THE CURRICULUM OF CHILDHOOD EDUCATION FACING THE GUIDELINES OF AN APOSTILED TEACHING SYSTEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.42478

Keywords:

Childeducation., Curriculum., Participation.

Abstract

Aiming to understand the participation of children in the construction of the curriculum of an institution of Early Childhood Education in Imperatriz-MA, this work is based on an interdisciplinary theoretical framework based on three emainareas areas: Sociology of Childhood; Pedagogy of Childhood and in curricular studies. It is a qualitative research, in which methodological procedures were used for data construction, daily observation and listening to children through stories to complete. The data show that the participation of the children in the curriculum is very limited, since there are many impositions and relations of power thats egregate them and place them in a passive position in the interests of the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Karla Bianca Freitas de Souza Monteiro, Federal University of Maranhão, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Ceará and Adjunct Professor of the Pedagogy Course at the Federal University of Maranhão.

References

APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artemed, 2006.

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Lei Federal nº 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília DF: Senado Federal, 1996.

BRASIL.Projeto de cooperação técnica MEC e UFRGS para construção de orientações curriculares para a Educação Infantil: práticas cotidianas na Educação Infantil - bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: MEC/SEB/UFRS, 2009.

BROUGÉRE, A. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 2008 (Coleção Questões de nossa época).

CORSARO, William A. A reprodução interpretativa no brincar ao “faz-de-conta” das crianças. Educação, Sociedade e Culturas, nº 17, 2002, p. 113-134.

___________. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.

CRUZ, Sílvia H. V. A qualidade da educação infantil, na perspectiva das crianças. In. OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. A escola vista pelas crianças. Portugal: Porto Editora, 2008, p. 75-93.

DAHLBERG, G; MOSS, P; PENCE, A. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artemed, 2003.

FARIA, Vitória; DIAS, Fátima. Currículo na Educação Infantil: Diálogo com os demais elementos da Proposta Pedagógica. São Paulo: Scipione, 2007.

FORTUNATI, Aldo. A educação infantil como projeto da comunidade: crianças, educadores e pais nos novos serviços para a infância e a família: a experiência de San Miniato. Porto Alegre: Artmed, 2009

FRANCISCHINI, Rosângela; CAMPOS, Herculano Ricardo. Crianças e infâncias, sujeitos de investigação: bases teórico- metodológicas. In. CRUZ, Silvia Helena V. A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008. p. 102-117.

GIROUX, Henry. Teoria crítica da resistência em educação. Petrópolis: Vozes, 1986.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In. OLIVEIRA-FORMOSINHO; KISHIMOTO, Tizuko. M; PINAZZA, Mônica. A. (Org.) Pedagogia(s) da infância: Dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Artemed, 2007. p. 13-36.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-participação: a perspectiva da Associação Criança. In. OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. (Org.). O espaço e o Tempo na Pedagogia –em-Participação.Porto: Porto Editora, 2011 (Coleção Infância, vol. 16).

ROCHA, Eloisa. A. C. Por que ouvir as crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. In. CRUZ, Silvia Helena V. (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008.p.43-51.

SARMENTO, Manuel; ABRUNHOSA, Albertina; SOARES, Natália Fernandes. Participação infantil na organização escolar. In. Quinteiro, Jucirema; CARVALHO, Diana Carvalho de. (Org.) Participar, brincar e aprender: exercitando os direitos da criança na escola. Brasília, DF: CAPES, 2007.

_____________. Sociologia da Infância: correntes e confluências. In. SARMENTO, M; GOUVÊA, Maria. C. S. (Org.) Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis, RJ:Vozes, 2008.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007. (Coleção psicologia e pedagogia).

Published

2019-05-26

How to Cite

MONTEIRO, K. B. F. de S. THE CURRICULUM OF CHILDHOOD EDUCATION FACING THE GUIDELINES OF AN APOSTILED TEACHING SYSTEM. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 326–338, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n2.42478. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n2.42478. Acesso em: 16 jul. 2024.