EDUCATION, CURRICULUM AND ENVIRONMENT

factory or atelier of subjectivities?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.41795

Keywords:

Epistemology, Subjectivation Processes, Modes of Singularization, Social and Environmental Projects

Abstract

In a scenario marked by an epistemological insufficiency of powerful concepts and meanings in Environmental Education - who are aware of the reproduction of a hegemonic logic that is the basis of the socio-environmental crisis itself -, and that are capable of inventing and producing other paths and perspectives that no longer legitimize these itineraries, this article intends to bring the theme of Subjectivity, which crosses the discourse on Environment, Environmental Education and Curriculum, more like absence than presence, sometimes configuring in modes of subjectivation, in the perspective of a factory; sometimes configuring in modes of singularization, from the perspective of an atelier. The present essay is based on a doctoral thesis and a dialogue with Félix Guattari and Suely Rolnik, and is committed to the field of environmental education processes that think and work the modes of singularization of subjectivity. To witness this course, as a praxis, the author brings a fragment of an experience lived with the group of young children of the Earth, idealized by a collective that was part of a non-governmental human rights organization whose objective was to strengthen the perspective of Art-Citizenship and Ecology, with young people from poor communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maristela Barenco Corrêa de Mello, Fluminense Federal University, Brazil.

PhD in Environment University of the State of Rio de Janeiro, Adjunct Professor at Instituto do Noroeste Fluminense of Higher Education at Universidade Federal Fluminense and Professor of Postgraduate Programs in Education (PPGEn / UFF) and Postgraduate Program in Environment (PPGMA / UERJ).

References

CATÁLOGO DA EXPOSIÇÃO ECO-ARTESANAL FILHOS DA TERRA. Curadoria de Maristela Barenco Corrêa de Mello. Centro de Defesa dos Direitos Humanos e Caixa Cultural, São Paulo, 2008.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a Filosofia. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976. Disponível em: <http://www.casadosino.com.br/divulgacao/biblioteca/deleuze_nietzsche_ea_filosofia.pdf>. Acesso em: 08 dez. 2010.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 3: o cuidado de si. 10. reimp. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2009. 246 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. 218 p.

GUATARRI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do Desejo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2ª edição, 1986. 323 p.

GODOY, A. A Menor das Ecologias. São Paulo: Edusp, 2008, 333 p.

GRÜN, Mauro. Ética e Educação Ambiental: A conexão necessária. 10. ed. São Paulo: Papirus, 2006. 120 p.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza de (Orgs.). Educação Ambiental: repensando o espaço da cidadania. São Paulo: Cortez, 2002. 206 p.

MELLO, Maristela Barenco Corrêa de. Da morte do General à busca rizomática: a escrita como possibilidade de emancipação. Agenciamentos entre Cora Coralina, Gilles Deleuze e Félix Guattari. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação/ ProPEd, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

__________. Anotações esparsas sobre subjetividade. In: NEFFA, Elza; RITTO, Antonio C. (Orgs.). Percepção Transdisciplinar: uma construção coletiva. Rio de Janeiro: EdUerj, 2010. p. 43-60.

__________. Projeto Florescer: Arte-Educação, Cidadania e Ecologia. Uma Metodologia para trabalhar com jovens. Petrópolis: Centro de Defesa dos Direitos Humanos de Petrópolis, 2010. 95 p.

__________. Uma Educação Ambiental como Estética da Existência e Epistemologia dos Nexos. A experiência sócio-educativa do Projeto Florescer. Tese (Doutorado em Meio Ambiente) – Programa de Pós-Graduação em Meio Ambiente/ PPGMA, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

Published

2018-12-31

How to Cite

MELLO, M. B. C. de. EDUCATION, CURRICULUM AND ENVIRONMENT: factory or atelier of subjectivities?. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 3, n. 11, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.41795. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v3n11.41795. Acesso em: 16 jul. 2024.