TEACHER TRAINING AND CURRICULUM

a study of the Geography Course at the State University of Mato Grosso do Sul - University Unit of Campo Grande

Authors

  • Orlando Moreira unior State University of Mato Grosso do Sul, Brazil.
  • Walter Guedes da Silva State University of Mato Grosso do Sul, Brazil. https://orcid.org/0000-0001-6956-0119

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.42090

Keywords:

Formation., Curriculum., Pedagogical political project.

Abstract

This article aims to reflect about the importance of teacher education and curriculum, from the analysis of the process of collective construction of the Pedagogical Project of the Geography Course (PPC) of the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS), Unit of Campo Grande. The argument developed is that the PPC seeks to meet two levels of the organization of teaching work: the course organization in its entirety; and the organization of the formativeprocess that occurs in the development of the disciplines. Thus, it considers the manner how the reformulation of the PPC of the course was conceived, aiming, on the one hand, the technical and normative requirements and, on the other hand, giving priority to the formation of ethical and critical teachers. The study identified the relevance of PPC in the life of students, teachers and managers, as well as the importance of the appreciation of a formation basedon the construction of the teaching identity of the graduates.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Orlando Moreira unior, State University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

Professional Master's in Education from the State University of Mato Grosso do Sul and professor of the Geography course and the Graduate Program.

Walter Guedes da Silva, State University of Mato Grosso do Sul, Brazil.

PhD in Geography (Human Geography) from the University of São Paulo and Effective Professor at the State University of Mato Grosso do Sul.

References

ANASTASIOU, L. G. C. Da visão de ciência à organização curricular. In: ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 5. ed. Joinville: UNIVILLE, 2005. p.40-63.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/MEC nº. 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada Brasília: MEC, 2015.

__________. Resolução CNE/MEC nº 1, de 30 de maio de 2012. Estabelece Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília: CNE, 2012a.

__________. Resolução CNE/MEC nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Brasília: CNE, 2012b.

__________. Resolução CNE/MEC nº 15, de 13 de maio de 2005. Solicitação de esclarecimento sobre as Resoluções CNE/CP nºs 1/2002, que institui Diretrizes Curriculares nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena, e 2/2002, que institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior. Brasília, 2015.

__________. Presidência da República. Lei nº. 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3o do art. 98 da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, 2012c.

__________. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943. Brasília, 2008a.

__________. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “história e cultura afro-brasileira e indígena”. Brasília, 2008b.

__________. Decreto nº. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei Nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e o art. 18 da Lei 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Brasília, 2005.

__________. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 001, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília 2004.

__________. Parecer nº. 28/2001. Dá nova redação ao Parecer CNE/CP 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2001.

__________. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia. Brasília, MEC/SEF, 1998.

CUNHA, M. I. A aula como espaço de inovações e formação docente. In: Anais do Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino (ENDIPE). Porto Alegre, 2008.

FORESTI, M. C. P. P. Subsídios à construção da prática pedagógica na Universidade. Interface: comunicação saúde e educação, Botucatu, SP, v.1, n.1, p. 69-82, 1997. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v1n1/05.pdf. Acesso em: 11/01/2012.

GUIMARÃES, C. M.; MARIN, F. A. B. G. Projeto pedagógico: considerações necessárias e sua construção. Nuances. Presidente Prudente, v. 4, set. 1988, p. 35-47.

KAERCHER, N. A. A Geografia Escolar: gigante de pés de barro comendo pastel de vento num fast food? Terra Livre, n. 28. Pres. Prudente, AGB, 2007, p. 27-44.

MASSABNI, V. G. Os conflitos de licenciandos e o desenvolvimento profissional docente. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 37, n.4, p. 793-808, dez. 2011.

MENEZES, P. K. de. A formação de professores e os desafios da docência no ensino superior. Revista Formação (ONLINE). Vol.4, n. 23, set-dez, 2016, p. 57-72.

MOREIRA JUNIOR, O. As cidades pequenas como componente curricular para a geografia escolar. Revista Formação (ONLINE), vol. 2; n. 23, abr/2016. 20-37.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência: Diferentes Concepções. Poíesis Pedagógica, [S.l.], vol. 3, n. 3 e 4, p. 5-24, jul. 2006. ISSN 2178-4442. Disponível em: <http://www.revistas.ufg.br/index.php/poiesis/article/view/10542/7012>. Acesso em: 02 mar. 2015.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de intervenções humanas. Petrópolis: Vozes, 2012.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MATO GROSSO DO SUL. Resolução CEPE-UEMS Nº 1.493, de 30/10/2014. Aprova Projeto Político Pedagógico do Curso de Geografia, Licenciatura, da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – Unidade Universitária de Campo Grande. Dourados: CEPE, 2017.

VEIGA, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógicos: uma relação regulatória ou emancipatória?. Caderno Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dez. 2003.

Published

2019-05-26

How to Cite

UNIOR, O. M. .; SILVA, W. G. da. TEACHER TRAINING AND CURRICULUM: a study of the Geography Course at the State University of Mato Grosso do Sul - University Unit of Campo Grande. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 238–251, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.42090. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n2.42090. Acesso em: 2 jun. 2024.