The PEDAGOGY AND EDUCATION IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES IN UNICENTRO / PARANÁ

a curricular construction based on educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i2.35144

Keywords:

Pedagogy. Social Pedagogy. School and non-school spaces.

Abstract

The article historically contemplates how the Pedagogy course has been adapting to public policies and the evidence of meeting socio-cultural demands. It presents the discussion of pedagogy as a field of knowledge, presenting the concept of Social Pedagogy as an alternative to meet the desires of the historical-social-curricular process, in which education is inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Suzete Terezinha Orzechowski, State University of the Midwest, Brazil.

Master in Education from the State University of Campinas. Effective Professor in the Department of Pedagogy - Campus Sta Cruz - Guarapuava / Pr.

References

AGUIAR, Marcia Angela da S. et all. Diretrizes curriculares do curso de Pedagogia no Brasil: disputas de projetos no campo da formação do profissional da educação. Educação e Socieddade. Campinas, vol. 27, n. 96 (Especial), p. 819-842, out. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v37n130/04.pdf>. Acesso em: 28 nov.2013.

BOURDIEU, Pierre. Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires: Montressor/Junga Simbólica, 2002.

______. Contrafogos: táticas para enfrentar a invasão neoliberal. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

______. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.

CALIMAN, Geraldo. Entrevista consedida a Suzete Terezinha Orzechowski. Canoas: 3º Congresso Ibero-Americano de Pedagogia Social e XXIV Seminário Interuniversitário de Pedagogia Social, Entrevista, 19 out. 2011. [A entrevista encontra-sentranscrita nos anexos da tese de doutoramento]

______. Fundamentos teóricos e metodológicos da pedagogia social na Europa (Itália). In: Congresso Internacional de Pedagogia Social, 1., mar. 2006. Anais. São Paulo, 2006.

______. Pedagogia social na Itália. In: SOUZA NETO, João Clemente de et al. (Orgs.). Pedagogia social: contribuições para uma teoria geral da educação social. São Paulo: Expressão e Arte, 2009. v. 2.

______. Pedagogia social: contribuições para evolução de um conceito. In: SILVA et al. (Orgs.). Pedagogia social: contribuições para uma teoria geral da educação social. São Paulo: Expressão e Arte, 2011. v. 2.

______. Pedagogia Social: seu potencial crítico e transformador. Revista de ciências da educação, UNISAL, Americana, v. 12, n. 23, p. 341-368, 2º semestre 2010.

CARRERAS, Juan Saez; MOLINA, Jose Garcia. Pedagogía social: pensar la educación social como profesión. Madrid: Alianza, 2006.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

______.Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREITAS, Luiz Carlos de. Uma Pós-Modernidade de Libertação: reconstruindo as esperanças. Campinas: Autores Associados, 2005.

GONZALEZ, Mario Viché. Una pedagogía de la cultura: la animación sociocultural. Zaragoza: Certeza, 2006.

______. La animación cibercultural. Zaragoza: Certeza, 2007.

______. La educación sociocultural. Zaragoza: Certeza, 2010.

GUILHERMETTI, Paulo. Educação e sensibilidade. Guarapuava: UNICENTRO, 2007.

GRACIANI, Maria Stela Santos. A pedagogia Social no trabalho com crianças e adolescentes em situação de rua. In: SILVA, Roberto et al. (Orgs.). Pedagogia Social: contribuições para uma teoria geral da educação social. São Paulo: Expressão e Arte, 2011. v. 2.

LIBANEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2003.

______. Pedagogia e pedagogos, para que? São Paulo: Cortez, 1999.

LÓPEZ-HERRERIAS, José Ángel. Educación para una cultura comunitaria: por una identidad metamoderna. Valencia: Nau Libres, 2005.

______. Entrevista concedida a Suzete Terezinha Orzechowski. Universidad Complutense de Madrid, 13 jun. 2012. [A entrevista encontra-sentranscrita nos anexos da tese de doutoramento]

______. Paradigmas y Métodos Pedagógicos para la Educación Social: la praxis pedagógica en educación social. Valencia: Nau Libres, 2000.

______ (Coord.). El educador social: líneas de formación y de actuación. Madrid: Guillermo Mirecki, 1995.

MACHADO, Evelcy Monteiro. Entrevista concedida a Suzete Terezinha Orzechowski. Curitiba, 30 nov. 2011. [A entrevista encontra-se transcrita nos anexos da tese de doutoramento]

______. A pedagogia social: reflexões e diálogos necessários. In: SOUZA NETO; SILVA; MOURA (Orgs.). Pedagogia social. São Paulo: Expressão e Arte, 2009.

______. Construção da identidade profissional do pedagogo social no Brasil. Revista virtual quadernsanimacio.net, Espanha, n. 17,p. 45-52, jan. 2013. Disponível em: <http://quadernsanimacio.net/ANTERIORES/diecisiete/pdfs/CONSTRU.pdf>. Acesso em: 14 abr 2016

______. Pedagogia, pedagogia social: educação não-formal. Tuiuti: Curitiba, 2010. Disponível em: <http://www.boaaula.com.br/iolanda/producao/me/pubonline/evelcy17art.html>. Acesso em: 15 ago. 2011.

______. Pedagogia social no Brasil: políticas, teorias e práticas em construção. In: EDUCERE, 9., 2009. Anais. Curitiba, 2009.

______. Pedagogia social: percursos, concepções e tendências. In: SILVA et al. (Orgs.). Pedagogia Social: contribuições para uma teoria geral da educação social. São Paulo: Expressão e Arte, 2011. v. 2.

MACHADO, Evelcy Monteiro; MACHADO, Larissa Monteiro. O campo de trabalho do educador social escolar e não escolar na organização da pedagogia social no Brasil. In: SIMPÓSIO ANPAE, 2011. Anais. 2011.

MARON, Neura Maria Weber. Reestruturação produtiva, escolarização fabril e inserção do pedagogo na fábrica. CRV: Curitiba, 2015.

MERINO, José. Entrevista concedida a Suzete Terezinha Orzechowski. Universidad Complutense de Madrid, 24 maio 2012. [A entrevista encontra-se transcrita nos anexos da tese de doutoramento]

NUNES, César. Educar para a emancipação. Florianópolis: Sophos, 2003.

PEREZ_SERRANO, Gloria. Pedagogia Social: educação social. Madrid: Narcea, 2010.

PIMENTA, Selma Garrido et al. (Orgs.). Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 2011.

REQUEJO-OSÓRIO, Augustin; CARIDE-GOMEZ, J. Antonio. La Formación de animadores: Universidad de Santiago de Compostela. In: IBAÑEZ, Ricardo Marin; PÉREZ-SERRANO, Gloria. La Pedagogia Social en la Universidad: realidad y prospectiva. Madrid: I.C.E./ UNED, 1986.

RIBAS MACHADO, Érico. A constituição da pedagogia social na realidade educacional brasileira. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.

______. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 2002

SILVA, Roberto et al. (Orgs.). Pedagogia Social: contribuições para uma teoria geral da educação social. São Paulo: Expressão e Arte, 2011. v. 2.

SHEIBE, leda. Diretrizes curriculares para o curso de pedagogia: trajetória longa e inconclusa. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, p. 43-62, jan./abr. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v37n130/04.pdf>. Acesso em: 22 mai de 2013

SOUZA NETO, João Clemente de et al. (Orgs.). Pedagogia social. São Paulo: Expressão e Arte, 2009.

SUCHODOLSKI, Bogdan. A pedagogia e as grandes correntes filosóficas: a pedagogia da essência e a pedagogia da existência. São Paulo: Centauro, 1997.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. Buenos Aires: CLACSO; São Paulo: Expressão Popular, 2007.

UCAR, Xavier. Entrevista concedida a Suzete Terezinha Orzechowski. 3º Congresso Ibero-Americano de Pedagogia Social e XXIV Seminário Interuniversitário de Pedagogia Social. Canoas, 20 out. 2011.

Published

2017-08-31

How to Cite

ORZECHOWSKI, S. T. The PEDAGOGY AND EDUCATION IN SCHOOL AND NON-SCHOOL SPACES IN UNICENTRO / PARANÁ: a curricular construction based on educational policies. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 290–309, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i2.35144. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i2.35144. Acesso em: 16 jul. 2024.