YOUTH AND VOCATIONAL TRAINING IN THE CONTEXT OF HIGH SCHOOL REFORMS AND NATIONAL CURRICULUM GUIDELINES (1971-2017)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.34824

Keywords:

Youth, Education and Work, Professional and Technological Education, Educational Reforms, Curricular Guidelines

Abstract

How has the construction of educational reforms and curricular guidelines been taking place, admitting the relationship between education and work as schooling has been adopted as central to public policies that envision the social insertion of young people? Based on this guiding question, the objective of this study is to deepen the conceptions of the reforms of high school articulated or not to the professionalization of young people. Based on bibliographic and documentary research, the strength of the dualism between propaedeutic and professional education is evidenced, with the overcoming of this duality not being what has defined the identity of high school and its limits as a possibility of schooling and professionalization of young people . It can be understood that the changes that have occurred in educational legislation in recent years have been to fulfill formalities of a quantitative and economic nature without satisfactorily facing the challenges of promoting the emancipation of young people through education. A revealing aspect of this process is the continuation of educational reforms that prioritize the search for a quick insertion in the job market without this insertion becoming better education levels for young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Salvador Rodrigues de Oliveira, Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo, Brazil.

PhD student in Production Engineering and Public Contractor at the Rectorate of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo.

Sueli Soares dos Santos Batista, Paula Souza State Technological Education Center

PhD in School Psychology and Human Development by the University of São Paulo. She is currently a professor and researcher for the Professional Master's Degree at the Paula Souza State Technological Education Center.

References

APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRASIL. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/ legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html> Acesso em: 10 maio 2017.

BRASIL. Diário Oficial da União. Exposição de Motivos do Ministro da Educação e Cultura. Brasília, DF, de 30 de março de 1971a.

BRASIL. Lei nº 7.044, de 18 de Outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971, referentes à profissionalização do ensino de 2º grau. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1980-1987/lei-7044-18-outubro-1982-357120-norma-pl.html> Acesso em: 05 maio 2017.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm> Acesso em: 18 set. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o Parágrafo 2º art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação profissional. Diário Oficial da União, Brasília, 1997.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Decreto nº. 5.154, de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº. 9 394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. D.O.U., Brasília, 26 jul. 2004. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20042006/2004/Decreto/D5154.htm> Acesso em: 10 jun. 2017.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Básica. Resolução nº 4, de 16 de agosto de 2006. Altera o artigo 10 da Resolução CNE/CEB nº 3/98, que institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/rceb04_06.pdf> Acesso em: 10 maio 2017.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio em Debate. Texto para discussão. Brasília, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=669 5-dcn-paraeducacao-profissional-debate&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid =30192. Acesso em: 19 nov. 2016.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº. 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares para a Educação Profissional. D.O.U., Brasília, 21 set. 2012, Seção 1, p. 22. Disponível em: <http://curitiba.ifpr.edu.br/wpcontent/ uploads/2011/06/resolu%C3%A7%C3%A3o-DIRETRIZESEDUCACAOPROFISSIO- NAL-6_12-ATUAL.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2017.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm> Acesso em: 10 jun. 2017.

CORDÃO, Francisco A. Desafios das diretrizes curriculares nacionais para a educação profissional. Boletim Técnico do SENAC. Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.26-47, maio/ago.2013.

FRANKFURT, Sandra H. Implicações da formação profissional na escola. Revista USP. São Paulo, n.80, p. 125-133, dezembro/fevereiro 2008-2009. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/revusp/article/viewFile/13722/15540>. Acesso em: 10 maio 2017.

FREITAS, Luis Carlos de. Ciclos, seriação e avaliação: confronto de lógicas. São Paulo: Moderna, 2003.

FRIGOTO, Gaudêncio. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Revista Educação & Sociedade. Campinas, vol. 28, n. 100 – Especial, p.1129-1152, out. 2007.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. A gênese do Decreto nº 5.154/2004: um debate no contexto controverso da democracia restrita. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

LEITÃO MEDEIROS, Valéria M.; LEITE, Jocileide B. C.; PEREIRA, Maria Z. C. Trajetória histórica das políticas curriculares da educação profissional técnica de nível médio no Brasil. Revista Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v.22, n.2, p.137-153, mai./ago.2013.

LIBÂNEO, José C; OLIVEIRA, João F de; TOSCHI, Mirza S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10 ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012. (Coleção docência em formação: saberes pedagógicos).

LIRA, Alexandre T. N. Reflexões sobre a legislação de educação durante a ditadura militar (1964-1985). Revista Histórica. Arquivo público do Estado de São Paulo, São Paulo, Edição nº 36 de junho de 2009, p. 1-10. Disponível em: <http://www.arquivoestado.sp.gov.br/site/assets/publicacao/anexo/historica36.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2017

LOPONTE, Luciana N. Educação profissional: um estudo da lei e implantação da reforma do ensino técnico e suas decorrências no CEFET-RS (1997-2004). Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política e Sociedade. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo: PUCSP, 2006.

LOPONTE, Luciana N. Juventude e educação profissional: Um estudo com os alunos do IFSP. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política e Sociedade. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo: PUCSP, 2010.

MOREIRA, Antonio F.; SILVA, Tomaz T. da (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. 12ª. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

RAMOS, Mozart N. Impacto da educação para o trabalho na sociedade. Boletim Técnico do SENAC. Rio de Janeiro, v. 40, n.3, p. 6-17, set/dez.2014.

SILVA, Joyce M. A. P. e. Cultura nacional, cultura das organizações e a gestão democrática: algumas reflexões. Revista Gestão em Ação. v.9, n.3, p. 367-379, set./dez. 2006. Disponível em: <http://www.gestaoemacao.ufba.br/revistas/rgav9n3joycesilva. pdf>. Acesso em: 10 maio 2017.

Published

2018-04-26

How to Cite

OLIVEIRA, S. R. de; BATISTA, S. S. dos S. YOUTH AND VOCATIONAL TRAINING IN THE CONTEXT OF HIGH SCHOOL REFORMS AND NATIONAL CURRICULUM GUIDELINES (1971-2017). Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 1, n. 11, p. 84–93, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.34824. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v1n11.34824. Acesso em: 19 may. 2024.