CURRICULUM BY PROJECTS

repercussions for innovation in Higher Education and Engineering Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.28548

Keywords:

Projects, Curriculum, Higher Education, Engineering teaching

Abstract

This study brings to reflection the results of a qualitative research that aimed to analyze the feasibility of a curriculum by projects to be an innovation in higher education. A theoretical study of curriculum and projects gave rise to analytical categories. The field research took place at Universidade Federal Paraná- campus Litoral, an institution that develops an alternative curricular organization and a project-based pedagogical proposal. The data collected from interviews, observation and analysis of documents led to the elaboration of empirical categories. The triangulation of the analytical and empirical categories brought indicators that point to the potential of innovation of the curriculum by projects when being able to articulate a set of elements considered as relevant for a new praxis in Higher Education. Based on the research results, the potential of the curriculum for projects to create new scenarios in engineering education is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elize Keller-Franco, Adventist University Center of São Paulo, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo. He teaches in the Pedagogy course and in the Master's degree at the Centro Universitário Adventista Engenheiro Coelho.

Marcos Tarciso Masetto, Pontifical Catholic University of São Paulo, Brazil.

PhD in Educational Psychology at the ontifícia Universidade Católica de São Paulo and Free Lecturer in Didactics at the Pontifical Catholic University of São Paulo.

References

ANDERSEN, A. A. Fórmula EPS – Projeto Semestral Europeu. In: CAMPOS, L. C.; DIRANI, E.A.T; MANRIQUE, A. L. (orgs). Educação em Engenharia: novas abordagens. São Paulo: Educ, 2011.

BEANE, A. J. Integração curricular: a essência de uma escola democrática. Currículo sem fronteiras, v.3, n.2, p.91-110, jul./dez. 2003.

BEHRENS, M. A. A interconexão da metodologia de projetos com utilização de recursos informacionais num paradigma da complexidade. In: ENDIPE, 2004, Curitiba: Anais do ENDIPE, 2004, 2 v.

BERNSTEIN, Basil. Estruturação do discurso pedagógico: Classe, Códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1995.

BOUTINET, J. P. Antropologia do projeto. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Resolução CNE/CES n. 11, de 11 de março de 2002.

BRINGHENTI, I. O ensino na Escola Politécnica da USP: fundamentos para o ensino de Engenharia. São Paulo: EPUSP, 1993.

BRUNNER, J. O Processo da Educação. Editora Nacional, São Paulo: 1976.

CAMPOS, L. C.; DIRANI, E.A.T; MANRIQUE, A. L. (orgs). Educação em Engenharia: novas abordagens. São Paulo: Educ, 2011.

CASTANHO, M. E. Professores e inovações. In: CASTANHO & CASTANHO (Orgs.). O que há de novo na educação superior: do projeto pedagógico à prática transformadora. Campinas: Papirus, 2000.

CUNHA, F.M. Ensino de Engenharia: abordagem pela complexidade. Revista de Ensino de Engenharia, v. 34, n. 1, p. 3-16, 2015.

DEWEY, J. Como pensamos. 3. ed. Tradução de Haydée de Camargo Campos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.

FERNANDES, S. R.; FLORES, M. A.; LIMA, R.M. A Aprendizagem Baseada em Projetos Interdisciplinares: avaliação do impacto de uma experiência no ensino de engenharia. Avaliação, Campinas, SP, V. 15, n.3, p. 59-86, nov. 2010.

HATTUM-JANSEM, N. V. A avaliação dos alunos no contexto de um projeto interdisciplinar. In: CAMPOS, L. C.; DIRANI, E.A.T; MANRIQUE, A. L. (orgs). Educação em Engenharia: novas abordagens. São Paulo: Educ, 2011.

HERNADEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

KELLER-FRANCO, E. Currículo por projetos: inovação do ensinar e aprender na educação superior. Dissertação (mestrado em Educação: currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2008.

KELLER-FRANCO, E . Inovação na educação superior: o currículo por projetos. In: MASETTO, Marcos T. Inovação no ensino superior. São Paulo. Loyola, 2012.

KNIGHT, G. R. Filosofia & educação. Engenheiro Coelho, SP, Imprensa Universitária Adventista, 2001.

LEITE, E.; MALPIQUE, M.; SANTOS, M. R. Trabalho de projecto: aprender por projectos centrados em problemas. 4. ed. Porto: Afrontamento, 2001.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MASETTO, M. T. (org). Inovação no Ensino Superior. São Paulo, Loyola, 2012.

MASETTO, M. T. Inovação Curricular no Ensino Superior. e-curriculum, vol.7, nº 2, 2011.

MASETTO, M. T . PBL na Educação? In: ENDIPE, Curitiba: Anais do ENDIPE, v.2, 2004.

MOESBY, E. Reflections on making a change towards projects oriented and problem- based learning. World Transactions on Engineering and Technology Education, Aalborg, Dinamarca, vol.3, n.2, 2004.

MOURA, D. G.; BARBOSA, E. F. Trabalhando com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis: Vozes, 2006.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

WEENK, W.; BLIJ, M.B.V. A Metodologia PLEE e as experiências na Universidade do Twente. In: CAMPOS, L. C.; DIRANI, E.A.T; MANRIQUE, A. L. (orgs). Educação em Engenharia: novas abordagens. São Paulo: Educ, 2011.

ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2018-04-26

How to Cite

KELLER-FRANCO, E.; MASETTO, M. T. . CURRICULUM BY PROJECTS: repercussions for innovation in Higher Education and Engineering Education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 1, n. 11, p. 14–28, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.28548. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v1n11.28548. Acesso em: 19 may. 2024.