The pedagogy course at Vale do Mamanguape in the context of current national curriculum guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i2.35588

Keywords:

Pedagogy. Formation of pedagogues. Teaching.

Abstract

This text is inserted in the center of the theoretical and epistemological debate about the education of the pedagogue, the constitutive curriculum base of the Pedagogy courses and the field of performance of this professional, mainly, focused on the teaching area, in line with the guidelines of the Guidelines National Curricula for the Pedagogy course (Resolution CNE / CP 1/2006). From an analytical point of view, it puts the Pedagogy course at UFPB Campus IV in the current context, analyzing its Political-Pedagogical Project, the guidelines that guide the organization of Pedagogy courses at national level (Resolution CNE / CP 1/2006) and the speeches of some graduates of that course, with the objective of understanding the links formed between the initial training received and the performance of students as pedagogues, especially pedagogues-teachers. Even with the possibility of the pedagogue acting in the areas of teaching, management and research, the Pedagogy course located in the Mamanguape Valley, has been contributing to the education of the region by training professionals to work mainly in the teaching area.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Evelyn Fernandes Azevedo Faheina, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Paraíba (UFPB). Adjunct Professor at the Department of Education, UFPB, Campus IV.

Francisca Terezinha Oliveira Alves, Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte. Associate Professor I, Department of Education, UFPB, Campus IV.

References

Referências

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores(as): narrativa autobiográfica de caminhos trilhados na pesquisa. In: MORAES, Dislane Zerbinatti; LUGLI, Rosário Silvana Genta. (orgs.). Docência, pesquisa e aprendizagem: (auto) biografias como espaços de formação/intervenção. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. (Artes de viver, conhecer e formar).

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 10 jun. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 1 de 15 de maio de 2006. Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Graduação em Pedagogia, Licenciatura. Brasília: MEC, 2006.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia como ciência da educação. 2ed. São Paulo: Cortez, 2008.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Diretrizes Curriculares da Pedagogia: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Revista Educação & Sociedade. v.27, n. 96 - Especial, p. 843-876, out./2006. Disponível em: http://www.cdn.ueg.br/arquivos/desenvolvimento_curricular_134/conteudoN/2673/Texto_do_Libaneo_Diretrizes_Curriculares_da_Pedagogia_-_Imprecisoes_teoricas_e_concepcao_estreita_da_formacao_profissinal_de_educadores.pdf. Acesso em: 12 jun. 2017.

______. Pedagogia e Pedagogos, para quê?. 4ed. São Paulo: Cortez, 2000.

LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma Garrido. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Revista Educação e Sociedade. Ano XX, n. 68, p. 239-277, 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73301999000300013&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 12 jun. 2017.

MASCARENHAS, Aline Daiane Nunes; FRANCO, Maria Amélia Santoro. De pedagogos a professores: balanço de uma década das Diretrizes Curriculares dos cursos de Pedagogia no Brasil. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP). v. 2, n. 1, p. 41-55. Disponível em: http://itp.ifsp.edu.br/ojs/index.php/RIFP/article/view/634. Acesso em: 12 jun. 2017.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 5ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. A significação da pedagogia: discurso curricular, representações sociais e perspectivas de ensino na formação inicial de pedagogos. 2012. 195f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA PERAÍBA (UFPB). Centro de Ciências Aplicadas e Educação. Projeto Político-Pedagógico do Curso de Pedagogia. 2006.

Published

2017-08-31

How to Cite

FAHEINA, E. F. A.; ALVES, F. T. O. The pedagogy course at Vale do Mamanguape in the context of current national curriculum guidelines. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 344–355, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i2.35588. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i2.35588. Acesso em: 16 jul. 2024.