INTEGRAL EDUCATION AND GOVERNANCE IN THE CONTEXT OF “ROLL-OUT NEOLIBERALISM”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.39682

Keywords:

Comprehensive education., Governance, Neoliberalism

Abstract

In this article, attention is paid to the comprehensive education curriculum in the context outlined, based on Stephen Ball's studies, as roll-out neoliberalism, which has network governance as its main characteristic, reconfiguring public-private management beyond the limits of the nation-state. In this context, the offer of comprehensive education arises mainly from public-private partnerships, greatly leveraging the third sector in Brazil, particularly from 2006 onwards and from the Compromisso Todos pela Educação movement. The following programs are taken as an empirical reference: i) More Education (SME), supported by public resources, voluntary work (graduates and any people in the community) and business philanthropy; ii) Escola Cidadã Integral program (Paraíba), whose management is advised by the Institute for the Responsibility for Education (ICE), based on People Management Technology (TGP); student leadership; strategic planning; and strict evaluation. In Paraíba, the programs are recent and the results are not measurable. In Pernambuco, where ICE has been operating since 2004, the Education Development Index (IDEB) rose from the 22nd position to the 1st in 2017. The main criticisms are of being guided by the logic of the market, strong control / regulation of professionals , processes and students and non-politicization of subjects. However, schools and their subjects are not mere reproducers, per se, of what the business and political elite determines them to be, but microspaces and subjects that resignify / re-politicize curricula, making the effects and results less predictable.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Francisca Pereira Salvino, State University of Paraíba, Brazil.

PhD in Education from the Graduate Program in Education (PROPED), from the State University of Rio de Janeiro (UERJ) and Professor from the Department of Education, from the State University of Paraíba (UEPB).

References

BALL, Stephen. Educação global S. A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa, PR: Editora da UEPG, 2014.

BALL, Stephen. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 20 set. 2017.

BORGES, Helena. Conheça os bilionários convidados para “reformar” a educação brasileira de acordo com sua ideologia. 2016. In: The Intercept Brasil. Disponível em: https://theintercept.com/2016/11/04/conheca-os-bilionarios-convidados-para-reformar-a-educacao-brasileira-de-acordo-com-sua-ideologia/. Acesso em: 12 fev. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Casa Civil. Lei nº 9.608, de 18 de fevereiro de 1998. Brasília: Casa Civil, 2013.

INSTITUTO DE CORRESPONSABILIDADE PELA EDUCAÇÃO-ICE. Tecnologia de Gestão Educacional. Disponível em:

http://paraiba.pb.gov.br/pdfs/Caderno%20de%20Forma%C3%A7%C3%A3o%20Completo.pdf. Acesso em: 18 mar. 2018a.

BRASIL. Escola da Escolha. Disponível em: http://icebrasil.org.br/escola-da-escolha/. Acesso em: 18 mar. 2018b.

FUNDAÇÃO LEMANN. Encontro com 24 redes municipais de educação. Disponível em: https://www.fundacaolemann.org.br/noticias/encontro-com-24-redes-municipais-de-educacao. Acesso em: 20 mar. 2018.

GAUDÊNCIO, Frigotto. Os circuitos da história e o balança da educação na promeiroa década do século XXI. In: Revista Brasileira de Educação, v. 16 n. 46 jan./abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n46/v16n46a13. Acesso em: 01 de dezembro 2016.

HOLMES, Dwight. Charter school: uma escola pública que caminha e fala como escola privada. Entrevista concedida à Nora Krawczyk em 31/05/2016. Disponível em: http://www.cartaeducacao.com.br/entrevistas/charter-school-uma-escola-publica-que-caminha-e-fala-como-escola-privada/. Acesso em: 8 fev. 2018.

JORNAL DO COMÉRCIO. MEC leva escola Integral para todo o País. 2017. Disponível em:

http://jconline.ne10.uol.com.br/canal/cidades/educacao/noticia/2017/07/19/mec-leva-escola-integral-para-todo-o-pais-296133.php. Acesso em: 10 mar. 2018.

LOPES, Alice Casimiro; Elizabeth Macedo. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

OECD (2017), Education at a Glance 2017: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris.

http://dx.doi.org/10.1787/eag-2017-en.

SALVINO, Francisca Pereira; ROCHA, Vagda Gutemberg. Sentidos de “educação integral” nos meandros do Programa Mais Educação. In: Currículo sem Fronteira (online), v. 15, p. 684-714, set./2015. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org.br. Acesso em: 05/05/2015.

SALVINO, Francisca. Produção e circulação de conhecimento no Nordeste do Brasil. In: LOPES, Alice Casimiro; DE ALBA, Alicia (Orgs.). Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014. P. 298-313.

SAVIANI, Dermeval. Política educacional brasileira: limites e perspectivas. In: Revista de Educação, PUC-Campinas/SP, n. 24, p. 7-16, junho 2008.

SHIROMA, Eneida Oto; GARCIA Rosalba; CAMPOS, Roselane. Conversão das “almas” pela liturgia da palavra: uma análise do discurso do movimento Todos pela Educação. In: BALL, Stephen; MAINARDES, Jefferson (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

TERRA. Google anuncia doação de R$ 15,8 milhões para a Fundação Lemann. 2017. Disponível em: http://idgnow.com.br/internet/2017/03/22/google-anuncia-doacao-de-r-15-8-milhoes-para-a-fundacao-lemann/. Cesso em: 15 mar. 2018.

THIESEN, Juares da Silva; DURLI, Zenilde. Territórios do currículo nas escolas públicas: o fenômeno da ocupação pela iniciativa privada. In: Espaço do Currículo, v.9, n.2, p. 288-302, Maio a Agosto de 2016. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/viewFile/rec.v9i2.29274/16108. Acesso em: 20 fev. 2018.

Published

2018-04-26

How to Cite

SALVINO, F. P. INTEGRAL EDUCATION AND GOVERNANCE IN THE CONTEXT OF “ROLL-OUT NEOLIBERALISM”. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 1, n. 11, p. 45–58, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.39682. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v1n11.39682. Acesso em: 19 may. 2024.