THE CONTRIBUTIONS OF TRADITIONAL KNOWLEDGE INDIGENOUS TO BRAZILIAN ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.42365

Keywords:

Modern Science, Nature, Indigenous Ancestral Knowledge

Abstract

This article is a theoretical essay on Environmental Education in postcoloniality articulated with indigenous ancestral knowledge and the concept of Ecology of Knowledge. The objective of this article was to understand the stumbling blocks of Modern Science in relation to the environment and the indigenous culture as well as to make the dialogue between Postcolonial authors and Cultural Studies that can contribute to the construction of an Environmental Education that values the knowledge of societies holders of traditional knowledge. As a methodology we used the bibliographic survey that was used in the theoretical foundation contributing to the reflections about modernity and environmental expropriation. With the development of modern science the idea of growth and development is built. It was believed in the reason and power of science as an answer to all the problems of humanity. Science had its heyday in the nineteenth and early twentieth centuries, with many advances and their practical application in people's daily lives through technology, but it is also in the twentieth century that the negative consequences appeared affecting the quality of life of the human being, being called socio-environmental problems, and there is a need to re-evaluate the beliefs of reason.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisangela Castedo Maria do, Dom Bosco Catholic University, Brazil.

PhD student in Education at the Catholic University Dom Bosco.

Heitor Queiroz de Medeiros, Dom Bosco Catholic University, Brazil.

PhD in Sciences - Ecology and Natural Resources, by the Federal University of São Carlos and Professor at the Catholic University Dom Bosco.

References

ALMEIDA, Aires. Filosofia e ciências da natureza: alguns elementos históricos. Crítica. 2004. Disponível em: <https://criticanarede.com/filos_fileciencia.html> Acessado em 19/02/2018.

ALVES, Washington Lair Urbano. A história da educação no Brasil: da descoberta à lei de Diretrizes e Bases de 1996. Monografia apresentada ao Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium – UNISALESIANO, Lins, SP para Pós-Graduação “Lato Sensu” em Metodologia do Ensino Superior, Lins, 2009.

BORTOLOTI, Karen Fernanda da Silva; O Ratio Studiorium e a missão no Brasil. REVISTA HISTÓRIA HOJE, SÃO PAULO, N 2, 2003.

BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO BÁSICA. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Escolar Indígena. Parecer 14/99, aprovado em 14/09/1999.

BRASIL, lei No 9.795, Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências, de 27 de abril de 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Cadernos SECAD 3- Educação Escolar Indígena: diversidade sociocultural indígena resinificando a escola. Brasília: SEF/MEC, 2007.

BRASIL, Decreto Nº 6.040, Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. de 7 de fevereiro de 2007a.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

COLLET, Célia Letícia Gouvêa. Interculturalidade e educação escolar indígena: um breve histórico. CADERNOS DE EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA - 3º GRAU INDÍGENA. Barra do Bugres: UNEMAT, v. 2, n. 1, 2003.

CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL, Presidência da República Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, 1988

DIEGUES, Antônio Carlos S. Etnoconservação da natureza: enfoques alternativos. In: Etnoconservação: novos rumos para a proteção da natureza nos trópicos. São Paulo: USP, 2000.

ESCOBAR, Arturo. O lugar da natureza e a natureza do lugar: globalizaªo ou ps-desenvolvimento? (in) LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais Perspectivas latino-americanas. Coleccin Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autnoma de Buenos Aires, Argentina. setembro 2005.

FARIAS, Edineide Bernardo; MEDEIROS, Heitor Queiroz de. O Povo Terena e a Educação Escolar Indígena Diferenciada e Bilíngue em Mato Grosso do Sul. Notandum 43 jan-abr, 2017 .

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? Trad. Rosisca D. de Oliveira. 10. ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, José Ribamar B. Trajetórias de muitas perdas e poucos ganhos. In Educação escolar indígena em Terra Brasilis, tempo de novo descobrimento. Rio de Janeiro: IBASE, 2004.

HALL, Stuart. Da diaspora: Identidades e mediações culturais. Organizacao Liv Sovik; Traducao Adelaine La Guardia Resende let all. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasilia: Representacao da UNESCO no Brasil, 2003.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos (in) LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais Perspectivas latino-americanas. Coleccin Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autnoma de Buenos Aires, Argentina. setembro 2005.

Lei Nº 9.394, de 20 de Dezembro, estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996.

LÉVI-STRAUS., Claude. O pensamento selvagem. São Paulo: Papirus, 2012.

MINAS GERAIS, Coordenadoria de Inclusão e Mobilização Sociais (CIMOS) - Ministério Público de Minas Gerais (MPMG). Direito dos Povos e Comunidades tradicionais, 2014. Disponível em: <http://conflitosambientaismg.lcc.ufmg.br/wp-content/uploads/2014/04/Cartilha-Povos-tradicionais.pdf> Acessado em 25/03/2018,

MUSSI, Vanderleia, P. L., História e Histórias dos Povos Indígenas. In: URQUIZA, Antônio H. A. (Org.) Cultura e História dos Povos Indígenas. Universidade Federal do Mato Grosso do Sul – Coordenadoria de Educação Aberta e a Distância. Módulo 4, Marcos conceituais referentes à diversidade sóciocultural. Campo Grande – MS, 2010.

OLIVEIRA, Ana Maria Soares de. Relação Homem/Natureza no Modo de Produção Capitalista. Scripta Nova, Revista Eletrônica de Geografia Y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona. Vo. VI; num. 119 (18), 2002.

OLIVEIRA, João Pacheco de. Romantismo, negociação política ou aplicação da antropologia: perspectivas para as perícias sobre terras indígenas. In: OLIVEIRA, João Pacheco de. Ensaios de antropologia histórica. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1999.

PONTEL, Evandro; MASS, Olmaro Paulo. Esclarecimento e modernidade: uma leitura a partir da crítica de Adorno e Horkheimer. Revista Filosofazer. Passo Fundo, n. 42, jan./jun. 2013.

PRIMON, Ana Lucia de Mônaco; JÚNIOR, Lourival Gabriel de Siqueira; ADAM, Silvia Maria; BONFIM, Tania Elena. História da ciência: da idade média à atualidade. Psicólogo informação ano 4, nº 4, jan/dez. 2000.

SANTOS, Boaventura de Souza. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, 2007.

_____________. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SANTOS, Janaina Roberta dos. A ciência moderna e o domínio da natureza: contribuições filosóficas para pensar a crise ambiental. VII EPEA - Encontro Pesquisa em Educação Ambiental; Rio Claro - SP, 07 a 10 de Julho de 2013.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade uma introdução às teorias do currículo; 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SOUZA, Ana Hilda Carvalho de; LIMA, Alexandrina Maria de Andrade; MELLO, Marcos Aurélio Anadem; OLIVEIRA, Elialdo Rodrigues de. A relação dos indígenas com a natureza como contribuição à sustentabilidade ambiental: uma revisão da literatura. Revista destaques acadêmicos, VOL. 7, N. 2, - CCHS/UNIVATES, 2015.

TRISTÃO, Martha. A educação ambiental na formação de professores: redes de saberes. São Paulo: Annablume; Vitória: Facitec, 2004.

_______________. A Educação Ambiental e o pós-colonialismo. Revista Educação Pública. Cuiabá, v. 23, n. 53/2, p. 473-489, maio/ago. 2014.

_______________. Educação ambiental e a descolonização do pensamento. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient. Ed. Especial, julho/2016.

UNESCO-UNEP International strategy for action in the field of environmental education and training for the 1990s. Paris: UNESCO e Nairobi. 1987.

URQUIZA, Antônio H. Aguilera; CALDERONI, Valéria A. M. O. A INFLUÊNCIA DOS ESTUDOS CULTURAIS PARA A CONSTRUÇÃO DOS diferentes olhares e saberes sobre os povos indígenas. Cadernos de Estudos Culturais. Campo Grande: UFMS v. 7, n. 13, 2015.

Published

2018-12-31

How to Cite

ELISANGELA CASTEDO MARIA DO; MEDEIROS, H. Q. de. THE CONTRIBUTIONS OF TRADITIONAL KNOWLEDGE INDIGENOUS TO BRAZILIAN ENVIRONMENTAL EDUCATION. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 3, n. 11, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.42365. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v3n11.42365. Acesso em: 19 may. 2024.