TRAINING AND RESEARCH IN EDUCATIONAL ADMINISTRATION IN PORTUGAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i1.33183

Keywords:

Educational management, School as an educational organization, Normative and prescriptive perspectives, Analytical and interpretative approaches, Meta-research

Abstract

Educational administration is currently an expanding scientific area, with a notable investigative dynamism and increasing social and political visibility. In the context of the Portuguese reality, in the last two decades, there has been an accelerated movement towards the creation of postgraduate courses, an increase in individual and collective research and an increase in scientific publications. The growing centrality assumed by the sociological approaches of educational organizations, associated with the vast collection of research and scientific publications, has driven the realization of a meta-analysis to a wide range of works produced in this area. We selected 92 dissertations carried out as part of the pioneer master's course, and the oldest in the country in the area of ​​educational administration - the master's degree in Educational Sciences, specialization in Educational Administration at the University of Minho. Of the main trends identified, we highlight: i) the synchrony between the political agenda, professional experiences and research interests; ii) adherence to a certain theoretical pluralism, mobilizing two or more models of organizational analysis; iii) the use of a predominantly qualitative methodology, with an emphasis on the case study method; iv) the mobilization of a meso-approach of the school organization, seeking to articulate the micro and macro-analytical levels. On a more substantive level, this study also contributed to the discussion around some dilemmas and agendas that, in our view, intersect the construction of the educational administration object.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Licínio C. Lima, University of Minho, Portugal.

PhD in Education from the University of Minho and Full Professor at the Institute of Education and Psychology of Uminho.

Leonor L. Torres, University of Minho, Portugal.

PhD in Education from the University of Minho and associate professor at the Education Institute of the University of Minho.

References

BARROSO, João. A formação em administração educacional em Portugal. In: LUÍS, Ana; BARROSO, João; & PINHAL, João (Orgs.). A Administração da Educação: investigação, formação e práticas (pp. 85-104). Lisboa: Fórum Português de Administração Educacional, 1997.

BARROSO, João. A investigação sobre a escola: contributos da administração educacional. Investigar em Educação, Porto, Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 1, 1, 277-325, 2002.

BOGDAN, Robert C.; Biklen, Sari (1994). Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BUSH, Tony. Theories of Educational Management. Londres: Harper & Row, 1986.

COSTA, Jorge A. A Administração Educacional na Formação de Professores na Universidade de Aveiro: retrospectiva de duas décadas. Administração Educacional, Lisboa, 2, 136-145, 2002.

COSTA, Jorge A. Formação em Administração Educacional: décadas de oitenta e noventa. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2004.

DEROUET, Jean-Louis. Une sociologie des établissements scolaires: les dificultés de construction d’un nouvel objet scientifique. Revue Française de Pédagogie, Lyon, Université de Lyon, 78, 86-108, 1987.

DEROUEt, Jean-Louis. Présentation. Une science de l’administration scolaire est-elle possible? Réflexions autour de la circulation des savoirs entre recherche, politique et administration. Revue Française de Pédagogie, Lyon, Université de Lyon, 130, 5-14, 2000.

DUTERCQ, Yves. Administration de l’éducation: nouveau contexte, nouvelles perspectives. Revue Française de Pédagogie, Lyon, Université de Lyon, 130, 143-170, 2000.

ELLSTRÖM, Per Eric. Four Faces of Educational Organizations. Higher Education, Netherlands, 12, 231-241, 1983.

LIMA, Licínio C. O Ensino e a Investigação em Administração Educacional em Portugal: situação e perspectivas. In: AAVV, Ciências da Educação em Portugal: situação e perspectivas (pp. 91-117). Porto: Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, 1991.

LIMA, Licínio C. Organizações educativas e administração educacional. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Universidade do Minho, 5(3), 1-8, 1992.

LIMA, Licínio C. Construindo um objecto: para uma análise crítica da investigação portuguesa sobre a Escola. In: ESTRELA, Albano; BARROSO, João; FERREIRA, João (Eds.). A Escola, um Objecto de Estudo (pp. 10-28). Lisboa: AFIRSE/FPCE, 1995.

LIMA, Licínio C. Para o estudo do ensino e da formação em administração educacional em Portugal. In: LUÍS, Ana; BARROSO, João; & PINHAL, João (Orgs.). A Administração da Educação: investigação, formação e práticas (pp. 15-54). Lisboa: Fórum Português de Administração Educacional, 1997.

LIMA, Licínio C. Sociologia das Organizações Educativas: contributos para a formação pós-graduada em Administração Educacional. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (Org.). A Gestão da Educação na Sociedade Mundializada (pp. 53-100). Rio de Janeiro: DP & A, 2003.

MAROY, Christian. L'école à la lumière de la sociologie des organisations. Education Formation, 228, 27-50, 1992.

MORGAN, Gareth. Images of Organization. Beverly Hills: Sage, 1986.

SANDER, Benno. Gestão da Educação na América Latina: construção e reconstrução do conhecimento. Campinas: Autores Associados, 1995.

SANDER, Benno. Construindo Pontes de Cooperação Internacional. Brasília: Liber Livro; Intereduc, 2014.

SILVA, Guilherme. Para o estudo da formação em administração educacional: algumas questões iniciais. In: LUÍS, Ana; BARROSO, João; & PINHAL, João (Orgs.). A Administração da Educação: investigação, formação e práticas. Lisboa: Fórum Português de Administração Educacional, 1997. p. 105-120

SILVA, Guilherme. Modelos de Formação em Administração Educacional. Braga: Universidade do Minho, 2006.

TORRES, Leonor L.; LIMA, Licínio C. Research into Educational Management in Portugal: Themes, Focus and Methodologies. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS), Roma, Roma Tre University, 11, pp. 193-205, 2015 doi: 10.7358/ecps-2015-011-torr

TORRES, Leonor L.; LIMA, Licínio C.; PALHARES, José A. (Orgs.). As investigações que se fazem... Rotas de pesquisa e tendências dominantes. In: TORRES, Leonor L.; PALHARES, José A. (Orgs.). Metodologia da Investigação em Ciências Sociais da Educação. Vila Nova de Famalicão: Húmus, 2014. p. 13-38

Published

2017-04-28

How to Cite

LIMA, L. C.; TORRES, L. L. TRAINING AND RESEARCH IN EDUCATIONAL ADMINISTRATION IN PORTUGAL. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 29–48, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i1.33183. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i1.33183. Acesso em: 18 may. 2024.