LARGE-SCALE EVALUATION IN BASIC EDUCATION: A DISCUSSION ON THE USE OF RESULTS TO IMPROVE EDUCATION

LARGE-SCALE EVALUATION IN BASIC EDUCATION: A DISCUSSION ON THE USE OF RESULTS TO IMPROVE EDUCATION

Authors

  • Joedson Brito dos Santos Universidade Federal do Tocantins - UFT

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n1.25931

Keywords:

Assessment Policy, Use of results, Improvement of quality

Abstract

This article concerns the large-scale evaluation in Basic Education, in Brazil, based on the discussion about the limits and possibilities of using the results of these evaluations to improve the quality of Brazilian education. Firstly, we intend to work with some general and contextual notions to understand this type of evaluation in education, both in general and national scope. In the second point, we will approach the large-scale evaluations in Brazil, in view of the perception of some potentialities and possibilities and the problems and limits of these evaluations from the use of their results.In the third point, we will discuss the understanding and the problem of the use of these evaluations, considering the use of the results to improve the Basic Education in the country.The text evidences that, although Brazil currently has a consolidated Educational Assessment Policy, the use of the results of these evaluations is still one of the great challenges for the field of education policies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joedson Brito dos Santos, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduated in Pedagogy from the State University of Santa Cruz (UESC), Specialization in Institutional, Clinical and Hospital Psychopedagogy from the Catholic Faculty of Economic Sciences of Bahia (FACCEBA) and Master in Education from the Federal University of Bahia (UFBA). He is currently a professor at the Federal University of Tocantins and holds a PhD in Education from the Federal University of Paraíba (UFPB). It is to coordinate the Group of Studies and Research in Educational Policy and Practice GEPPPE, member of the CPA Evaluation Committee of UFT as a teaching representative of the CPA of the Tocantinópolis Campus and member of the Research GT of that Campus.

References

AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação. 4. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2007.

CARNOY, Martin. A vantagem acadêmica de Cuba: porque seus alunos vão melhor na escola. São Paulo: Ediouro, 2009.

CASTRO, Maria Helena Guimarães de. Sistemas de avaliação da educação no Brasil: avanços e novos desafios. Perspectiva, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 5-18, jan./jun. 2009.

COELHO, Maria Inês de Matos. Vinte anos de avaliação da educação básica no Brasil: aprendizagens e desafios. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 59, p. 229-258, abr./jun. 2008.

DANTAS, Lys Maria Vinhaes. As contribuições das políticas de avaliação educacional em larga escala: o caso da avaliação de aprendizagem na Bahia. 2009. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

FERRER, Alejandro Tiana. Tratamiento y usos de la información em evaluación. Espanha: UNED,1997. Disponível em: http:/www.oei.otg.ar/noticias/tratamiento.pdf. Acesso em: 20 agos. 2015).

FERNANDES Reynaldo; GREMAUD, Amaury P. Qualidade da educação: avaliação, indicadores e metas. In: VELOSO, Fernando et al. (Org.). Educação básica no Brasil: construindo o país do futuro. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

FRANCO, Creso. O SAEB - Sistema de Avaliação da Educação Básica: potencialidades, problemas e desafios. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 17, p. 127-133, maio/ago. 2001.

_______. Avaliação em larga escala e fatores associados ao desempenho escolar. In: GATTI, Bernardete (Org.). Construindo caminhos para o sucesso escolar. Brasília: INEP; UNESCO, 2008. p. 27-36.

MINHOTO, Angélica. Política de avaliação da educação brasileira: limites e perspectivas. In: SOUZA, A. R.; GOUVEIA, A. B.; TAVARES, T. M. (Org.). Políticas educacionais: conceitos e debates. Curitiba: Editora Appris, 2011. p. 163-188.

PREAL - Promoção da Reforma Educacional na América Latina e no Caribe. Saindo da inércia: Boletim da Educação no Brasil. Brasil: PREAL e Fundação Lemann, 2009.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Trad. Marcelo Duarte. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SANTOS, J. B. et al. Uso dos resultados do IDEB pela gestão escolar para a melhoria do ensino: um estudo nas escolas estaduais de Salvador e Região Metropolitana. In: TENÓRIO, Robinson Moreira; FERREIRA, Rosilda Arruda; LOPES, Uacaí de Magalhães (Org.). Avaliação e resiliência: diagnosticar, negociar e melhorar. 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 23-44. V. 1.

TENÓRIO, Robinson, SOUZA, Nayara. Prova Brasil: avaliação a serviço da qualidade educacional. In: TENÓRIO, Robinson; MACHEDO, Cristiane Brito; LOPES, Uaçaí de Magalhães. (Org.). Indicadores de educação básica: avaliação para uma gestão sustentável. Salvador: EDUFBA, 2010.

UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (1998). Primer estudio internacional comparativo sobre lenguaje, matemática y fatores asociados em tercero e cuarto grado. Santiago, Chile: UNESCO/Laboratorio Latinoamericano de Evaluacion de la Calidad de la Educación.

VELOSO, Fernando. Experiências de reforma educacional nas últimas duas décadas: o que podemos aprender? In: VELOSO, Fernando et al. (Org.). Educação básica no Brasil: construindo o país do futuro. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009. p. 191-212.

VERHINE, Robert Evan. Prefácio. In: TENÓRIO, Robinson Tenório; MACHEDO, Cristiane Brito; LOPES, Uaçaí de Magalhães (Org.). Indicadores de educação básica: avaliação para uma gestão sustentável. Salvador: EDUFBA, 2010.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliações nacionais em larga escala: análises e propostas. Estudos em avaliação educacional, São Paulo, n. 27, p. 41 -76, jan./jun. 2003.

WEISS, Carol. Have we learned anything new about the use of evaluation? American Journal of Evaluation, v. 19, n. 1, p. 21-33, 1998. Disponível em: http://www.aje.sagepub.com. Acesso em: 24 de Ago. de 2015.

Published

2018-06-20

How to Cite

DOS SANTOS, J. B. LARGE-SCALE EVALUATION IN BASIC EDUCATION: A DISCUSSION ON THE USE OF RESULTS TO IMPROVE EDUCATION: LARGE-SCALE EVALUATION IN BASIC EDUCATION: A DISCUSSION ON THE USE OF RESULTS TO IMPROVE EDUCATION. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 09–27, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2017v26n1.25931. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rteo/article/view/25931. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE