SOCIOLOGY PATHWAYS IN HIGH SCHOOL CURRICULUMS IN BRAZIL

what do teachers and students say?

Authors

  • Maria das Dôres Sousa Federal University of Piaui, Brazil.
  • Maria Alveni Barros Vieira Federal University of Piaui, Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i3.35495

Keywords:

Sociology Discipline., High school., Curriculum., Teacher., Student.

Abstract

This article is part of a research project, in a conclusive phase and aims to contribute to the debate on Sociology in high school, based on the statements of the teachers and students participating in this study. The immersion in the empirical field was constituted in the documentary analysis and application of a questionnaire. The results presented were obtained through a qualitative research methodology. Initially, a bibliographic survey was carried out that allowed us to build a brief history of the institutionalization of the discipline of Sociology in the high school curriculum in Brazil. Then, we sought the words of the teachers and students surveyed, elements for an understanding of the institutionalization of Sociology in the curricula of Brazilian high schools. Finally, we point out conclusive elements of the study that point out possible contributions from Sociologies to the formation of students' critical perception of society, groups, laws and rights, thus contributing to the formation of citizenship for young high school students.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria das Dôres Sousa, Federal University of Piaui, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte and Associate Professor II from the Federal University of Piauí.

 

Maria Alveni Barros Vieira, Federal University of Piaui, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte and Full Professor at the Federal University of Piauí.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: lei 9394/96. Brasília, 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio, MEC – Ciências Humanas e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2000, v. 4. Censo. 2006.

BARDIM, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Rego e Augusto pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.

CARVALHO, Lejeune Mato Grosso Xavier. A trajetória histórica da luta pela introdução da disciplina de sociologia no ensino médio no Brasil. In: CARVALHO, Lejeune Mato Grosso Xavier de. Sociologia e ensino em debate: experiências e discussão de sociologia no ensino médio. Ijuí: Unijuí, 2004. p. 17-60.

COVRE, Maria de Lourdes Manzini. O que é cidadania. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 1991.

DAMASCENO, Maria Nobre. Trajetória da juventude: caminhos, encruzilhadas, sonhos e expectativas. In: DAMASCENO, Maria Nobre et al. (Org.) Trajetórias da juventude. Fortaleza: LCR, 2001. p. 09 - 24. (Coleção Diálogos Intempestivos).

FERREIRA, Fátima Ivone de Oliveira. Juventude e tempo presente: a contribuição da sociologia como disciplina escolar. In: In: FIGUEIREDO. André Videira; OIVEIRA, Luiz Fernandes de; PINTO, Nalayne Mendonça. (Orgs). Sociologia na Sala de aula: reflexões e experiências docentes no estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2012.

FRANCO, Maria Loura Barbosa. Análise de conteúdo 3. Ed. Brasília: Liber Livro, 2008. (Coleção Série pesquisa, v. 6).

OLIVEIRA, Dalta Motta. A prática pedagógica dos professores de Sociologia: entre a teoria e a prática. 2007. 111 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –

Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2007.

PINTO, Umberto de Andrade. O papel e os desafios da educação básica no Brasil. In: PIMENTA Garrido Selma; PINTO, Umberto de Andrade. (Orgs). O papel da escola pública no Brasil contemporâneo. 1. Ed São Paulo: Luyola, 2013.

SANTOS, Mário Bispo. A sociologia no contexto das representações do ensino médio. In: CARVALHO, Lejeune Mato Grosso Xavier de. Sociologia e ensino em debate: experiências e discussão de sociologia no ensino médio. Ijuí: Unijuí, 2004. p. 131-180.

SARANDY, Flávio Marcos Silva. O ensino de sociologia: insulamento e invisibilidade de uma disciplina. In: FIGUEIREDO. André Videira; OIVEIRA, Luiz Fernandes de; PINTO, Nalayne Mendonça. (Orgs). Sociologia na Sala de aula: reflexões e experiências docentes no estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 1012.

SILVA, Ileize Luciana Fiorelli. A sociologia no ensino médio, conteúdos e metodologias: perfil no primeiro ano de implantação nas escolas de Londrina e região. Disponível em: . Acesso em: 17 jun. 2008.

SILVA, Ileize Luciana Fiorelli. O ensino das ciências sociais/sociologia no Brasil: histórico e perspectivas. Coleção Explorando o Ensino Sociologia. v. 15. Brasília: Ministério da Educação Brasil, 2011. p. 15-60.

SOUSA, Maria das Dôres. Contribuição da sociologia como disciplina escolar no ensino médio. In: Caminhos da pós-graduação em educação norte e nordeste: produção de conhecimento, assimetrias e desafios regionais. XXPENN. 2014, Natal, Anais. Natal, 2014. P.

SOUSA, Maria das Dôres. Identidade e Docência: o professor de sociologia do ensino médio. Curitiba: Appris, 2016.

TOMAZINI, Daniela Aparecida; GUIMARÃES, Elisabeth da Fonseca. Sociologia no ensino médio: historicidade e perspectiva da ciência da sociedade. In: CARVALHO, Lejeune Mato Grosso Xavier (Org.). Sociologia e ensino em debate: experiências e discussão de sociologia no ensino médio. Ijuí: Unijuí, 2004. p. 197-218.

Published

2017-12-31

How to Cite

SOUSA, M. das D.; VIEIRA, M. A. B. . SOCIOLOGY PATHWAYS IN HIGH SCHOOL CURRICULUMS IN BRAZIL: what do teachers and students say?. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 484–493, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i3.35495. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i3.35495. Acesso em: 20 may. 2024.