de interpretar antigos problemas. Currículo sem Fronteiras, v. 23, e1151, 2023. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org/vol23articles/1151.pdf. Acesso em: 12 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v23.1151

PEREIRA, Talita Vidal; REIS, Matheus S. A. Limites democráticos de um projeto de formação comum a todos. Educar em Revista, v. 38, e 85861, p. 1-13, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/bMp3JF5KjZ44dKnKgRzhg8v/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2024.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1984.

SPOSITO, Marilia Pontes. A instituição escolar e a violência. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 104, p. 58-75, 1998.

YOUNG, Michael F. D. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: a defesa radical de um currículo disciplinar. Cadernos de Educação da FaE Pelotas, Pelotas, v. 38, p. 395-416, jan./abr., 2011. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000300005

https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WRv76FZpdGXpkVYMNm5Bych/?lang=pt. Acesso em: 25 fev. 2024.

Published

2024-04-30

How to Cite

FIGUEIREDO, M. S.; PEREIRA, T. V. EVALIATION LIKE A MONSTER?. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e69524 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.69524. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/69524. Acesso em: 14 jun. 2024.