PRODUCTION OF IDENTITIES IN WORKS PRESENTED AT LUSO-BRAZILIAN COLLOQUIUMS IN 2002 AND 2004

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.35490

Keywords:

Curriculum field of internationalization., Luso-Brazilian colloquia., Identities.

Abstract

This article deals with the study of the internationalization of the curriculum field, focusing on papers presented at Portuguese -Brazilian colloquia from 2002 and 2004, on curriculum issues and identity production. Initially, a historical contextualization of the Luso-Braziliancolloquium is carried out, thenit is reflected on the internationalization of the field of the curriculum and on the vision of this conception present in the editorials of the Luso-Brazilian colloquia and, in the last section, the category identity. It is concluded that understanding the direct relationship between questions about multiculturalism and about the formation of the subject's identity, involved in the school teaching-learning process, is essential for the school to be geared towards social interaction and training, so that students can share their beliefs and values and learn to respect, recognize and value the differences of the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Leonardo Dias Ferreira, Federal Institute of Minas Gerais, Brazil.

Master in Education by the Catholic University of Petropolis and professor of Physical Education in the public network of the State of Minas Gerais.

References

CANCLINI, N. G. Culturas Híbridas. Editora da Universidade de São Paulo. São Paulo, 1999.

ESTEVÃO V. Carlos. Justiça, direitos humanos e educação na era da globalização. Colóquio Luso-brasileiro, mesa redonda, 2006.

LEITE, Carlinda (2000). A flexibilização curricular na construção de uma escola mais democrática e mais inclusiva, in Território Educativo, nº 7

LEITE Carlinda. A atenção ao multiculturalismo nas políticas da educação escolar em Portugal. Colóquio Luso-brasileiro, mesa redonda, 2004.

LOUREIRO Maria Bastos. Professor: identidade mediadora. Editora Loyola, São Paulo, Brasil, 2004.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Internacionalização do Campo do currículo: condições, desafios e possibilidades de um novo paradigma. Universidade Católica de Petrópolis. Projeto de Pesquisa Apresentado ao CNPq.

MOREIRA Antônio Flávio Barbosa. Currículo e transgressões: dialogando com William Pinar.

MOREIRA Antônio Flávio Barbosa. Internacionalização do campo do currículo hoje: estratégias e desafios. 2012.

MOREIRA, Antônio Flávio e CANDAU, Vera Maria (org). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 5 ed. Petrópolis, RJ: vozes, 2010.

NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física e esporte escolar: poder, identidade e diferença. São Paulo, 2006.

Texto apresentado a faculdade de educação de São Paulo como parte dos requisitos para obtenção de grau de Mestre em Educação.

PÉREZ-GÓMEZ, A. O pensamento prático do professor. A formação do professor como profissional reflexivo. IN: NÓVOA, A.(org.) Os professores e sua formação. Lisboa, Publicações Dom Quixote, 1995.

RIBEIRO, António Carrilho (1995). Desenvolvimento curricular, Lisboa: Texto Editora.

SILVA, T. T. A produção social da identidade e diferença. In Silva, T. T (org) Identidade e Cultura. A perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SOUZA Maria Jesus. A etnografia a serviço do currículo. Colóquio Luso-brasileiro, mesa redonda, 2004.

Published

2017-12-31

How to Cite

FERREIRA, L. D. . PRODUCTION OF IDENTITIES IN WORKS PRESENTED AT LUSO-BRAZILIAN COLLOQUIUMS IN 2002 AND 2004. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 474–483, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i3.35490. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i3.35490. Acesso em: 20 may. 2024.