ENVIRONMENTAL EDUCATION AND INTERCULTURE

thinking a curriculum from the tropics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.42394

Keywords:

Biology of Love/Biology of Knowledge, Cultural Anthropophagy, Environmental Education, Curriculum and Interculture.

Abstract

This article refers to the results of research developed with funding / CNPq / CAPES. Among the objectives is to promote reflection about the possibilities of building a curricular knowledge from an intercultural perspective. Two epistemological assumptions were taken from Humberto Maturana’s work as references: the Biology of Love (BL) and the Biology of Knowledge (BK), as well as the philosophical propositions of the Brazilian Cultural Anthropophagy (BCA) for the construction of an environmental education (EE) from the tropics. These propositions are anchored to the idea that the building of knowledge can be made through different didactical, methodological, pedagogical and curricular practices. In this case we are proposing the BL and the BK as epistemological principles, mentors of the human learning process in the search for a break with the culture of domination of a patriarchal origin. To sum up: (1) in the counterpart to a curricular organization hegemonized by reason, we propose BL and BK as epistemological assumptions, for a curricular organization that has love as our founding emotion, as human beings, as social beings, capable to build a social and ecological fairer world and (2) an EE from the tropics referenced on the BCA philosophical assumptions that longs to break with the subordinating practice of copying and imitating models without its proper contextualization. The BA activities are a privileged moment, to broaden our curricular conceptions such as to create alternatives that seek to break with the very ancient practice of copying and imitating rather than creating and innovating.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sandra Maders, Federal University of Pampa, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Santa Maria and Adjunct Professor at the Federal University of Pampa.

Valdo Barcelos, Federal University of Santa Maria, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Santa Catarina and Full Professor at the Federal University of Santa Maria

References

ANDRADE, O. Ponta de Lança. Rio de janeiro. Civilização Brasileira, 1972.

ANDRADE. O. Do Pau-Brasil à antropofagia e às utopias. Obras Completas. V.6. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira, 1970.

________. Estética e Política. São Paulo, Globo, 1992.

BATESON, G. Mente e Natureza – a unidade necessária. Rio de Janeiro. Francisco Alves, 1986.

BARBOSA, I. O. Alternativas emancipatórias em currículo (Orga.) São Paulo: Cortez, 2004.

BHABHA, H. O local da cultura. Belo Horizonte. Ed. UFMG, 2003.

BOAVENTURA SANTOS, S. A Crítica da Razão Indolente: contra o desperdício da experiência, v. 1. São Paulo. Cortez, 2000.

BRANDÃO, C. R. A educação como cultura. Campinas. Mercado Aberto, 2002.

CANCLINI. N.G. Consumidores e Cidadãos. Rio de Janeiro. UFRJ, 2006.

________. Culturas Híbridas. São Paulo. EDUSP, 2003.

CANDIDO. A. Literatura e Sociedade. Estudos de teoria e história literária. São Paulo. T.A. QUEIRÓS, 2000.

CASTRO, E. V. De. Encontros. Rio de Janeiro. AZOUGUE, 2008.

DA MATTA, R. CARNAVAIS, MALANDROS E HERÓIS. Rio de Janeiro. ZAHAR EDITORES, 1979.

FERRAÇO, C. E. Redes entre saberes, espaços e tempos. In: ROSA, D.E.G; SOUZA. V.C. (Orgas.) Políticas Organizativas e curriculares, educação inclusive e formação de professores. Rio de Janeiro. DP&A Editora, 2002.

FLEURI, R. M. Intercultura e Movimentos Sociais. Florianópolis. NUP-UFSC, 1998.

________. Intercultura e Educação. Revista Brasileira de Educação-ANPEd. Editores Associados, Campinas-SP. N.23, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 1997.

_______, Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro. PAZ e TERRA, 1970.

_______, Pedagogia da indignação. São Paulo. UNESP, 2000.

GEERTZ, C. O saber Local. VOZES, 2009.

GOMES, R. Crítica da Razão Tupiniquim. Criar. Curitiba, 1981.

GUATTARI, F. As Três Ecologias. São Paulo. Papirus, 1991.

HOLANDA, S. B. Raízes do Brasil. São Paulo. Companhia das Letras (Edição comemorativa aos 70 anos), 2006.

LARROSA, J. Literatura, experiência e formação. In: COSTA, M. V. Caminhos investigativos novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

LÜDKE, M.. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. En: ANDRÉ, M. E. D.

OITICICA, H. Encontros/Hélio Oiticica. Rio de Janeiro. Beco do Azougue, 2009.

MATURANA, H.R. La realidad: objetiva o construída? Fundamentos biológicos Del conocimiento. Barcelona, 1996.

MATURANA, H.; Reflexões sobre o amor. In:.MAGRO, C; GRACIANO,M; VAZ, N. (Orgs). A ontologia da realidade Belo Horizonte. UFMG, 1997.

----Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte. UFMG, 1998.

----A Ontologia da Realidade. Belo Horizonte. UFMG, 1997.

----Da biologia à psicologia. Porto Alegre. ARTES MÉDICAS, 1998.

MATURANA, R.M.; VERDEN-ZÖLLER,G. Amar e brincar – fundamentos esquecidos do humano. São Paulo. Palas Athena, 2004.

MATURANA, H.R.; VARELA, F. De máquinas e seres vivos – Autopoiese – a organização dos seres vivos. Porto Alegre. Artes Médicas, 1997.

----COGNIÇÃO, CIÊNCIA E VIDA COTIDIANA. Belo Horizonte. UFMG, 2001.

MATURANA, H. & DAVILA, X. Educación desde la matriz biológica de la existencia humana: biología del conocer y biología del amar. www.matriztico.org, Chile: 2005.

MATURANA, H.; VERDEN-ZÖLLER, G. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano do patriarcado à democracia. São Paulo, SP: Palas de Athenas, 2004.

MATURANA, H. R. & VARELA, F. G. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do conhecimento humano. Campinas, SP: Workshopsy, 1995.

MATURANA, H. R. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte, MG: UFMG, 1998.

PORTO-GONÇALVES, C.W. A Globalização da natureza e a natureza da globalização. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira, 2006.

PAZ, O. Obras Completas. V. III. México. Fondo de Cultura Econômica, 1994. 13v.

REIGOTA, M. A Floresta e a Escola: por uma educação ambiental pós-moderna. São Paulo. Cortez, 1999.

__________, Trajetórias e Narrativas através da educação ambiental. RJ. DP&A Editora, 2003

RIBEIRO, D. O povo brasileiro – a formação e o sentido do Brasil. São Paulo. Companhia das Letras, 1996.

RIBEIRO, D. Utopia Brasil. São Paulo. HEDRA, 2008.

RIBEIRO, D. Encontros. Rio de Janeiro. Beco do AZOUGUE Editorial, 2008.

SANTIAGO, S. Ora (direis) puxar conversa – ensaios literários. Belo Horizonte. Ed. UFMG, 2006.

___________, S. Uma Literatura nos Trópicos. Rio de Janeiro. ROCCO. 2ª. Ed. 2000.

Published

2018-12-31

How to Cite

MADERS, S.; BARCELOS, V. ENVIRONMENTAL EDUCATION AND INTERCULTURE: thinking a curriculum from the tropics. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 3, n. 11, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v3n11.42394. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2018v3n11.42394. Acesso em: 20 may. 2024.